Mn man is vanochtend met mn zoontje naar de dokter geweest en nu blijkt dat hij een lichte vorm van spruw heeft. Hij heeft hiervoor medicatie voorgeschreven gekregen (nystatine labaz). Nou geef ik al een hele tijd afgekolvde borstvoeding aangezien het voeden aan de borst niet goed verliep. Omdat ik geen klachten heb en kolf heb ik niets voorgeschreven gekregen. Kan het zijn dat ik ook spruw heb en geen last heb of kan dit niet? Ik zou het nml vervelend vinden dat als de spruw hierdoor bij mn zoontje niet overgaat. Verder vroeg ik mij af of ik mijn voorraad melk uit de diepvries ook weg moet gooien? Ws heeft mijn zoontje al een hele tijd iets spruw omdat zn tongetje altijd al een btje wit was (ik dacht dat dit melkaanslag was aangezien het niet erger werd...). In die tijd dronk hij ook nog af en toe uit mn borst dus zou het kunnen zijn dat die melk wel besmet is?
Puur theoretisch zou het dan wel kunnen geloof ik. Ik zou even goed je kolf uitkoken (als je dat niet al hebt gedaan) en het even aankijken. Heb je er geen pijn aan? Dan heb je kans dat jij het gewoon niet hebt volgens mij...
Ik zou het zeker voor het onzekere nemen, inderdaad de kolf uitkoken (maar ik neem aan dat je dat al regelmatig doet) en bij de apotheek (of gewoon het Kruidvat ofzo) antischimmelcrème halen en een tijdje smeren. Helaas hoef je niet altijd wat te merken van spruw, dus soms is het moeilijk te zeggen of je het hebt of niet. Die voorraad uit de diepvries zou je goed kunnen verwarmen (volgens mij moet het minimaal 60 C geweest zijn) en weer af laten koelen en dan geven. Dan is die schimmel wel dood. Geloof dat er wel iets van voedingswaarde van verloren gaat, maar ach, lang niet alles.