Combineren voedingsoorten - is dat mogelijk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Emily27, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ha allen,

Ik heb nog een tijdje zwangerschap te gaan, maar ik ben wel bezig met nadenken over de periode straks als de baby er is. Tijdens mijn verlof wil ik borstvoeding gaan geven, als dat lukt. Na 12 weken zal ik echter weer aan het werk moeten, en ik zie het niet zitten om op werk te gaan kolven. Is het ook mogelijk om deels flesvoeding, deels borstvoeding te geven na het verlof? Bijvoorbeeld de ochtend-, avond- en nachtvoeding aan de borst, en overdag op de opvang flesvoeding? Of kan dat niet?

Alvast dank voor jullie info & tips :D

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja kan, al is je productie dan vaak niet stabiel genoeg om lange tijd zonder voeden te kunnen en het risico is dat deze instort en je dus helemaal over moet op FV. Of dat een probleem is dat bepaal je zelf natuurlijk :)
    Overigens is het kolven mij erg meegevallen en ik heb niet de ideale kolf-baan :)

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij de meeste dames is bij 12 weken de productie nog niet zo goed dat het met 3 voedingen op peil blijft. Dan heb je er eerder 6-8 nodig..

Pas met een maand of 9 wil dat vaak lukken.

Dus als je het wil, dan heb je een grote kans dat de productie te snel achteruit gaat en je helemaal naar de fv moet..

4. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ha dames, dat is jammer! Nou is het alternatief om direct naar flesvoeding te gaan, dus kan ik het allicht proberen. Ik ben van de 7 dagen p/w straks 3 dagen thuis, als ik die dagen wel volledig voedt aan de borst, is de kans dan groter dat de productie op peil blijft? Of maak ik er dan helemáál een potje van? :D

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij 12 weken blijft dat ook lastig. Zeker als je aangesloten dagen werkt. Kolf recht kan ook beteken dan te eerder naar huis gaat. Dan hoef je misschien maar 1 voeding over te slaan? Of 1 gekolfde en 1 fv?

6. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ja dat is misschien wel een idee! Zal tegen die tijd een soort planning gaan maken waarin ik zo min mogelijk voedingen hoef over te slaan. En misschien dat kolven op werk me tegen die tijd ook wel niet meer tegenstaat, hoor, maar op dit moment lijkt dat me verschrikkelijk. Baby's accepteren dus wel dat ze dan weer BV krijgen, dan weer FV?

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Sommigen wel, sommigen niet.. Mijn neefje weigerde alles behalve de borst, ook bv uit de fles.. Maar een kennis haar kindje mengde zonder problemen..
    Allemaal kansen...

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou eerst straks gewoon zien hoe het gaat en na 4-6 wk eens oefenen met kolven. Misschien valt het je alles mee.
    Heb me er zelf nooit zo druk om gemaakt. Kolven hoort voor mijn gevoel bij borstvoeding en gaf mij juist een stuk meer vrijheid. Maar ik wilde ook gewoon perse dat mijn kindje borstvoeding kreeg.
    Maar zou me idd even verdiepen in kolfrecht/voedrecht, misschien is het mogelijk om kortere dagen te maken, live te voeden onder werktijd etc.
    In de meeste gevallen zal je productie het niet redden als je op werkdagen urenlang niet kolft/voedt of je zit dan met megastuwing wat niet erg prettig is.
    Mocht je het kolven straks misschien wel zien zitten, is misschien 1x per dag onder werktijd kolven een optie, ik denk dat je het dan wel redt als je op je vrije dagen weer volledig live voedt. Maar misschien is live voeden wel een optie.

9. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Op werk zal ik haar niet 'live' kunnen voeden, en op zich heeft mijn werkgever ongetwijfeld alles goed geregeld voor kolfrecht en hopelijk ergens een rustige plek waar je niet gestoord kan worden (het is een grote werkgever).

Hoewel ik me van de vroegere kolfruimte wel kan herinneren dat die meer als een soort extra vergaderzaaltje werd gebruikt, en de deur niet op slot kon, en er een raam was naast de deur ;) Dat trekt me dan niet direct...

Ook dat ik dan weer ergens aan een koelkast moet komen om melk in te bewaren... Er is wel een koelkast op werk, maar ik vind het toch iets te intiem op de een of andere manier om de melk tussen de boterhammen van collega's te zetten...

Maar inderdaad, wie weet valt het me reuze mee! Ik zie op zich heel veel voordelen van BV boven flesvoeding, dus wil ook graag het eerste half jaar zelf voeden... Maar dat werk, he... ;)

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik deed mijn melk altijd in een koeltasje met véél koelelementen, kun je ook makkelijk in een gewone koelkast zetten en anders houdt het ook wel koel.

Ik zat met 3 maanden toen ik weer ging werken aan zoiets als ik een gewone kantoordag had:
    6:00 voeden
    11:00 kolven
    15:00 kolven
    18:00 voeden
    20:30 voeden
    (ongeveer)

Als ik cursus gaf dan was dit het schema:
    6:00 voeden
    8:00 (voor de cursus begon) kolven
    13:00 (in de lunchpauze) kolven
    18:00 voeden, maar dan stond ik wel op knallen ;)

Kolven kostte me dubbelzijdig een kwartier, ik kon gewoon mijn kolfdingen in mijn bh hangen en achter de laptop verder werken.

11. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik heb het geprobeerd: na 12 weken overstappen op een combi van borst en flesvoeding, maar ik was niet op tijd thuis voor de 4e voeding vd dag, dus kon er nog maar 2 live voeden en binnen een week was het gedaan met de productie :(
    Ik ga dit keer beter mijn best doen. Kolven lukt me niet goed, krijg er amper iets uit. Maar ik had bedacht dat ik natuurlijk ook overdag kan kolven, en als de opbrengst niet genoeg is, aanvullen met flesvoeding. Op die manier blijft mijn productie wel op peil, en krijgt m'n baby voldoende binnen en hoef ik me geen zorgen te maken dat ik niet genoeg gekolfd krijg.

Er bestaan trouwens koeltasjes voor afgekolfde melk, en die houden je melk een hele dag koel, dus dan hoef je de koelkast van werk niet te gebruiken als je dat niet prettig vindt. Ook kun je de flesjes in de koeltas in de koelkast zetten. Dan staan de flesjes niet in zicht en is het minder intiem.

12. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    He super! Zo'n koeltasje is inderdaad al wel een stuk makkelijker. Wel misschien wat lastig te vervoeren, ik reis met OV en fiets naar werk in andere stad... Maar het is vast geen heel groot tasje, toch?

Maar kolven voor de computer, JuJu81, had je dan een eigen ruimte? Ik heb op werk een kamergenoot, een mannelijke ook nog, en verder collega's die binnen komen vallen, dus het lijkt me wat ongemakkelijk ;):D

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Je hebt recht op een aparte kolfruimte! Daar ging ik heen met laptop onder de arm en werkte daar gewoon lekker verder. Of een artikel oid wat ik moest lezen.

Ik had een voorraad opgebouwd in de vriezer en dat gaf me rust: als ik een dag niet genoeg kolfde dan was dat nooit een probleem. Ben die vrij vroeg aan gaan leggen: ons zoontje is vanaf 4 weken regelmatig uit een flesje gaan drinken en dat moets ik natuurlijk kolven. Ik kolfde 's ochtends de eerste 3 maanden ook altijd na (gedurende 2 maanden, de eerste maand niet), puur voor de voorraad. En dan als hij de fles kreeg als vervanging daarvan (en dat ging dan de vriezer in)

Ik had een koeltas van Medela (google maar eens, of op marktplaats), daar kunnen 4 flesjes in en een speciaal koelelement en dat werkte heel goed. BV bederft niet zo snel, ik deed het meteen vanuit werk in de vriezer (in de koelkast kan ook, maar ik schoof mijn voorraad zeg maar door omdat ik die anders weg moest gooien). De nacht ervoor ontdooien in een afsluitbare maatkan, 's ochtends in flesjes gieten voor het kdv en gaan met die .. uhh. kolf ;)

14. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    :D Zoals jij het verteld klinkt het allemaal een stuk minder onmogelijk dan wat ik voor ogen had! Ik zal sowieso moeten kijken hoe het is in de praktijk, dat is nu moeilijk te voorspellen, natuurlijk, omdat het ook per persoon verschilt. Is het aan te raden om al meteen zelf een kolfapparaat te kopen zodat je deze vast hebt en er ook gebruik van kan maken/ mee kan oefenen, of beter eerst te lenen/huren van de kraamzorg, en pas als je beter weet wat je wil er één te kopen?

15. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Het advies is toch om eerst te kijken of de bv lukt en dan pas een kolf te kopen. Stel dat het niet lukt dan zit je met een prijzige ongebruikte kolf. Zonde!

Verder heb je voedrecht! en geen kolfrecht. Met dit recht mag je 25% van je werktijd besteden aan het voeden van je kindje (hetzij door live te voeden of te kolven)
    Verder moet je werkgever kunnen voorzien in een geschikte kolfruimte, als je wilt kolven. Dit moet een geschikte ruimte die is af te sluiten.
    Verder moet jij voor je met verlof gaat aangeven aan je werkgever dat je graag borstvoeding wil gaan geven zodat je werkgever hier rekening mee kan houden.

Op www.borstvoeding.com is heel veel te vinden over borstvoeding en werken. Dit kun je vinden onder het kopje borst & baan. (hier staat ook over je "rechten en plichten" geschreven.)

16. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja met de kolf wachten tot de boel goed op gang is, en je dan goed verdiepen. Ik had een rotkolf bijvoorbeeld ;)

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.516
    36.478
    113
    Ik zou gewoon eerst straks bv gaan geven en dan tegen die tijd kijken of je wel of niet wilt gaan kolven. Ik zag eerst ook heel erg op tegen het kolven, maar ik uiteindelijk tot 14 maanden op het werk gekolft. Af en toe met tegenzin, maar vaak vond ik het ook wel heel lekker om eventjes 20 minuutjes in dat kamertje lekker rustig een tijdschriftje te lezen en ondertussen te kolven.

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik wilde altijd 'maar' 3 maanden voeden want dat kolven was nergens voor nodig. Toch tot 9 maanden volledig gevoed en dus ook gekolft en geef nog steeds een voeding per dag.
    Voeden is gewoon erg fijn als het goed op gang is, dat vond ik te waardevol om te verliezen omdat ik kolven zo erg zou vinden. Dat viel me uiteindelijk ook reuze mee namelijk.

Succes! Ga je een goede bv-cursus doen? Dat geeft een grotere kans op succes :D Geniet ervan!

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.100
    3.879
    113
    Ja, ik ben na 3 maanden 1 voeding door een fles kv gaan vervangen, die in de middag. Mijn productie bleef gewoon stabiel. Met 5 maanden ben ik nog een voeding gaan vervangen en het daarna langzaam afgebouwd en met 8 maanden helemaal gestopt.

20. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Dank voor de informatie dames! Mijn werk gaat van gebouw wisselen tijdens mijn verlof, dus ik weet nog niet waar de kolfruimte straks gaat zijn. Maar ik neem aan dat ze daar wel iets voor gaan regelen.
    Ik zal wachten met het kopen van een kolf tot de baby er is en ik wat ervaring heb met bv.

Zo'n bv-cursus, hoe werkt dat? Meld je je daarvoor aan voorafgaand aan de bevalling, of ergens daarna,...?

Deel Deze Pagina