Hallo, We hebben hier last van spruw, wat niet over gaat met nystatine en ook niet met die paarse inkt.. Dus dat ten eerste.. Daarnaast heb ik last van stuwing en heb ik sinds gisteren mijn 3e borstontsteking. Nou aan de andere kant van de borst, maar wel dezelfde borst steeds.. Een rode plek, temp 39.2, zo ziek als een hond en een pijn... Echt tenenkrommend.. Maar nou heb ik het de laatste 2 keer gered om gewoon door te zetten en zonder antibiotica uit te zieken, maar dit keer krijg ik de harde plek maar niet zachter.. Hoe lang mag dit duren? Heb je nog tips tegen stuwing? Ik heb volgens mij genoeg melk voor min. een tweeling.. (De kleine meid was de laatste week ook 340 gram aangekomen) En eigenlijk ben ik het best wel zat dat ik nu weer een borstontsteking hebt, vrouwen in mijn omgeving snappen eigenlijk niet dat ik nog aan het voeden ben. Het doet altijd pijn door de spruw en met die borstonstekingen voelt het net alsof ik al voor de 3e keer griep heb gehad in nog geen 6 weken tijd.. Zijn die borstontstekingen echt iets van het begin of zijn sommige vrouwen er gewoon vatbaarder voor en kan ik beter stoppen met de borstvoeding?? De reden dat ik nog borstvoeding geef is dat ik zelf allergisch ben, astma heb, eczeem, allergie en daarnaast last van de darmen heb. En ik hoop door middel van borstvoeding dit te kunnen beperken voor mijn dochter, maar op deze manier is het niet meer goed vol te houden.. Alvast bedankt voor de antwoorden en alle tips zijn welkom Gr. Carlien
Hoi Carlien, Dit vind ik nou echt een hele goede reden om een lactatiekundige te bellen. Jouw casus is complex (spruw, borstontsteking, overproductie) en dat wil je systematisch en goed onderbouwd behandelen. Eigenlijk vind ik het daarom nu ook geen goed idee om inhoudelijk op jouw vraag in te gaan, omdat ik vind dat de LK jou moet zien. Gaat dat nou niet binnen 24 uur lukken, geef dan een gil. Dan ga ik alsnog mijn ideeen voor je op een rijtje zetten. Nog niet opgeven hoor! Eerst de problemen oplossen en dan pas besluiten nemen. Anders ga je spijt krijgen van je besluit.
Ik kan deze week niet terecht bij een lactatiedeskundige, voor dringende vragen moet ik maar de huisarts raadplegen. Maar het enigste wat een huisarts doet is antibiotica voor schrijven en dat wil ik liever niet en ik ben er al 2 keer eerder afgekomen, alleen gaat het deze keer wel lastiger.. Dus als je tips wil geven is dat heel fijn. Ik las ook iets over kwarkcompressen en koolbladeren. Fabeltjes of werkt dat echt? Gr. Carlien
Hallo Carlien, Wat jammer dat je niet meer bij een lactatiekundige terecht kunt. In welke regio zit je? De spruw en de terugkerende borstontstekingen houden zeer waarschijnlijk verband met elkaar. Door de spruw zijn de melkkanalen geirriteerd en daardoor raakt de borst telkens ontstoken. Je weerstand gaat hard achteruit waardoor de spruw weer de kop opsteekt. De overproductie maakt het mogelijk nog gecompliceerder. De spruw zou ik opnieuw behandelen met Gentiaanviolet. 1 week behandelen, dan 1 week pauze en dan weer 1 week behandelen. Lees ook dit informatieblad over spruw. Vanwege de ontsteking (en de stuwing) is het goed om de aangedane borst(en) goed te legen. Of door de baby aan te leggen of door de kolf. Voor het voeden/kolven de borst goed warm maken (met een pampercompres met warm water). Tijdens het voeden of kolven van achter de rode plek richting tepel masseren om de verstopping op te heffen. Heb je langer dan 24 uur koorts dan moet je de huisarts bellen. Vervolgens is het zaak om de overproductie aan te pakken. Maar daar gaan we pas mee aan de slag nadat de ontsteking weg is. Door de ontsteking loopt je productie toch al wat terug. Laten we maandag kijken hoe het ermee is. Sommige vrouwen zijn wel gevoeliger voor een borstontsteking. Je kunt dit wat verbeteren door dagelijks lecithine poeder door de vla of yoghurt te doen. Lecithinepoeder kun je bij de drogist halen. Lecithine lost vet beter op waardoor er minder verstoppingen ontstaan. Koolbladeren zijn wel degelijk effectief bij stuwing. Wel de bladeren kneuzen voor je ze in je bh doet. Je zult mij niet snel horen zeggen dat je beter kunt stoppen met de borstvoeding. Eerst de problemen oplossen en dan opnieuw beslissen. Hou je me even op de hoogte. Na het weekend gaan we aan de slag met de overproductie. Oke?