Blijven drinken?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door terperlientje, 20 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. terperlientje

12 nov 2006
    10
    0
    0
    Onze dochter van ruim 3,5 week oud lijkt heel de dag honger te hebben. Ook nadat ze gegeten heeft en zelf loslaat of in slaap valt en je legt haar weg gaat ze gelijk weer happen en huilen als ze niks krijgt. Ze is erg onrustig en lijkt ook wel veel last van haar darmen te hebben.
    Ze groeit prima, zo'n 300 gram per week op dit moment, dus ze lijkt wel voldonde te krijgen.
    De nachten doet ze wel goed. meestal om 20.30 uur laatste keer drinken dan naar bed. Ze komt dan vaak pas weer rond een uur of 3 en daarna rond 7 uur. Zodra het licht is lijkt ze gelijk weer veel onrustiger en wil dan ook niet zelf in de box liggen enzo, dan is het gelijk brullen. Ze drinkt per voeding vaak uit 1 borst. In het begin gaf ik nog wel eens als 'toetje'de andere ook nog maar inverband met krampjes en voormelk probeer ik haar zo lang mogelijk uit 1 te laten drinken. Ik vind het alleen zo moeilijk dat ze heel de dag zo onrustig blijft en alleen maar aan de borst wil, wat kan ik hier mee? In het begin had ze echt een beetje het schema en kwam ze netjes om de 4 uur maar nu niet meer en wil ze het liefst heel de dag drinken lijkt het wel.

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Het is soms moeilijk om echt vast te stellen of een kind last heeft van haar darmpjes zeker wanneer het kind ook nog onrustig is. Ik zou je aanraden om toch ook weer de tweede borst te geven.
    Leg je kind aan de eerste borst. houdt goed in de gaten dat het goed aanligt. laat het drinken tot het de borst vanzelf los laat. dit kan varieren van 10 toe wel 30 minuten. houdt het kind even recht-op en probeer het te laten boeren. bied daarna gewoon nog even de andere borst aan. het kind kan hier ook nog wel 30 minuten drinken/zuigen. het kan ook zijn dat ze hier na 5 minuten al los laat.

voor kinderen zijn de borsten van de moeder er in de eerste plaats om ze van melk te voorzien. verder worden ze door een kind gebruikt om hun zuigbehoefte te bevredigen. en een kind voelt zich ook vaak geborgen zo dicht bij hun moeder.

wanneer een kind heel vaak wordt aangelegd en dan erg kort drinkt dan kan er een verstoring komen in de vette en niet vette melk. echter denk ik dat dit bij u nog niet zo van toepassing is.

3. terperlientje

12 nov 2006
    10
    0
    0
    Ik gebruik nu cina baby druppels en dat lijkt wel heel goed te helpen tegen de krampjes. Maar dat onrustige heeft ze toch nog veel.
    Aan de borst drinken blijft soms nog lastig omdat ze er soms mee gaat spelen zal ik maar zeggen, erin en eruit en zo heen en weer. En dat is wel pijnlijk. Voel me soms net een fopspeen! Hou op die momenten dan haar hoofdje tegen zodat ze niet naar achteren kan maar dan nog krijgt ze het voor elkaar! Ook zet ze steeds vaker haar kaakjes op elkaar lijkt het wel en rolt dan een keer met de tepel! Au. Dit doet ze vooral naar mijn idee op het moment dat ze eigenlijk niet echt meer honger heeft ofzo. Maar als ik haar er dan op een gegeven moment af haal omdat het echt pijnlijk wordt dan, dan is het weer brullen en happen. Zeer lastig in te schatten dus.
    Hierdoor blijft het borstvoeden wel lastig en zijn mijn tepels ook vaak erg gevoelig. Als ze dan net weer wat tot rust zijn begint ze weer te spelen.

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Het is moeilijk om hier een pasklaar antwoord op te geven. de onrust van je kind kan meerdere oorzaken hebben zoal:
    - zuigverwarring
    - niet goed aanhappen van de borst
    - spruw
    - oorontsteking
    - overgevoeligheid voor een voedingsmiddel.
    - een tekort tongriempje

in uw geval lijkt mij het aanhappen aan de borst of de zuigverwarring het meest waarschijnlijke.
    wanneer u een fopspeen geeft of af en toe een flesje raad ik je aan om dit even tot een minimum te beperken.
    verder adviseer ik u om eens goed op te letten bij het aanleggen. kinderen van 3 weken worden wakkerder en gaan de wereld ontdekken waardoor ze mogelijk slordiger aanhappen.

- ga op een rustige plaats zitten om te voeden.
    - doe mogelijk de gordijnen wat dicht zodat het wat donkerder wordt in de kamer, dit geeft rust.
    - neem zelf een gemakkelijke houding aan.
    - zorg dat het kind goed op tepelhoogte ligt.
    - het neusje van de baby moet tegenover de tepel liggen.
    - wanneer het kind zijn mond goed opent brengt u het kind naar de borst toe, u moet niet uw borst naar het kind toe brengen.
    - het kind moet de tepel met daarbij een groot gedeelte van de tepelhof in het mondje nemen.
    - het tongetje van het kind moet goed onder de tepel liggen. ( wanneer ze dit niet doet zal ze met haar tong de tepel weer uit haar mond proberen te werken).
    - u kunt zelf met uw hand de borst wat ondersteunen, vinders onder de borst en duim naar boven. zo gauw als uw dochter heeft aangehapt kunt u uw hand dan onder haar kin schuiven zodat u de kaak wat mee ondersteund waardoor ze kan leren om de tepel makkelijker vast te houden.
    - wanneer u twijfelt of ze de borst goed heeft, haalt u haar van de borst en probeert u het opnieuw.

wanneer een kind een tekort tongriempje heeft kan het kind juist problemen hebben met de tong goed onder de borst te leggen. je kunt op het consultatiebureau vragen of ze hier naar kunnen kijken.

verder kan het nog zijn dat uw toeschietreflex te lang op zich laat wachen of juist te krachtig is. wanneer een kind lang moet zuigen voordat ze melk krijgt kan dit een oorzaak zijn voor de onrust, maar wanneer het toeschietreflex te krachtig is kan het zijn dat het kind de melkstroom niet ineens kan verwerken, hierdoor kan het kind zich verslikken en de borst loslaten. wanneer dit laatste het geval zou kunnen zijn kunt u voordat u uw kind aanlegt heel even kolven, wanneer de eerste melk is toegeschoten kunt u uw kind aan de borst leggen waardoor ze de melk beter kan bevatten.

Deel Deze Pagina