Mijn dochter is 7 maanden, met 5 maanden zijn we op advies van het CB begonnen met bijvoeden. Ze vindt het eten wel interessant, maar de hoeveelheid die ze binnen krijgt, is veel te laag. Ik moet haar van het CB het volgende aanbieden: half 8: boterham (ze eet mss 1 klein korstje) half 10: fruit (eet ze een half tot 1 klein potje) 12u: boterham (weer hooguit 1 klein korstje) 3u: fruit (een half tot 1 klein potje) 17.30u: groenten (halve pot 6mnd) als toetje krijgt ze zo'n babykoekje Tussendoor krijgt ze voor elk dutje nog bv. Vorige week ben ik bij het CB geweest en de arts vindt dat Nynke niet voldoende groeit (zit nog steeds boven de gemiddelde lijn, maar de curve neemt wat af). Ook slaapt ze sinds een maand niet meer door en dat komt volgens haar omdat ze te weinig vaste voeding eet. Van het CB moet ik dus de bv gaan minderen, omdat ze 'teveel' bv krijgt, maar ik ben bang dat ik haar dan tekort doe omdat ze zo weinig eet Ze zit nu op 5-7 voedingen per 24u en dat moet ik inkorten naar 3. Sinds vorige week raak ik dus steeds meer gefrustreerd over de hoeveelheid die ze eet Wat moet ik hier nu mee aan? De borst niet meer aanbieden voelt gewoon niet goed, omdat ze al zo weinig eet. Heb jij mss nog andere tips om haar beter te laten eten?
Hallo, Meid wat een gedoe. En wat naar dat je door het CB zo onzeker wordt en dat terwijl je het juist heel goed doet! Wat mag jou meisje blij zijn met een mama die haar gewoon lekker BV geeft met 7 maanden. Niet stoppen hoor! Er is niets mis met die melk, het is echt super goede voeding die ze tenminste binnen krijgt. Ik ga niet verder in op wat een kindje aan bijvoeding moet krijgen. Ik vind dat een kindje dat zelf kan aangeven en dat zij eet waar ze op dat moment klaar voor zijn. De eerste paar maanden (6-7 maanden ) zijn puur om te oefenen. BV blijft de belangrijkste voeding en de bijvoeding is ernaast of erna. Geleidelijk aan zal de vaste voeding pas de plaats in gaan nemen van de BV. Eerst voor de BV met BV als toetje en weer laten in plaats van een voedingsmoment om uiteindelijk rond 1 jaar gewoon met de pot mee te eten (en dat kan nog steeds samen met BV) Lees veel leuke info over dit onderwerp op de volgende site. Als ik je verhaal zo lees dan moet wel gek lopen wil je daar niet iets vinden wat aansluit bij jouw gevoel. Meid, ga gewoon zo door en maak je niet druk. Ik zou nu eerder nog een keer extra aanleggen zodat ze dat in elk geval binnen heeft! Misschien maakt de manier van aanbieden nog uit in hoe je kindje dit eten beleeft. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoeding en de introductie van bijvoeding Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden Kijk ook zeker verder op deze site naar alle linkjes die in te tekst nog komen want er staat heel veel over dit onderwerp. Er is zelfs een specifiek forum over deze methode van bijvoeding (overgang BV naar vaste voeding) Succes en blijf op jezelf vertrouwen! Ilse
Hoi Ilse, Allereerst wil ik je bedanken voor het mooie compliment Het is fijn om bevestigd te krijgen dat het goed is wat ik doe. De arts van het CB had mij idd behoorlijk onzeker gemaakt over het bijvoeden. Ik was al bekend met de site en pas de rapleymethode ook bij mijn dochter toe, alleen wisselde ik dit steeds af met gepureerd voedsel omdat ik bang was dat ze te weinig binnen kreeg. Vlak nadat ik je dit berichtje stuurde ben ik de hele site eens gaan doorspitten en heb voldoende vertrouwen gekregen in deze methode (en dus mijn meisje) om het 'moeten eten' wat los te laten en de regie meer in haar handen te geven. De (bij)voedingsmomenten verlopen nu een stuk relaxter! Hoewel Nynke voornamelijk nog speelt met haar eten, komt er toch wel iets naar binnen en is zij vooral ook meer op haar gemakje. Bij het geven van hapjes werd ze al snel ongeduldig en nu is ze lekker aan het spelen met het eten (en kan mama ook rustig haar boterham/avondeten opeten). Ik zal dit maar niet tegen het CB vertellen Groetjes Princess
Hallo Princess, Fijn dat je je gesteund voelt! Ik denk dat jij en Nynke goed bezig zijn! Vertrouw op wat jullie zelf kunnen en geniet van het leren ontdekken van het eten! Succes Ilse