Wanneer stoppen mijn borsten met het aanmaken van melk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door marsab, 5 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Hallo!

Voordat ik mijn vraag stel hier eerst even iets over mij en de BV aan mijn zoontje.
    Mijn zoontje heeft t/m 1 jaar en 2 weken bv gehad, waar we beiden intens van hebben genoten.
    Vanaf een maand of 11/ 11,5 ben ik overgegaan op 2 keer voeden ('s ochtends en 's avonds).
    Tegen 12 maand alleen nog in de ochtend.
    Nu ben ik ruim een week helemaal gestopt met de BV.

Mijn vraag is, wanneer houdt mijn lichaam/ mijn borsten op met het maken van melk?
    Als ik in mijn borsten knijp komt er nog steeds wat uit.
    We zijn hoofdzakelijk gestopt, omdat ik nog altijd geen cyclus heb en we dus heel graag voor een 2e kindje willen gaan.
    Nu heb ik het idee dat ik nog altijd geen vooruitgang zie in het vormen van een cyclus! :(
    Hoe lang kan het eigenlijk duren en wanneer maak ik helemaal geen melk meer aan?

Alvast bedankt!
    groetjes Marsab :D

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Bij sommige vrouwen duurt het langer voor de cyclus weer op gang komt dan bij andere. Wanneer je nog borstvoeding geeft (al is het maar 1 voeding) kan dat het proces vertragen of belemmeren, waar dat bij een andere vrouw geen rol hoeft te spelen. Voor het complete beeld kun je bij je zelf nagaan hoe je cyclus voorheen was. heb je daar al bijvoorbeeld problemen mee gehad, werd je makkelijk zwanger of juist niet, is je hormoonbeeld in orde...allemaal dingen die mee spelen wanneer je niet (zo snel als je wilt) weer zwanger raakt. Misschien een tip om met je huisarts, verloskundige of gynaecoloog over te spreken.

Ten aanzien van de melk uit de borsten: zolang je blijft kijken of er nog een druppel in zit, zal er een druppel blijven komen! Dit wil niet zeggen dat je lichaam nog een productie aanmaakt, maar dat je lijf nog weet dat het daar gebeurde! Je houdt het eigenlijk in stand wanneer je (ook al is het wekelijks) controleert of je lichaam nog reageert op die prikkel.

groetjes Heidi Margit

Deel Deze Pagina