Mijn zoontje drinkt sinds een paar dagen vreselijk onrustig. Eerst, als de melk toeschiet, drinkt hij gulzig. Daarna begint het; happen, verslikken, loslaten en huilen. Ik laat hem dan boeren en daarna leg ik hem weer aan. Hij wil dan wel drinken maar, het lijkt dat als hij melk doorslikt dat hij dat niet prettig vindt. Hij begint dan nog harder te huilen. De laatste dagen spuugt hij ook vreselijk veel, met boogjes komt het eruit. Zou dat ook komen door het onrustige drinken? Ik merk dat ik hierdoor zelf ook onrustig wordt. Soms denk ik bijv. dat ik hem te snel aanleg terwijl hij nog geen echte honger heeft. Hij huilt nu ook veel meer, dit heeft hij eerder niet gedaan. Iemand tips en ervaringen? Voor de info, hij groeit goed komt s, nachts om de 3 - 4 uur en overdag tussen de 1,5 - 3 uur (verschilt enorm).
Hoe is het met je productie? Heb je nog veel last van stuwing bijvoorbeeld? Heb zelf nl heel lang overproductie gehad (nu soms nog wel...), maar vooral een heel sterk toeschietreflex en daar was ons zoontje ook erg onrustig door. Hij liep als het ware over tijdens het drinken en kreeg de hoeveelheid melk dan niet weggewerkt... Hij deed hetzelfde als jullie kindje: happen, verslikken, loslaten, en huilen. De onrust kan er m.i. wel voor zorgen dat hij meer gaat spugen. Althans, hier is dat ook zo wanneer hij veel lucht heeft ingeslikt. Soms lukt het niet om dan te boeren en komt er juist alleen veel melk uit. Kan me voorstellen dat het nu moeilijk is om de signalen goed te herkennen. Heb daar zelf ook veel moeite mee als hij onrustig is. Wat je in elk geval zou kunnen doen (wanneer je meer dan genoeg melk hebt) is blokvoeden. Dat wil zeggen dat je 3 uur lang dezelfde borst aanbied. Dus heeft hij gedronken en komt hij 2 uur later weer, dan geef je hem dezelfde borst. Zo voorkom je dat hij steeds alleen voormelk krijgt (wat ook weer op de darmen werkt...) en dat je productie nog meer om hoog gaat. Mijn lactatiekundige heeft altijd geadviseerd dat er minimaal 2 uur tussen de voedingen moet zitten. Ons zoontje bleek overigens ook reflux te hebben.
Herkenbaar! En hetzelfde wat ago zegt. Bij ons speelde dit ook na een maand, de melk spoot erbij mij uit en ik doorweekte zoogcompressen iedere keer bij de voedingen... Kon ze uitknijpen Hoe ik het heb ervaren was een vicieuze cirkel.. te veel melk -> Melk komt omhoog -> Reflux -> pijnlijke slokdarm -> dus huilen direct onder het eten en na het eten -> zoekt verzachting door de pijn doormiddel van melk -> ....... en heel het riedeltje begon weer opnieuw. door verzachting te zoeken van ons ventje doormiddel van melk/borst bleef de productie hoog, en het verergde alleen maar. doormiddel van blokvoeden en medicijnen hebben we twee dingen uit de cirkel kunnen halen en is het bij ons verbeterd. De medicijnen verzachte de pijn, en doormiddel van blokvoede was mijn productie verminderd (op een moment dreigde deze zelfs te weinig te worden) Maar nu zijn wij heerlijk in balans en gaat alles goed. (medicijnen blijf ik echter nog gebruiken doordat hij nog steeds last heeft van reflux) Probeer erachter te komen, hoe of wat. en schakel desnoods een lactatiedeskundige in die een keer meekijkt! En doe het nu! Wij hebben te lang gewacht en hier heb ik nog iedere dag spijt van! P.s. Ons zoontje groeide belachelijk hard... hij weegt nu 8,5 kg en is 69 cm... En achteraf gezien heb ik heel lang met stuwing rondgelopen, ik wist niet dat mijn borsten ondanks borstvoeding soepel aan konden voelen....
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inderdaad een sterke tsr. Dit betekent voor hem dat hij veel melk moet verwerken de eerste minuut. Vandaag is het wel een rustige dag. Alleen zonet moest hij huilen bij de voeding, dit was naar mijn idee vanwege de langere tijd die tussen de voedingen zaten. Hierdoor was het gestuwd. Blokvoeden doe ik al een beetje. Hij drinkt nl een borst per voeding, meer hoeft hij echt niet. En minimaal 2 uur tussen een voeding houd ik nu ook aan. Ik zag vandaag dat zijn gehemelte bedekt is met een witte waas. Dus nu ben ik bang dat spruw ook een rol kan spelen in het onrustige drinkgedrag van mijn zoontje. Ik ga maandag contact opnemen met de huisarts hiervoor.
Klinkt als spruw.... Als het lijkt op iets youghurtsachtig wat er niet afgaat kan het spruw zijn. Heb je er zelf geen last van? Het is goed te behandelen maar kan wel problemen en frustraties opleveren....
Of laat bij de eerste toeschietreflex de melk weglopen in een hydrofieldoek. Kan hij zich niet verslikken en teveel lucht binnen krijgen.
Geen kwark op de tong. Wel zijn mijn tepels ook iets gevoelig. Mmm... Ik ga morgen nog eens goed in zijn mondje kijken.