Hoi dames, Sorry Weer een topic van mij.... maar heb toch weer een vraag en heb al bij zoeken gekeken maar kan het niet echt vinden.. Ik moet nu even op advies van cb geen koemelk producten gebruiken en ook geen soja en ei, dingen met sporen erin zou misschien nog wel mogen.. maargoed dit om te kijken of mannetje het dan beter gaat doen en niet meer zo onrustig is en onrustig drinkt. maar wat kan je dan eten? had vanmorgen ineens niets (wat ik luste) om op mijn brood te doen?! de vleeswaren waren ook op, daarniet van maar toch haha wat eten jullie zo al, en ook avond eten? altijd maar aardappels groente vlees? of iets van rijst? en kun je dus geen pasta meer eten? Nougoed, ik moest dit even proberen dan en te kijken hoe of wat en als het effect had zou ik nog wel een doorverwijzing naar een dietist krijgen maar goed, voor nu dus iemand ideeen?
Je kunt op zich heel veel eten, alleen in alle kant-en-klaar-dingen zit veel melk en ei. Pasta kun je prima eten: de pasta in de supermarkt bevat doorgaans geen ei! Wij gebruiken de kant-en-klare pastasaus van C1000: daarin zit geen melk, (in die van AH bijvoorbeeld weer wel ). Op brood eet ik altijd al veel zoet, maar verder idd vleeswaren. Chocopasta, hagelslag en vlokken kunnen allemaal: als je maar de pure variant neemt, (en bepaalde (eigen) merken kun je ook de wit-bruine variant nemen). Hier kon ik soja vrij snel zelf weer gebruiken, dus toen konden een heel aantal wereldgerechten ook weer, zolang we dan maar sojaroom gebruikten als vervanger voor slagroom of creme fraiche. Maar verder idd veel hollandse pot. En alles wat je helemaal zelf maakt, daarover heb je ook controle wat er in zit
Hoi Ik heb bij mn oudste een koemelkvrij dieet gevolgd, ook de dinge nwaren sporen in zaten mocht ik niet gebruiken want daar reageerde ze al heel heftig op. Ik heb toen in het begin veel gehad aan deze lijst; http://cmgtcontent.ahold.com.kpnis.nl/cmgtcontent/media//000744300/000/000744328_001_Melkvrije_AH_Eigen_Merk_producten.pdf Al vrij snel wordt je handig in het lezen van etiketten en weet je wat je wel en niet mag. Ik zou als ik jou was eerst een beginnen met koemelkvrij en niet direct alles allergenen tegelijk uit te bannen want dan wordt het misschien onnodig zwaar van. Succes, het is zwaar maar met wilskracht is het goed te doen.
@rozemarijke super thnx voor je tips ik zat me vandaag al te verbazen dat er dus helemaal geen melk in pindakaas zat.. ik dacht dsat dat wel zo was, maar niet dus haha en hagelslag mag dus ook ? goh ga zo es op het pak hier krijken! en hoe gaat dat dan met dingen als soep uit blik? ik heb een unox blik hierzo en daar staat dan op melksuiker.. zit er dan melk in ? sorry misschien domme vraag maar ik zou niet weten wat het betekend. Maar bv de pakken van knorr daar zit ws dan dus veel melk en ei in ? en pasta ow geen ei oke, en ook geen melk dan? ga zo echt eens hier de voorraad kast doorneuzen op de etiketten haha nou nogmaals bedankt!
@Pcootje thnx ik ga eens snel naar die lijst kijken dat is wel heel handig want er zit hier een ah op de hoek haha
Veel blikken soep mogen niet, nee. Sommige soep in zak mogen wel. Maar wij eten eigenlijk geen kant en klare soep. Hier wordt niet veel hollandse pot gegeten hoor. Lekker pasta met zelfgemaakte saus. Nasi, bami (geen kant en klare kruiden, die mogen vaak niet). Quinoa met kip en gewokte groente. Ratatouille. Vis uit de oven met gestoomde groentes. Wraps gevuld met van alles en nog wat. Inspiratie zat! Bij schoonouders wordt er regelmatig gefrituurd en snacks mogen niet, dus at ik vaak patat met knakworst . Begon een beetje te vervelen... Toen zag man in de diepvries van Iglo kipsticks en kipburgers, die mogen wel, en zijn ook best lekker. Kunnen in de frituur en in de oven. Wij hebben geen frituurpan, dat scheelt. Wij zijn onlangs verhuisd en hier zit een leuke, vrij grote natuurwinkel. Dat is echt een walhalla voor iemand die zo'n dieet volgt. Ik heb lekkere spread op basis van zonnebloempitten met paprika gekocht. En lekkere koekjes (die miste ik wel). En chocolade op basis van rijstemelk (smaakt een beetje naar koetjesreep). En slagroom op basis van rijstemelk (lekker met aardbeitjes ). Er is echt genoeg keus hoor. Je moet gewoon je weg even vinden. Komt vast goed!
op de site van mora staat bij de snacks welke allergenen ze bevatten. De carrero mag je bijvoorbeeld wel bij koemelkallergie, qua koekjes heb ik toen dozen vol jodenkoeken gegeten en als toetjes had ik vaak een raket waterijsje zo verwende ik mezelf zo af en toe om het vol te houden.
thnx dames ja ik zat ook al te denken wat voor tussendoortjes mag je nu eigenlijk ik heb hier namelijk een kandijkoek (soort peper/kruidkoek achtig, met van die suikertjes dr op) van de bakker liggen, maar zit daar nou melk in in dat soort dingen? en in brood zit toch eigenlijk ook gewoon melk? maar eten jullie dat wel gewoon? en in die wraps, ik zou denken dat daar Ook weer melk in zou zitten, maar dat is dan vast niet zo haha, Komt vast ook wel goed, wat je zegt alleen even je weg in vinden en kijken hoe of wat
Brood: wit zit altijd melk in, bruin meestal en volkoren meestal niet. Kijk de etiketten dus na, maar volkoren kan dus meestal gewoon. Ik eet boerenvolkoren van de AH: gezond en niet te zwaar (Maar wij aten altijd al volkorenbrood hoor ). Ontbijtkoek van de bakker: even bellen en navragen of zij er melk(bestanddelen) in hebben zitten. Knorr: zit meestal melk in, en als dat er niet in zit, zit er vaak wel weer soja in.... Maar zodra je dat laatste dus weer mag, zijn er weer een aantal die je kunt eten Soms heeft een eigen merk geen melk erin zitten, terwijl Knorr dat wel heeft, (komt veel meer voor dat A-merken melk bevatten en eigen huismerken niet!). Kip Tandoori bijvoorbeeld, kun je van C1000 wel eten, maar niet van Knorr, (zodra je soja mag dan, want wij maken 'm aan met sojaroom). Nasi: de gewone nasimix van Conimex is melkvrij (die kleine gele zakjes). Tussendoor: gewoon snoep. Dat mag meestal Koek en gebak is lastig, moet je gewoon zelf gaan maken. Zelf appeltaart bakken enzo... (zodra je dan weer ei mag). Cake kun je proberen te maken met rijstemelk en eivervanger, (te krijgen bij de reformzaak). En een absolute must als je dieten moet: www.allergiesupermarkt.nl Erg handig
Bami mix van AH is koemelk en sojavrij. Chicken tonight hawaii ook. De variant van de Aldi ook + de kerrie. Pastasaus van Euroshopper is ook koemelkvrij. Koekjes: theeleutjes geloof ik, ontbijtkoek/reepkoek vaak, sommige speculaas, volkoren biscuitjes AH en Aldi. Als ei kan: bastogne, jodekoeken. Brood: blue band brood (verkrijgbaar bij AH). De krentebolletjes en bollen niet. Margarine: becel, AH, vloeibare boter (meeste varianten) Sojalecithine is meestal geen probleem. Vleeswaren: kalkoenfilet (Euroshopper, Aldi), gelderse gekookte worst plakjes AH, meeste salami bij AH. Kips leverworst. Wraps is meestal geen probleem. AH heeft ook eigen merk mix die kan maar kruid het meestal zelf.
Als ei ook weer kan, heeft AH op de versafdeling heerlijke grote en zachte bitterkoeken Die heb ik veel gegeten En mijn moeder had gisteren kozakken bij zich van de super de boer geloof ik, (versafdeling ook).
ow haha wel saaie koekjes opzich (of klink ik nou verwend? haha) maar bitterkoekjes daar hou ik niet van, maar jodenkoeken tsja dat kan dan wel hahaha weet iemand toevallig ook welke saus ik nu zo ff bij mn gebakken aardappeltjes kan eten? zat op de curry te kijken, maar daar zit johannesbroodpitmeel in....maarja, of daar nou melk in zit.. ik denk zomaar van wel.. maar goed..?? er stond wel op lactose vrij en glutenvrij, maar er stond niet koemelkvrij.... iemand een idee?
Ik heb toen wel curry gegeten. Ik heb deze ff voor je opgezocht, als je hier op let dan dan weet je wat je wel en niet kunt kopen/eten Koemelk herkenen en Etiketten lezen Producten die altijd koemelk bevatten, zijn niet toegestaan in een koemelkvrij dieet. Dit geldt voor alle volgende producten die meestal gemakkelijk te herkennen zijn: magere melk, halfvolle melk, volle melk karnemelk kaas, smeerkaas, smeltkaas yoghurt, biogarde, vla, kwark, pap, pudding, yoghurtdrank kefir, huttenkase, cottage cheese, umer roomboter, slagroom, koffieroom, halfroom, koffiemelk, sour cream, zure room, crème fraîche roomijs, yoghurtijs chocolademelk zuivelfrisdranken, frisdranken op weibasis Hoe kan je herkennen aan het etiket of een product koemelk bevat? Op het etiket staan dan één van de volgende toevoegingen: melk, melkpoeder, (magere of droge) melkbestanddelen wrongel, wei, weipoeder en melkzout melkpoeder, magere melkpoeder, volle melkpoeder, melkderivaat caseïnaat, caseïne, melkeiwit, gehydrolyseerd melkeiwit, margarine (geen plantaardig), roomboter, boterconcentraat, boterolie, melkvet, melkzout lactose, melksuiker (bevatten vaak sporen koemelkeiwit, tenzij het extra geraffineerd is) lactalbumine, beta-lactoglobuline, lactoperoxidase, lactoval, recaldent, transglutaminase, nisine (E234) broodverbetermiddelen kunnen koemelk bevatten Verwarrend zijn de namen melkzuur, lactaat, cacaoboter en kokosmelk. Deze stoffen hebben niets met koemelk te maken en mag je dus wel eten
Ketchup en curry kan wel. Barbequesaus van *hoe heet dat merk ook al weer* kan ook. En ik heb mayonaise van Bruno Fischer, die is melk ei en sojavrij, die koop je bij de natuurwinkel.
@pcootje hey dat is nog eens een super handige lijst die ga ik ff op mn computer zetten! @linnie ik zat te twijfelen over mijn curry omdat er johannesbroodpitmeel in zit..maar ketshup heb ik wel erbij gegeten haha en oke, er is dus ook mayo te koop die we mogen, leuk want dat vind ik wel erg lekker eigenlijk ahha nou groetjes!
Haha, ja ik lust ook erg graag mayo. Hij is wat zuurder dan gewone, maar inmiddels vind ik het wel lekker. Knoflooksausje of kerriesausje of een dressing er mee maken is ook lekker. Ik bestel altijd een hele lading, mijn ervaring is dat ze weinig in het vak hebben staan of dat het snel uitverkocht is.
Ik breek even in hoor Weten jullie of er pizza is die koemelk, ei en soja vrij is? Dat mis ik best wel!
Ik pakte dan de kant en klare bodems van AH en zelf groente/vlees etc erop en zonder kaas. Mayo nam ik de variant met minste eigeel, 3% ofzo. Dat hier dus wel gewoon gegeten. Meeste curry kunnen wel.
Johannesbroodpitmeel heeft helemaal niets met melk uit te staan hoor Dat is meel dat gemaakt wordt van de pitten van de johannesbroodboom, niks anders Het wordt vaak met melk gemengd voor baby's, om voeding in te dikken en zodoende te zorgen dat een babytje minder voeding terugspuugt, maar het heeft op zichzelf dus niets met melk uit te staan.