overstap BV-FV

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by blike1987, Nov 2, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. blike1987

blike1987 VIP lid

Aug 14, 2010
    6,656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Hallo,

Sinds een week of drie ben ik door omstandigheden de borstvoeding aan het afbouwen, ik vervang 1 borstvoeding per week door flesvoeding.
    Mijn zoontje is 8 weken oud en weegt ongeveer 4,8 kg

Zo ziet mijn schema er ongeveer uit:
    04.00 - Borstvoeding
    07.00 - Borstvoeding
    10.00 - Flesvoeding
    13.00 - Borstvoeding
    16.00 - Flesvoeding
    19.00 - Flesvoeding
    22.00 - Borstvoeding

Mijn vraag is even hoeveel flesvoeding ik hem nu mag geven. Op de verpakking staan wel hoeveelheden, maar die gaan allemaal van 5 voedingen uit. Ik geef hem nu meestal zo'n 100 cc per keer, en de voeding van 7uur krijgt hij ongeveer 140 cc omdat hij dan hongeriger lijkt.
    Moet ik straks, als ik volledig ben overgestapt op FV dan ook naar vijf voedingen per dag toe gaan? Want hij lijkt nu soms 1,5 tot twee uur nadat ik hem gevoed heb (FV of BV) alweer hongerig, en mag ik hem dan de borst wel weer aanbieden? of krijgt hij dan teveel? Ik heb al geprobeerd om hem wat meer FV te geven, maar dit drinkt hij dan niet helemaal leeg.

Ook na de fles van 7 uur, waarna we hem graag op bed zouden willen leggen blijft hij jengelig, slaapt soms een half uurtje waarna hij weer wakker wordt tot de laatste voeding, waarna hij dan ook altijd direct weer gaat slapen.

Mijn vragen zijn dus:
    - Hoeveel FV mag ik hem per keer geven?
    - Moet ik gaan afbouwen naar 5 voedingen per dag?
    - Mag ik hem, als hij 1,5 tot 2 uur na de voeding weer honger lijkt te
    hebben, hem de borst aanbieden?
    - Wat kan ik doen om hem lekker te laten slapen na de fles van 19.00?

2. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Je kunt kijken naar de dagdosis (5 x .... ml) en dat delen door het aantal voedingen dat jij geeft. Dan kom je op een bepaalde hoeveelheid per flesje kunstvoeding.

Je hoeft niet af te bouwen naar 5 voedingen. Ook de fles mag je op verzoek geven en tussendoor de borst aanbieden is natuurlijk helemaal geweldig. Van borstvoeding kan je kindje niet teveel krijgen.

Ik heb helaas geen tips om je kindje te laten slapen na de voeding van 19.00 uur. Ik wou dat ik de trucjes had, want dan was ik vast rijk geweest ;) Wat het beste helpt is mee te gaan in het ritme van je kindje.

Succes met afbouwen.

3. blike1987

blike1987 VIP lid

Aug 14, 2010
    6,656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    Bedankt voor je advies!

oké dat zou dan 5x 165 /7 = 117 cc per voeding. zoiets geef ik hem nu ook.
    Hier zou hij dus ook genoeg aan moeten hebben, alleen lijkt hij toch 1,5 tot 2 uur na de voeding alweer hongerig. Valt meestal na de voeding direct in slaap, slaapt een half uurtje en wordt dan weer wakker en begint te jengelen tot de volgende voeding eigenlijk.
    Wil hem best de borst tussendoor geven, maar omdat ik aan het afbouwen ben, blijven mijn borsten dan wel steeds melk aanmaken, lijkt me?

Ook laat mijn kindje vreselijk veel scheetjes en lijkt hier soms ook best last van te hebben, hij klakt ook verschrikkelijk veel tijdens het drinken (deels een reden waardoor ik met borstvoeding gestopt ben) en ik denk dus ook dat hij veel lucht binnenkrijgt tijdens het drinken. Nu las ik ergens iets dat de S-fles van difrax hier uitkomst voor kan bieden (gebruik nu Avent flessen) Wat is jou ervaring hiermee?

4. Teddy

Teddy Bekend lid

Oct 20, 2011
    695
    0
    0
    Hoi,

Als je kindje steeds honger heeft zou ik hem (evt. in overleg met CB) toch wat extra in zijn flesje doen.
    Het aanleggen tussendoor zorgt idd wel voor aanmaak van melk, maar het is aan jou om te beoordelen of je dat een probleem vindt.

Die scheetjes komen waarschijnlijk doordat de kv zwaarder te verteren is dan de moedermelk. Dat klakken wordt vaak veroorzaakt door spruw of door een allergie bij de baby.
    Qua flessen heb ik weinig ervaring. Is een kwestie van uitproberen wat voor jou werkt.

Succes meid.

Share This Page