hij zegt nog geen enkel woordje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Moedertjevj, 22 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moedertjevj

Moedertjevj Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    hallo,

mijn zoontje van 1,5 jaar zegt nog helemaal geen woordjes, ook geen mama en papa, zit hij nu een beetje achter?

in mijn omgeving zijn er kindjes die al van hun 1 jaar woordjes zeggen.

nog iemand met een "late" prater?

2. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Voor de leeftijd van 2 jaar doen ze er bijna nooit wat aan. Bij ons in de familie kwam het ook voor. Hij is vervroegd naar de peuterspeelzaal gegaan en daar ging het langzamerhand de goede kant op. Het is nog niet geweldig maar er komen toch elke keer nieuwe woordjes bij. Ik zou het overleggen met je huisarts of als je toevallig nog op het cons. bureau moet wezen.

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    zoontje van mijn vriendin zegt ook bijna niks en hij is nu 15 maanden, wat er uit komt lijkt op papa en mama en bumba maar dan moet je wel goed luisteren.

de 1 is snel en de ander langzamer met iets.

mijn dochter kletst letterlijk de oren van je hoofd en kent heel veel woordjes en begint al met 3 a 4 woord zinnetjes, ik heb dan weer van gaat dat niet heel erg snel.

maar je doet er weinig aan, komt van zelf wel.
    is hij 2 of ouder en zegt dan nog steeds niks dan zou ik me denk meer zorgen maken.

veel met hem praten en lezen dat wil ook wel is helpen (mocht je dat nog niet zo vaak doen)

4. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Hier ook hoor. Jaslynn is dan wel iets jonger dan 1,5 (15 maanden) maar ook ik heb kindjes van haar leeftijd meegemaakt die toch al wel wat woordjes kunnen zeggen, of zelfs dierengeludjes na kunnen doen.
    Ze zegt papa, dag en nee en that's it. Wel brabbelt ze er de hele dag op los. Ik maak me er verder niet druk over, het komt wanneer het komt:)

5. hester81

hester81 Lid

19 okt 2008
    63
    0
    6
    Ook onze Jelle van anderhalf zegt nog niet zoveel. Mama en papa, voor de rest probeert hij nu sinds kort wel klanken na te zeggen. Ik maak me er niet druk om, het komt vanzelf. Onze zoon is nu veel drukker met klimmen en klauteren. Tja, hij kan ook niet alles tegelijk natuurlijk!

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon is ook jonger, maar als ik kijk naar zijn leeftijdsgenoten dan zegt mijn zoon ook nog niet veel. Hij zegt: mama, Uma (oma) Uppa (opa) Broembroem (auto), Bah en kaka (alle beesten zijn Kaka haha) Maar hij is wel snel in zijn ontwikkeling, liep net na zijn 1e jaar los, klimt en klautert een hele dag, begint nu met rennen... Ik kmaak me er niet druk om, het komt vanzelf het praten ;)

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het is later dan gemiddeld, maar ik zou me er niet al te druk over maken. Je kunt bij jezelf eens nagaan of je het voldoende stimuleert met praten (benoem je de dingen duidelijk genoeg voor hem) en met voorlezen, maar als je dat doet en voldoende oefent, dan kun je (voorlopig) ook niet veel meer doen... De een is wat later dan de ander :)

8. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hoi hoi,

Hier ook een zoontje van iets ouder dan 1,5 jaar en die zei ook bijna helemaal geen woordjes. Ja...iets wat op papa leek.

Hij had het veels te druk met klimmen, blokjes stapelen/gooien, bal spelen enz.

Maar nu sinds een week vindt hij het opeens wel interessant en kan hij opeens, papa, mama, opa, poeh (poes) en bal zeggen. Ook doet hij veel klanken na hoe wij iets zeggen.

Misschien is je kindje nog veels te druk met andere dingen ontdekken en als dat over is, gaat hij vanzelf proberen te praten.

We lezen 's avonds wel voor het slapen gaan een boekje, waar je dingen aan moet wijzen maar daar neemt hij niet echt wat van over...alleen poeh (poes).

Groetjes,

Kim

9. lolly

lolly Fanatiek lid

20 sep 2006
    3.475
    0
    0
    F praat ook nog niet veel. Alleen papa, dada en nee. Hij begrijpt ons wel want als ik zeg wil je een schonen pamper gaat meneer al bij de deur staan. Of hij pakt zijn schoenen als we boodschappen gaan doen.

10. Toys

Toys Fanatiek lid

21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Het zoontje van mijn zusje begon ook pas heel laat. Hij gaat nu naar de PSZ en het gaat nu ontzettend snel ... hij komt er wel hoor en doet alles lekker op zijn eigen tempo. Volgende week wordt hij drie. Ik zou me er niet druk om maken hoor.

11. Hihi, misschien ligt het wel aan de naam :p
    Mijn Jelle is een maand ouder dan die van jou, en hij zegt wel papa en mama, maar misschien 3 keer op een dag ofzo.
    Verder sinds kort ook 'woef-woef' als ie een hond ziet, maar dat klinkt nog meer als 'uvoev' ofzo :p

Ik was 2 weken geleden nog bij het kinderdagverblijf, daar deden ze er niet moeilijk over, maar adviseerden wel als het zo blijft gewoon niet meer snappen als ie wijst naar iets, of 'ie' en 'èh' zegt als ie iets wil.
    En vooral veel herhalen, als ie ergens naar wijst zeggen wat ie aanwijst enzo...

Komt wel goed denk ik altjid maar.
    Jelle (onze Jelle dus) is gewoon veel meer bezig met dingen bestuderen, alles bijhouden, neemt meer dingen in zich op dan dat ie zich uit.

12. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Het komt allemaal wel, maak je maar niet druk.

Die van mij zegt ook nog niet veel: papa, mama, daag/daa, aai, ja en bad. Niet meer.

13. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Hier ook een meisje die nog geen woordjes uitspreekt. Ook geen papa of mama oid.

Ach ik ga me er ook niet druk om maken, een maand geleden dachten we nog dat het wel erg lang duurde voordat ze ging staan en een week later stond ze maar dan ook meteen heel stevig en ging met veel beleid ook weer netjes zitten.

Ik verwacht (en hoop ;)) dat het met praten net zo zal gaan, als ze er aan toe is gaat ze vast wel praten :).

Ze begrijpt iniedergeval heel goed wat we zeggen, als we bijvoorbeeld zeggen "wil je gaan zwemmen" wordt ze helemaal hyper en gaat ze met haar armpjes slaan zoals ze dat altijd in het water doet.

Niet te druk om maken gewoon lekker veel met je kindje praten en boekjes lezen etc dan gaat hij je vanzelf wel na praten ;)

14. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Ik weet niet of hij wel dieren na kan doen? Dat telt namelijk ook als woordje. Onze dochter zegt ook maar een paar woordjes, nog geen tien, maar kan wel aardig wat dieren nadoen. Maar ze is ook vrij langzaam en het CB zag er geen problemen in...

15. zwelgje2000

zwelgje2000 Actief lid

9 jun 2009
    224
    0
    0
    Leerkracht
    Brabant
    Ik heb het boek ' Babytaal'. Daarin staan allerlei gebaren die je kindje kan maken om zichzelf duidelijk te maken.
    Ook is vaak dan de overstap naar gesproken taal makkelijker.
    Maar joh, het komt vanzelf! ;)

Deel Deze Pagina