Mijn dochter heeft spruw. Nu voor de tweede keer, de eerste keer had ze het toen ze 2 weken was. Nystatine gekregen maar elke keer na gebruik gaf ze veel van haar fles over, 4x per dag. Ik ben er toen na anderhalve week mee gestopt, arts van het CB heeft nog gekeken in haar mondje en vond het terecht dat ik gestopt was want het was ook zo goed als over. Maar spruw komt dus heel snel terug en nu is het er weer. Verpleegkundige van het CB zei dat ik om Daktarine moest vragen maar de huisarts wil dit niet geven ivm verstikkingsgevaar. Ik moet maar gewoon weer de Nystatine gebruiken en als het te gek wordt moet ik hen bellen maar ze kunnen niks anders geven, daar heb ik dus niks aan. Wie heeft er de tip tegen spruw? Iets homeopatisch misschien? Ik geef trouwens flesvoeding, elke fles wordt na gebruik gesteriliseerd en haar fopspeentjes gebruikt ze maximaal 12 uur per keer, dan steriliseer ik ze ook weer.
Gentiaan violet schijnt erg goed te helpen. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. Bij mijn zoontje hielp daktarin wel maar heb daarnaast ook probiotica (orthiflor start) gegeven, het kwam bij hem eerder ook steeds terug. Na de probiotica geen last meer gehad. Ik denk dat ik in jouw geval voor de combi gentiaan violet en orthiflor start zou gaan.
Ratanhia mondwater van Weleda echt TOP spul! Op een watje en deppen voor en na elke fles en als ze een speentje heeft die daar dan ook mee insmeren. Bij mijn dochter was het binnen 2 dagen weg! Ze was trouwens 8 weken toen ze spruw had.
Owja en NYstatine 1 keer gegeven en toen kreeg ik zelf buikkramp door alleen maar naar haar te kijken.. Zo zielig!
Super, bedankt voor de tips! Kan ik alles wat jullie noemen gewoon bij de Kruidvat vinden of moet ik dan naar een winkel als de Tuinen? Ja zielig he, Cooksie. Ik vertelde dit ook aan een andere kinderarts (niet die van het CB) en die zei dat ze er nog nooit van had gehoord dat een kindje er last van had, dan wordt er ook niet met je meegedacht over wat je dan kunt doen.
Gentiaan violet kun je bij de tuinen krijgen. Let wel op trouwens, ze krijgen er een paars mondje van dus uitkijken met de kleertjes. Ik heb nog nooit gehoord van dat mondwater maar dat lijkt me ook het proberen waard!
Ik heb het bij m'n osteopaat gekocht die verkoopt ook spullen van Weleda. Maar volgens mij kun je het ook bij de DA of etos kopen. Kruidvat verkoopt volgens mij geen weleda. Mijn osteopaat vertelde trouwens dat zelfs volwassenen last zouden hebben van NYstatine als ze dat zouden nemen... Beterschap met je meisje!!!
Hier gaf ik nystatine in veeeel kleinere doses, ik geloof dat er 2x 2ml werd voorgeschreven en dat is echt bizar veel per keer. Ik gaf het in 8x 0,5ml, dat was telkens voldoende om haar mondje goed in te spuiten, maar niet te veel. Dat gaf ook echt verlichting van krampjes, die 2 ml was gewoon veel te veel voor haar maag en darmen in 1x. En anders zou ik gentiaal violet inderdaad proberen. Met Daktarin wel uitkijken, dat is heel dik spul, dus als je dat gebruikt kun je het beter met een vinger zelf door de mond verspreiden en precies genoeg gebruiken voor het mondje, niet meer dan noodzakelijk. Dan bv dus maar een keer extra insmeren ipv de grote dosis.
Daktarin idd niet gebruiken. Wij kregen het toen onze dochter 8 wk was. Ze stikte er bijna in, kreeg het echt niet weg. Later zag ik op de verpakking dat het pas magvanaf 3 mnd!
Ik heb diverse weken nystatine gebruikt maar dat hielp voor geen meter. Uiteindelijk van de arts daktarine gekregen (dochter was toen een maand of 2). Ik moest een klein beetje op mijn vinger doen en dan de spruw plekjes aanstippen. Bij de apotheek deden ze erg moeilijk, hebben zelfs de arts nog gebeld om te vragen of het echt daktarine moest zijn gezien de leeftijd. De spruw was hier binnen 4 dagen verdwenen! Maar je moet er idd niet teveel van gebruiken..
Hier werkte nystatine ook niet, het werd alleen maar erger. Toen diflucan (flucanazol) gekregen. Hoeft ook maar een keer per dag, scheelt ook enorm en na een dosis was het een paar uur later gelijk al veel minder! na twee keer een dosis was het weg. Altijd nog een dag of twee a drie doorgaan met behandelen he anders komt het zo weer...
Hier een enorme fan van Gentiaan Violet. Ook nog eens kindvriendelijk. Je hoeft het.maar één keer per dag in de mond en op de lipjes te smeren. Werkt echt als een tierelier!
Ik ben ook fan van de gentiaanviolet! 1keer per dag in het mondje aanbrengen voor maximaal 7 dagen. Hier was het zo weg. Bij de tuinen is dit niet te koop, maar je kan het bestellen via eurolac.
Genoeg tips waar ik wat mee kan, dankjewel allemaal! Nu moeten we er vast af komen zonder al die ellende van de Nystatine
Hier Diflucan (werkzame stof fluconazol), heeft bij ze allebei super gewerkt, een weekje en ze waren er vanaf (en dochter heeft eerst 6weken met nystatine gesukkeld...) zoon maar een week en toen over naar de fluconazol.
Wel heel stom dat er gewoon tegen mij wordt gezegd dat er niks anders is wat ze mij kunnen geven terwijl dat er wel is. En dan ook nog maar door moeten gaan met medicatie wat dus blijkbaar bij heel veel kindjes niet goed gaat Goed om te weten in ieder geval.
gentiaan violet heb ik goeie ervaring mee. Nystatine en daktarin werkte allebei maar amper, de gentiaan violet heel goed. Ze hebben dan alleen een paar dagen een paars mondje