Hoi, Hier eigenlijk even een bericht/vraag omdat ik heel erg twijfel. Bij mijn zoontje heb ik borstvoeding gegeven wat een complete ramp was. Hij is 3 weken te vroeg geboren en hapte niet goed. Hij liet steeds los tijdens de voeding of viel in slaap(luie prematuur zei de kinderarts). Toen de borstvoeding eenmaal op gang was had ik zoveel borstvoeding dat het er letterlijk uitspoot. Van te voren steeds kolven en dan aanleggen. Als ik hem bijvoorbeeld links had liggen moest ik onder de rechterkant een celstof mat leggen omdat ik zo vreselijk veel lekte. Hierdoor kon ik eigenlijk nergens meer naartoe. Met 4 weken begonnen met 1 flesje per dag afgekolfd en dit was nog erger. Hij wilde absoluut niet uit de fles drinken maar soms ook weer wel. We zijn er met 2 maanden achter gekomen dat hij een reflux heeft en daardoor, icm tepel/speen verwarring een fles aversie heeft ontwikkeld. Inmiddels is het mannetje 6 maanden oud en drinkt hij nog steeds niet uit de fles. Met 7 weken ben ik gestopt met borstvoeding. Nu ben ik opnieuw zwanger en toch zou ik graag borstvoeding willen geven, de keren dat het goed ging vond ik echt heel erg fijn. Plus het is het beste voor de kleine. Maar als ik terug denk aan hoe het bij mijn zoontje was schiet ik spontaan weer in de stress. Mijn vraag is eigenlijk wat ik nu het beste kan doen en hoe het komt dat ik zoveel lekte? ik heb er eens een fles onder gehouden en er liep toen 150 cc uit.. terwijl de kleine aan de andere kant lag te drinken. alvast bedankt! frummel
Als ik het zo hoor had jij een enorme productie en dat zal zeker deze keer weer gebeuren. Je kunt daar niets tegen doen, dat is gewoon je aanleg. Het enige wat je kunt doen is als je gaat kolven direct bij de start niet teveel te stimuleren. Verder krijg je nunatuurlijk een heel ander kind waarbij alles mogelijk veel relaxter gaat. Niet alle vrouwen met overproductie beschrijven datgene uit jouw mail. Mijn advies bij overproductie is: 1 borst voorkolven en die borst dan aanbieden zodat de baby die goed kan legen. De melkstroom is wat minder krachtig en je baby komt beter bij de achterste melk uit je borst en leegt je borst goed. De andere borst doe je dan niks aan (stevig in de bh pakken) en die is dan de volgende voeding aan de beurt. De hoeveelheid melk die je voorkolft probeer je dan geleidelijk terug te schroeven. Veel succes met je afwegingen. Linda