borstvoeding geven steeds moeizamer

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mizz Bunny, 1 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Lekker genieten van het leven en zien wat de toeko
    Tiel
    Hallo,

Mijn dochter is nu 8 weken oud en krijgt borstvoeding
    De laatste dagen gaat het drinken steeds moeizamer.
    Ze laat de borst vaak los, zet zich af met haar armpjes tegen mijn borst en overstrekt zich. Ze protesteert dan luid en probeert dan op een wilde manier weer aan te happen. Ondertussen druppelt en soms spuit de melk uit mijn borst. Vaak spuit het wanneer ze een paar keer goed heeft gezogen en mijn tsr is opgewekt. Dit gaat vaak een 10 minuten door totdat ze begint te kreunen waarna ik haar rechtop hou en haar een boertje laat doen waarbij ze dan een golfje voeding mee uitspuugt.
    Verder geeft ze de gehele dag mondjes voeding terug en moet haar minimaal 1 tot 2 keer per dag schone kleertjes aandoen omdat ze zich heeft ondergespuugt.

Verder lijkt ze de gehele dag krampjes te hebben. Trapt dan wild met haar beentjes en zwaait met dr armpjes. Ze huilt dan niet echt maar roept/schreeuwt dan klagelijk. Dit is vaak eventjesen ze wordt dan rustig en lacht om na soms 5 minuten weer van voren te beginnen.

Ze krijgt borstvoeding op verzoek en krijgt nu vaak 7 voedingen per 24 uur.
    Heeft 3 tot 4 volle natte luiers en daarnaast 1 tot 2 volle vieze luiers.
    Ze woog bij haar geboorte 3050 gram en nu ongeveer 5300 gram.

Wat kan ik doen om de voedingen rustiger en prettiger te laten verlopen en haar minder last van krampjes te laten hebben.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Jeetje, wat loopt het hard! Ook aan haar groei te zien.

Heb je zelf het idee dat je nog erg ruim in je melk zit of valt dat mee? (nog steeds stuwing, lekken, zware borsten naar een voeding toe)

Heb je geprobeerd om de eerste voeding te laten lopen? Wanneer ze heel hard moet gaan slikken haal je haar af en vang je de melkstroom even in een doek op. Wanneer je straaltjes afbuigen of over gaan in druppen droog je de borst en leg je haar opnieuw aan.

Kijk even een paar dagen of dat helpt, laat ook even weten of je ruim in je productie zit.

Succes de komende dagen!

3. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    In de loop van de nacht/ochtend heb ik last van stuwing.
    Heb dan het gevoel dat mijn borst op knappen staat.
    Doe 's avonds al 3 zoogkompressen in mijn bh aan beide kanten en heb dan nog vaak 's ochtends een natte bh omdat ze volledig volgezogen zijn.

Ik laat dan ook de eerste melk weglopen en leg haar daarna aan. Ze drinkt dan vaak maximaal een kwartier en dan maar 1 borst waarna ze als een blok in slaap valt. Mijn borsten voelen dan nog hard en de borst die niet aangelegd is voelt soms zelfs pijnlijk. Op aanraden van de arts van het cb kolf ik na aan beide kanten. Ik kolf dan elektrisch met dubbelzijdige kolf gedurende 10 minuten en heb dan totaal tussen de 250 en 300cc melk. Dit is dus na mijn dochter gevoed te hebben.

Overdag voelen mijn borsten dan niet pijnlijk wel merk ik dat ze voller/harder aanvoelen vlak voor mijn dochter komt voor een voeding. Komt ze echter later voor een voeding dan begint het weer ongemakkelijk aan te voelen en is het lastig aanleggen en lekt de borst die niet aangelegd is gezellig mee.
    Mijn dochter laat dan ook vaak los waardoor de melk weer rondsproeit.

'S avonds wil mijn dochter nog wel eens clusteren van 17 tot 20 uur. Dan voelen mijn borsten wel vrij leeg. Tegen 20 uur valt ze vaak als een blok in slaap en slaapt dan tot een uur of 4. Droomvoeding heb ik al eens geprobeerd, maar dat wil niet. Ze maakt dan een pruillip en slaapt gewoon verder.

4. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Ik kolf trouwens maar 1 keer per dag.
    Deze melk gebruik ik om een voorraadje op te bouwen en om mijn meisje aan eenflesje te laten wennen.
    Al moet ik zeggen dat voorraad opbouwen wel erg hard gaat en mijn meisje vaker de fles weigert dan accepteerd. Ze heeft veel liever de borst.

5. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het is zaak om je productie op orde te krijgen. Nakolven om de borsten soepel te houden is voor even een oplossing, wanneer je zo ruim produceert zoals je beschrijft houd je juist je overproductie in stand.

Probeer drie dagen op rij in de ochtend te kolven (niet zomaar leeg, maar ECHT zoveel mogelijk leeg). Daarna leg je je kindje aan.

Laat zoals je nu doet eerste melk weglopen. Daarna aanleggen. Wanneer na het voeden de borsten nog steeds gestuwd zijn kolf je enkel spanning weg. (dus niet helemaal leeg) Evt. met de hand om minder te stimueleren. Houd goed je borsten in de gaten: pas koude compressen toe na het voeden zodat je borsten niet direct weer vullen.

Kijk na een dag of 3 of je lichte verbetering ziet. Zoals ik eerder al zei kan het echt een tijd duren eer grote overproductie onder controle is.
    evt. kun je later ook borstvoedings remmende middeltjes inzetten. Daar vind ik het nu nog wat vroeg voor, geef je lichaam kans om het te regelen.

Succes!

6. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Hallo, daar ben ik weer.

Heb je tips opgevolgd en blijf s'nachts stuwing houden. Laat dan de eerste melk aflopen en leg dan mijn dochtertje aan. Zij drinkt nu 1 kant en is na 20 minuten klaar en heeft die borst dan leeggedronken. Wat al een hele verbetering is. De andere borst kolf ik de druk af zodat ik het tot de volgend voeding volhoudt. Verder de rest van de dag geen stuwing of lekkage meer gelukkig.
    Wel blijft mijn meisje krampjes houden en mondjes teruggeven en laat ze veel windjes waar ze zichtbaar last van heeft.

7. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn te horen dat je zo goed op weg bent. Het heeft echt tijd nodig, gewoon door blijven gaan!

Slaap je overigens met of zonder beha? Een beha met nattig zoogcompres heeft 'kolvende' werking: blijft zeg maar zuigend. Hierdoor kun je ongemerkt stuwing in stand houden. Oplossing: slapen zonder beha. paar nachten lekken, dan ws minder. Kijk maar even.

8. Mizz Bunny

Mizz Bunny Fanatiek lid

16 mrt 2012
    1.162
    0
    36
    Tiel
    Sinds een paar nachten geen bh meer om 's nachts en de lekkage wordt gelukkig al minder.
    Verder heeft mijn meisje sinds een paar dagen nexium gekregen ivm reflux en gaat het met haar ook beter nu.

9. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn te horen dat je met kleine stapjes steeds vooruit komt. Geef het tijd, goed dat je hebt doorgezet, zeker wanneer je kindje last heeft van reflux is borstvoeding zo fijn: het irriteert minder en ook al spuugt ze: een deel van de voedingsstoffen zijn al heel snel opgenomen!

Keep up the good work! Mocht je overigens je melk 'over' hebben, kun je terecht bij moedermelknetwerk.nl

Deel Deze Pagina