Hallo allemaal, Ik zit met m'n handen in het haar en ben erg verdrietig. Zou hier graag dé gouden tip/advies krijgen, want ik weet het even niet meer. Ik ben 5 weken geleden bevallen van mijn tweede kindje. Bij de eerste ben ik na 1 week Borstvoedings gestopt ivm kloven, pijn, verkeerd aanhappen en fikse borstontsteking als gevolg. Bij de 2e heb ik lang getwijfeld of ik überhaupt moest beginnen. Toch maar voor gegaan en ging meteen goed, tot de 2e week: spruw. Nystatine gekregen voor zoonlief en om op m'n tepels te smeren. 3 kuren later zonder succes. Nog steeds spruw. Op advies van cb gisteren gestart met daktarin gel (beetje op vinger en in mondje smeren na de voeding). Ook op de tepels.. 2x op de tepels gesmeerd en dat leek een heel slechte zet... Nu links helse pijnen, onwijs bloedende kloof en wanhoop nabij. Kolf nu links en voed rechts. Ik begrijp, als ik zelf niet wordt behandeld tegen spruw dat het dan een vicieuze cirkel wordt. Nu smeer ik sinds vandaag kokosolie op m'n tepels en daktarin gel op het mondje van m'n zoon. Maar ivm pijn denk ik er nu aan te stoppen omdat het alleen maar gedoe is. Wat adviseren jullie me? Ps. Als ik m'n linkerarm omhoog til, doet het ook wat pijn, dus vrees ook weer voor een ontsteking. Geen rode plekken, geen harde plek, beetje dikke tepel aan linkerkant, geen koorts:..
Ach, lieve moeder Hoe is het nu? Ik zou je willen aanraden een lactatiekundige te consulteren: soms worden andere dingen voor spruw aangezien. Je lactatiekundige kan bijvoorbeeld meekijken naar mondmotoriek van je kindje, en zal naar jullie algehele beeld kijken. Ook wanneer je wilt afbouwen kan hulp handig zijn om niet weer met een borstontsteking je borstvoedingsperiode af te sluiten. Heb je tepelhoedjes overwogen? Heb je gelcompressen voor je tepels? Bijvoorbeeld hydragelcompressen zoals mothermates (er zijn meer soorten, weet zo even de naam niet uit het hoofd) Deze zorgen voor een snelle genezing van de wondjes aan je tepels en verlichten ook enigszins. Veel succes, laat weten wat we nog voor je kunnen betekenen!
Bedankt voor je reactie, Na een lang weekend aanmodderen en veel tranen heb ik dinsdag lactatiekundige en huisarts ingeschakeld; Ik leg goed aan en mondmotoriek kindje is goed. Ben waarschijnlijk overgevoelig voor daktarin, dus nieuw smeerseltje voor mezelf meegekregen. Gebruik voor mezelf een ander goedje dan voor zoonlief. Kolf nu steeds links en leg rechts aan. Tepelhoedjes pikt meneer niet en gaat dan bijten (zo jong en dan al precies weten wat hij wil). Ik ben nu strenger met álles wassen op 60*C en ga zo mogelijk nog hygiënischer te werk dan ik al deed. Handen stuk van het veelvuldige wassen. Durf het bijna niet te zeggen, maar heb een beetje het idee dat er wat verbetering in zit, dus duimduimduim dat we er nu eindelijk vanaf komen en ik gewoon kan blijven voeden zonder tranen
Kindjes gaan vaak klemmen (bijten) als ze zich niet goed gesteund voelen, kijk dus goed hoe je je kindje aanlegt! Succes, ik duim met je mee!