Mijn zoontje is nu bijna 7 weken en heeft sinds zijn tweede week last van spruw op zijn tong (witte aanslag alleen op zijn tong). Ik heb wat voorgeschreven gekregen van de doktor (Mykoderm; mondgel) maar het is nog steeds niet over bij hem, het duurt nu 5 weken. Hoe lang duurt zoiets normaal of moet ik me zorgen gaan maken? Klopt het dat wanneer je kindje spruw heeft op zijn tong dat de moeder ook behandeld moet worden, anders blijft de spruw bij de baby maar terugkomen? Ik ben bij de huisarts geweest en hij zegt dat ik geen borstonsteking heb of een infectie, maar ik heb wel een aantal symptomen, zoals stekende pijn in de borst als ik bv geef en dat mijn zoontje vaak de rechter borst niet wil pakken (eventjes pakken maar heel snel loslaten) en erg onrustig is alleen aan de rechter borst. Ik heb geen pijnlijke borsten of tepelkloven, alleen die twee symptomen: rechter borst niet wil pakken en stekende pijn. Wat betekent dit allemaal?
Jeetje wat duurt het al lang bij jullie. Dat is niet hoe het hoort hoor. 5 weken is veel te lang. Laten we eens kijken of we kunnen achterhalen wat er bij jullie speelt. Weet je zeker dat je de melk niet van zijn tong af kunt schrapen? Als het echt spruw is dan moeten jullie namelijk echt allebei behandeld worden. Anders blijven jullie elkaar besmetten. Wat ook kan is dat jij spruw in je melkgangen hebt en dat je daarom steken in je borst hebt. Kun je aangeven wanneer je die stekende pijn voelt en hoe lang je dit al voelt? Als het overigens spruw in je melkgangen is dan moet je een pillenkuur bij je huisarts halen.De Candida (die zorgt voor spruw) moet immers uit je melkgangen verdreven worden en een creme is dan te oppervlakkig. Dat je zoontje de rechter borst niet lekker pakt kan met spruw te maken hebben. Wat ook kan is dat hij een voorkeur heeft voor links, dat je tepel anders is aan de rechterkant of dat jij bijvoorbeeld hem voor hem niet lekker hebt liggen. Hoe lang ligt hij rechts al niet lekker aan de borst? Helpt een andere voedingshouding? Het is een heel verhaal geworden, reageer vooral op mijn vragen dan gaat het steeds duidelijker worden. Rieneke
Hoi, bedankt voor een snelle reactie en ontzettend bedankt alvast. ik heb idd. geprobeerd om de melk van zijn tong af te schrapen maar het lukt niet. Wat ik wel heel raar vind is dat de huisarts weet dat hij al 5 weken last heeft van spruw maar nooit heeft gezegd dat ik ook behandeld moet worden. hoe moet ik weten dat ik ook behandeld moet worden? Ik ben bij de huisarts geweest, heeft me nagekeken en zegt dat ik zeker geen borstonsteking heb of een infectie. maar ik maak me nu wel zorgen want mijn zoontje heeft nu al 5 weken spruw, ik dacht dat het wel over zou gaan met mykoderm, aangezien ik volgens de huisarts in orde was, ik maak me zorgen omdat ik heb zo vaak afgekolvd en melk in de koelkast bewaard, daarna opgewarmd voor mij zoontje. Nu lees ik dat dat absoluut niet goed is als wij allebei besmet zijn. hoe gevaarlijk kan dit zijn en hoe gevaarlijk is spruw aangezien hij het zo lang heeft? Wat de stekende pijn betreft, die voel ik als bv geef, dus bijv. ik geef linker borst voel ik steken in mijn rechter borst, maar ook niet elke keer als ik bv geef (van de tien keer voel ik het 9 keer) het duurt maar paar seconden (6,7 seconden) Betekent dit allemaal dat ik wel spruw heb in de melkgangen en dan pillenkuur bij de huisarts halen? Kan de huisarts zien of ik spruw heb in de melkkanalen? Wat de rechter borst betreft, moet ik zeggen dat hij niet altijd de rechter borst weigert. Toen hij drie weken oud was begon het, het duurde een weekje, toen ging het weer goed, toen weer een weekje weigerde hij weer de borst, dan ging het weer goed en sinds een week weigert hij weer de rechter borst. Rugbyhouding helpt wel bij de rechter borst.
Je schrijft dat je stekende pijn hebt in je borst als je voedt. Zou het kunnen dat je je toeschietreflex voelt? Dus dat het zeer doet als de melk uit je borst komt? Hoeveel tijd zit er tussen de voedingen ongeveer? Verder zitten spruwplekjes bij een baby op de weke delen van het mondje. Dus onder de tong en binnenkant lippen en in de wangzakken. De tong blijft lastig omdat de tong ook vaak is van de melk. Vaak kun je met een gaasje over de tong schrapen om te kijken op het gaasje of je melkresten ziet zitten en of de tong aanmerkelijk schoner is. De tong hoort overigens eruit te zien net zoals bij jou en mij. Er zit bij baby's alleen vaak een witte waas op van de melk. Een witte tong zegt dus niet zoveel. Vervelend voor je dat je niet volledig voorgelicht bent door de huisarts. Helaas zijn niet alle huisartsen even kundig op het gebied van borstvoeding. Als de Candida in je melkgangen zit en je krijgt een pillenkuur voorgeschreven dan kun je gewoon verdergaan met voeden. Overigens kun je prima de melk die je afgekolft hebt geven aan je zoontje, als er nu sprake is van spruw was dat er toen ook en was en is hij toch besmet. Hier hou ik het even bij en wacht even af op wat je antwoorden zijn.
Hoi Rieneke, Echt een snel antwoord van jou, mijn complimenten. Eat de stekende pijn betreft, die vole ik idd. vaak als ik bv geeft maar soms kan het ook zijn dat ik bijv. in de stad ben en dan voel ik de pijn ook. Je noemt ook een toeschietreflex. Als ik bijv. linker borst geef dan voel ik de pijn in de rechter borst. Dat toeschietreflex hoor je toch te voelen in de borst die je geeft of heb ik het mis? Wat de voedingstijd betreft, is het vraagvoeding, dus als mijn zoontje het zelf wil en dat gebeurt overdag ongeveer elke twee uur en 's nachts slaapt hij 3, 4 uur en dan pas word ie wakker en geef ik hem bv. Spruw zit bij mijn zoontje alleen op de achterste gedeelte van zijn tong. Mykoderm wat hij heeft gekregen smeer ik nu ook op mijn tepels elke keer als ik hem bv geef (op aanraden van een huisarts/buurman) Wat betekenen jeukende borsten/tepels (sinds twee dagen)? Alvast heel erg bedankt
sorry, weer wat vergeten. Moet ik nu wel huisarts bellen om weer even voor de controle langs te gaan want ik weet nog steeds niet of ik spruw heb en of ik behandeld moet worden?
Hoi, wat ik zo teruglees in jullie forumwisseling denk ik aan het volgende: het zou spruw kunnen zijn, maar niet met zekerheid te zeggen. Het prikkende gevoel in je borst zou heel goed je toeschietreflex kunnen zijn. Spruw geeft vaak de volgende klachten: pijn aan tepels ook tussen voedingen door, jeuk, branden. Zit de spruw ook echt in je borst dan voel je steken in je borst. Mocht het nou zo zijn dat je spruw hebt, kun je je kindje idd mykoderm geven nadat je het tongetje even hebt schoongemaakt met een schoon gaasje met gekookt water (haal je alle melkrestjes weg waarop de schimmel lekker groeit) en dat doe je idd na iedere voeding. Je tepels hetzelfde recept, verwijder eventuele melkrestjes en smeer ze in met mykodermcreme.(mykodermgel is vaak niet handig, erg kleverig enzo) Ga hier nog ruime tijd mee door na verdwijenen klachten, liefst 2 weken. Mocht je last hebben in je borst dan is die pillenkuur aan te raden en kun je gewoon borstvoeding blijven geven : ) Poe heel verhaal, we "praten" gewoon verder hoor als het vaag blijft. groetjes Kirsten