Hoi hoi, Ik heb een vraagje over mijn dochtertje van inmiddels 4 maanden. Ze sliep zo rond de 10 weken al door. Dolbij waren we natuurlijk...ook verwend door onze oudste die met 8 weekjes oud al doorsliep . Maarrrr....sinds begin januari is het eigenlijk gedaan. Ze kwam ineens weer voor een vroege voeding....meestal rond 5u/5.30u. Ik gaf meestal rond 22.15/22.30u (soms wat later) nog een voeding. Nu komt ze zelfs nog vaker of vroeger ongeacht of ze 's avonds rond 20u of 23u voor het laatst gehad heeft. Vannacht was het zelfs om 2u en 5.45u weer voeden. Ze wordt wakker en begint te kletsen en uiteindelijk wordt het wat zeurderig. Als ik met mijn hand langs haar gezicht ga, hapt ze en als ik haar aanleg is ze ook gretig. Drinkt een borstgevoed kindje altijd bij aanleggen, of moet er dan toch sprake van honger zijn? Ik weet niet meer wat ik moet doen....krijgt ze niet genoeg voeding? Hoeveel voedingen moet ik overdag ongeveer aanhouden? En hoeveel uur max er tussen? In principe wil ik niet op verzoek voeden (bij oudste ook volgens schema) maar deze gup laat het niet echt toe. Hoe laat ongeveer de laatste voeding? En hoe weet ik of ik genoeg melk en/of voedingsstoffen heb? Daarnaast is het zeldzaam dat ze na de voeding rond etenstijd en die daarna gewoon slaapt (dus van voeding tot voeding). Overdag slapen is over het algemeen geen probleem. Ook zou ik wel eens een flesje willen geven (of iig mijn vriend of dochter) zodat ik ff vrij ben wat anders te doen. Maar ze zuigt niet aan de fles. Maakt niet uit of er gekolfde melk of kv in zit. Toen ze 6 weken was al eens begonnen en toen deed ze het wel. Hoe krijg ik haar zover dat ze uit de fles drinkt? Ik ben op het moment erg moe en ben de gebroken nachten wel weer ff zat . Alvast bedankt! Groetjes, Moon
Klinkt een beetje als de 4 maanden dip, ze willen ineens vaker drinken in veel gevallen is je productie iets lager. Gewoon even doorbikkelen en het wordt vanzelf weer beter. Waarom wil je niet op verzoek voeden, je kindje weet het beste wat ze nodig heeft en wanneer, als ze wakker wordt gewoon meteen aanleggen, dan kan je het snelste weer slapen. Op die leeftijd zat ik op ongeveer 9 voedingen per 24 uur. Nu met 10 maanden slaapt ze nog steeds niet door, dat is pittig, maar haar negeren in de hoop dat ze weer gaat slapen zonder voeding is vermoeiender als even snel aanleggen en mijn bed weer in duiken. Flesjes zijn hier nooit een probleem geweest ookal krijgt ze ze zelden, daar kan ik je niet over adviseren.
Herkenbaar vannacht om 1:45 en 4.00 uur. Eerder was het weleens een keer per nacht maar vaak ook doorslapen. Ook overdag komt ze op het moment vaker. Ze is ook vier maanden. Misschien dat ze meer behoeft heeft dan de productie nu is. Ik leg haar aan wanneer ze zich meldt en hopelijk trekt het weer bij. Baby's schijnen soms ook vaker te drinken als ze een virus hebben dat zou op dit moment natuurlijk ook best kunnen.
Mijn kind drinkt overigens alleen als ie honger heeft. In andere gevallen hapt ie wel aan maar laat ie los (en lacht er dan bij )
Vaak wel. Hoeft niet altijd honger te zijn, baby drinkt ook bij dorst, pijn, ongemak, angst, verdriet,... Maar dat zijn allemaal ook goeie redenen om borst te geven, dus maakt verder niet uit. Als je op schema voedt, loop je dat risico zeker. Daarom is het beter je kindje te volgen dan de klok. Alles kan. Neem een kind van 4 maanden dat 7 kilo weegt, dan zal dat kind ongeveer 840cc (600cc kan ook, 1000cc natuurlijk ook, maar gemiddeld) drinken per etmaal. Drinkt dat kind 210cc per keer, dan kan het met 4 voedingen volstaan in theorie. Drinkt het kleine slokjes van 70cc, dan kom je uit op een 12-tal voedingen. En nog meer waarschijnlijk drinkt het nu eens 30cc en dan weer 100, dan een keer 60, enz... Op deze leeftijd en uitgaande van een gemiddeld kind en gemiddelde borsten, zou ik gokken op een voeding of 7-8 (incl. nachtvoedingen). Ik hanteer zelf de regel max. 1u per kilo lichaamsgewicht. Maar hoe vaker hoe beter voor je productie, je comfort, en voor baby's ontwikkeling (hersenen, mondmotoriek) en gezondheid (bloedsuikerspiegel, immuniteit). Toch is op verzoek het meest natuurlijke en gezondste. Als je kindje er moeilijk over doet op schema gevoed te worden, heeft het daar allicht een reden voor. Tja, wat is de laatste "dagvoeding" en wat de eerste "nachtvoeding"? Ik ga rond 22-23u naar bed en alles ervoor is voor mij dag, alles erna nacht. De nachtvoedingen geef ik liggend op bed, in het donker, en ik praat niet. En na elk van die nachtvoedingen proberen we asap verder te slapen. Ik sta op tussen 7 en 9u (week vs. weekend) en vanaf dan voed ik zittend of staand in daglicht. Mijn kindjes hebben zo alledrie heel snel een mooi dag-nachtritme ontwikkeld, zonder evenwel écht door te slapen. Qua voedingstoffen, daar mag je vanuit gaan. Trouwens, je kindje is 4 maanden en heeft het er tot nog toe goed op gedaan. Het wordt niet "plots" slechter. Wel kan je productie mogelijk de stijgende vraag niet trekken als je onvoldoende reageert op baby's verzoek. Een kind vraagt meer en sneller om de productie op te drijven, geef je daaraan toe, dan ben je zo'n dipje het snelste weer voorbij.
Hoi Moon, Ik had je in PB even. Geadviseerd om je vragen hier neer te zetten ipv bij de voedingsdeskundige. Ik had nl gezien dat daar werd gezegd dat met 4 mnd, 4-5 keer per dag voeden gebruikelijk is. Ik denk dat dit een fv advies is. Zelf vind ik dit namelijk zeer weinig en zou het best funest kunnen zijn voor je productie. Als ik het zo lees heeft jouw kindje een heel normaal drinkritme voor een jonge baby. Nachtvoedingen zijn heel gezond voor je baby en goed voor je productie. Het is eigenlijk de 'beste' voeding van de dag . Je geeft aan dat je kindje niet graag op schema drinkt. Dan zou ik dit echt loslasten. Op verzoek is gezonder en ze geeft duidelijk aan hier behoefte aan te hebben. Waarom zou je uitstellen en je kindje bijv honger of pijn laten lijden? Ik zou overdag niet meer dan 4 uur ertussen laten ( het liefst minder). Ik vind 8 voedingen ( of meer) per dag voor een kindje van 4 maanden heel normaal. Als ze niet uit de fles wil drinken, kun je kijken of een cupje wel lukt. Of een spuitje of een klein bekertje...er zijn tal van mogelijkheden. Wie geeft de fles? Jij, je parner, iemand anders? Veel borstkindjes accepteren geen fles van hun moeder. Waarom zou je als die fijne borst op ruikafstand is Heb je een fb account? Dan kun misschien lid worden van de La Leche Legue groep ( LLL). Hier kun je met heel veel vragen terecht. Ohja en nog iets; jouw melk heeft ALTIJD genoeg voedingsstoffen. Te weinig voedingsstoffen bestaat ( eigenlijk) niet. ( er zijn een aantal uitzonderingen van vrouwen die zelf ernstig ondervoed of zeer zeer ziek zijn). Als je op verzoek voedt, heb je in principe ook altijd voldoende melk. Soms kun je een productie dip hebben en de 4 mnd zijn hier berucht om. ( vier maanden dip)
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb afgelopen dagen ook eens gekolfd en nu lijk ik weer "volle" borsten te hebben. Misschien inderdaad een dipje. Ook is ze al 2 nachten "pas" rond 5.30/6u gekomen met een laatste voeding om 21.30u. Ze had wel beide keren een poepbroek, anders had ze misschien iets langer geslapen. Ik wil wel even duidelijk vermelden dat ik mijn kindje niet negeer. Als ze wakker wordt en blijft (na 10/15 min en zonder huilen natuurlijk) dan haal ik haar en leg haar aan. Dus ik voorzie wel in haar behoefte(n). Ikzelf geef de fles niet, dat doet partner of mijn moeder. Zondag heeft ze 60ml gekolfde melk uit de fles gedronken. Gisteren weigerde ze weer :x. Pffff......
Hey moon, Lastig he die nachtvoedingen! Hier gaat het ook niet geweldig de nachten, sinds een nacht of 3 en dan loop je zelf ook al gauw op je tandvlees. En je uk chagrijnig wakker. Toch zou ik inderdaad zoals gezegd wordt niet alles volgens schema willen doen. Volg je kindje en uiteindelijk zal het beter gaan ook de nachten(houd ik mezelf ook voor). Als je je erbij neer legt, dan is het ook makkelijker te accepteren (makkelijker gezegd dan gedaan, maar bij mij helpt het). Afgelopen nacht 5 keer wakker geworden, waarvan meneertje 4 keer ook honger had.. Eerst geprobeerd speen er in te doen, omdat ik dacht dat het geen honger kon zijn, maar na kwartiertje aanmodderen toch maar gegeven en daarna was hij meteen weer in slaap. Schijnt ook dat ze rond deze leeftijd een grote en moeilijke sprong moeten nemen. Hopelijk is het na de sprong weer goed te doen. Sterkte en I know how you feel .
Ik wil even inhaken op iemand die zegt dat 4 a 5 voedingen per dag niet goed is voor je productie. Ik heb een zoontje van 3,5 maand en die komt op verzoek gemiddeld na 4 uur. Rond 8 a 9 uur 's avonds gaat hij naar bed en rond 6e is hij dan pas weer wakker. Vaak zit ik dus maar op 4 voedingen. Is dit echt zo slecht? Want meer voeden dan hij vraagt lijkt me ook niet alles.
Dat was ik ( denk ik ) De kans dat je productie sneller achteruit gaat bij zo weinig voedingen is wel aanwezig. Ook omdat je geen nachtvoedingen meer geeft. Die zijn nl heel waardevol voor je productie. Er zullen ook ongetwijfeld vrouwen zijn die het daarop redden hoor. Persoonlijk zou ik op die leeftijd een droomvoeding inlassen, maar daar moet je zin in hebben en overdag niet meer dan 3,5-4 uur ertussen laten.