Spruw

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Imona, Oct 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Imona

Imona VIP lid

Feb 8, 2014
    5,301
    3,882
    113
    Hallo dames. Ben ik weer.

Zo fijn dat je op dit forum vragen kan stellen.

Mijn zoontje is 20 weken en vanmiddag zag ik ineens dat hij spruw heeft!
    Nooit eerder gehad.
    Snap ook niet goed waar het vandaan komt.
    Flessen en spenen worden elke dag afgewassen/ uitgekookt..
    Andere baby's spelen niet met zijn speelgoed..

Nu is het wel zo dat hij werkelijk alles in zijn mond stopt.
    Kan het daar vandaan komen?

Handig om te weten waar het vandaan komt.. Maar hoe kom je er van af?

Ik durf niet 100% zeker te zeggen dat hij er last van heeft. Hij eet en drinkt goed. En sabbelt er op los.

Nu is het wel zo dat hij soms iets in zijn mond stopt en ineens gaat huilen. Maar hij is ook druk bezig met tandjes..

Iemand tips om hier snel weer af te komen?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    De schimmel die spruw veroorzaakt is bij vrijwel iedereen aanwezig in de mond, alleen kan het tot spruw leiden door bv verminderde weerstand of antibiotica gebruik (normaal is er sprake van een balans tussen schimmels en bacterien, door antibiotica kan dit dus verstoord worden, waardoor candida z’n kans grijpt).
    Het heeft dus niks te maken met bv speelgoed van anderen ofzo, gewoon pech :)

Als hij last heeft, even via de huisarts een middeltje vragen - hier werkte Daktarin orale gel erg goed.

3. Imona

Imona VIP lid

Feb 8, 2014
    5,301
    3,882
    113
    Ik heb de hap gebeld en kon meteen spul komen halen. Maar meteen aanpakken

4. Imona

Imona VIP lid

Feb 8, 2014
    5,301
    3,882
    113
    Is nu 2 .5 week geleden dat hij nystatine voor spruw gehad heeft. Nu is het weer terug. Heb weer een kuur nystatine gekregen maar het wordt alleen maar erger.. iemand nog andere tips wat wel werkt?

Heb al gevraagd om daktarin maar dat krijg ik niet. Volgens de huisarts werkt nystatine het beste. Maar volgens mij zuigt hij dat uit zijn grote teen.
    Flessen kook ik uit. Speelgoed en dekentjes ga ik maar weer wassen..

Wordt hier echt een beetje mie van de huisarts..

Dus iemand nog andere tips wat wel werkt?

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Nystatine gaf ik verdeeld over 8 doses per dag ipv de voorgeschreven 2 grote doses. Kwam hier neer op 8x 0,5ml geloof ik, gaf ik na een voeding. Dat werkte heel goed.

6. jaatje

jaatje Actief lid

Jun 11, 2014
    347
    6
    18
    Inderdaad vaker kleinere hoeveelheid nystatine geven.
    En als het echt niet minder wordt kan je ook die gel zelf halen bij de apotheek. Ik moest bij spruw de gel zelf betalen, en bij mezelf gebruiken (op en om de tepel, ik geef bv). Maar diezelfde gel kan je ook voor iets oudere baby's gebruiken. Gel geven ze niet aan jonge baby's vanwege stikgevaar geloof ik, omdat het wat plakkerig is.

7. Imona

Imona VIP lid

Feb 8, 2014
    5,301
    3,882
    113
    Van die nystatne gaat hij ook spugen. Echt een ramp haha.

Zou inderdaad nog 8x de helft kunnen doen.
    Hij krijgt nu 4x 1 ml. Dan 8 x 0.5.

Zoontje is 5 maanden. Dus hij zal niet zomaar stikken. Eet zijn groente en fruit ook zo weg n er gaan ook al lekker lange vingers of baby Liga's naar binnen haha.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Daktarin orale gel is alleen op recept verkrijgbaar, die krijg je dus niet zomaar bij de apotheek.

9. jaatje

jaatje Actief lid

Jun 11, 2014
    347
    6
    18
    Oh, omdat ik die zelf moest betalen ging ik er van uit dat die niet op recept was. Mijn vriend is toen naar de apotheek gegaan, dus heb ik het niet helemaal goed meegekregen blijkbaar...

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Nystatine is rotspul. Kwam bij mijn dochter ook zo weer terug. Ik heb hier toen ook een topic over geopend (zeker 3 jaar geleden hoor) en kreeg toen de tip om een paar keer per dag met bessensap op een gaasje de plekken in haar mond te deppen. Het werkte en het is nooit meer terug gekomen!

Ik weet alleen niet of het nog verkocht wordt. Het stond toen hier bij de Jumbo bij het taartenbak spul enzo. Zijn wat kleinere flesjes.

Share This Page