Spruw?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Soraya, Apr 28, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Soraya

Soraya Bekend lid

Dec 30, 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Hoi Ilse,

Ik volg met belangstelling de vragen en antwoorden hier en hoop dat je mij ook op weg kunt helpen. Ik vraag me namelijk af of ik of Nova misschien spruw heeft. Ik zie vaak een wit waasje in haar mondje (ik dacht dat dat nog restjes melk waren) en ik lees net in een ander onderwerp dat happen, loslaten en trekken ook een teken van spruw kunnen zijn. Soms hapt ze in mijn tepel en trekt ze er erg hard aan. Soms zijn mijn tepels ook erg gevoelig (logisch na zo'n aktietje van haar :) ). Wat denk jij als ik dit zo omschrijf? En moet ik dan een afspraak maken met de huisarts?

Ik voed haar zo'm 7 of 8 keer per dag, zoveel als zij wil. Soms heb ik het idee niet voldoende te kunnen geven (direct na de voeding gaan sabbelen op haar vuistjes en blijven huilen) en krijgt ze wat bijvoeding. Morgen komt als het goed is mijn Medela Swing en dan kan ik écht gaan kolven om meer productie te krijgen. Ik kolf nu af en toe met de Avent Isis, maar dat vind ik eigenlijk niets. Er komt ook nooit meer dan 20 cc uit, en dan ben ik nog echt blij ook.... Er moet toch meer zijn, denk ik!

De productie is sowieso erg lastig op gang gekomen omdat Nova met een keizersnede is geboren, zonder dat ik een wee heb gevoeld. Volgens het ziekenhuis heeft dat gevolgen voor het op gang komen. Misschien dat je die info nog nodig had.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Soraya,

Als ik je verhaal zo lees zou ik niet direct kunnen zeggen, dat is spruw. Je noemt wel symptomen maar het gaat om het beeld.

ik zal hieronder wat dingen over spruw neerzetten.

Hoe herken je candidiasis bij je kindje?

De baby heeft dan meestal een of meerdere van de volgende symptomen:
    o witte plekjes die niet weg te vegen zijn met een gaasje, binnenin het mondje, op de tong, of op de binnenzijde van de wangetjes
    o witte, kaasachtige laag op de tong, die niet weg te vegen is met een gaasje
    o soms luieruitslag, meestal vurig rood en hardnekkig, die niet weg gaat bij gebruik van zinkzalf
    o huiduitslag op vochtige, warme plekken, zoals oksels, liezen en in de huidplooien
    Sommige baby's hebben spruw zonder een van bovenstaande zichtbare symptomen. Vaak blijkt dan uit gedrag in combinatie met symptomen bij de moeder dat er toch sprake moet zijn van spruw. Het gedrag van de baby dat hier op kan wijzen:
    o herhaaldelijk loslaten, happen, schudden en wegstrekken tijdens de voeding
    o het maken van klakkende geluiden tijdens het drinken
    o weigeren van de borst
    o krampjes, winderigheid en onrust
    o huilen / krijsen na het plassen (de urine bijt op de door luieruitslag aangedane huid)

Hoe herken je candidiasis bij jezelf?

Je kan last hebben van een of meer van onderstaande symptomen:
    o stekende pijn aan de tepel of in de borst tijdens en tussen de voedingen, na een periode van probleemloos voeden
    o stekende pijn aan de tepel of in de borst tijdens het voeden, die niet vermindert door beter aanleggen en aanhappen
    o jeukende of brandende tepels die er rozer of roder dan normaal uitzien, glimmen en / of opgezet zijn
    o tepelkloven die niet willen genezen
    o aanraking van kleding aan de tepel niet kunnen verdragen
    o kolven is pijnlijk
    o een vaginale schimmelinfectie of een andere schimmelinfectie elders op de huid.
    o heb je binnen de afgelopen weken een antibiotica kuur gebruikt?

Komen er schimmelinfecties bij familieleden voor?

Je kan spruw hebben zonder zichtbare of duidelijk voelbare symptomen.

Spruw behandelen.

Bij de behandeling is het van belang dat zowel jij als je baby tegelijkertijd en gedurende minimaal twee weken behandeld worden met medicijnen. Ook wanneer maar een van beiden symptomen heeft. Als er alleen sprake is van een vaginale schimmelinfectie, volstaat behandeling van de moeder.

Er zijn verschillende medicijnen tegen schimmelinfecties. De keuze van het middel is afhankelijk van je huisarts, voorbeelden zijn Nistatine, Miconazol, Fluconazol. Al deze antischimmelmiddelen zijn verenigbaar met borstvoeding, je hoeft dus niet te stoppen met voeden.

Het aantal voedingen wat je geeft klinken goed. Al sze niet effectief drinkt (veel loslaten etc) kan maken dat je productie iets achterblijft.
    Met de Swing zal het kolven beter moeten gaan.
    Je kan om de productie te verhogen af en toe na de voeding nakolven.

Je schrijft dat je bent bevallen met een keizersnee omdat je geen wee hebt gehad....Als je met deze kolf nog steeds op 20 cc blijft hangen dan zou ik zeker de huisarts vragen om een recept voor de Syntocinon neusspray. Dat is een neusspray met de kunstmatige vorm van het hormoon oxytocine. Dat hormoon is nodig om een toeschietreflex te kunnen krijgen. ZOnder TSR geen melkstroom, in die gevallen kolf je niet meer dan 20-40 cc.

Gaan je borsten wel druppen als Nova drinkt? Voel je je buik soms samentrekken. of heb je dat in dekraamweek gevoeld, bij het aanleggen/drinken aan de borst?

Succes en als je nog vragen hebt dan lees is ze wel weer

Ilse

3. Soraya

Soraya Bekend lid

Dec 30, 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Hoi Ilse,

Dank voor je ontzettend uitgebreide antwoord! Complimenten!

Ik heb vanochtend voor de zekerheid de huisarts even gebeld en ben langsgeweest. Ze is er niet van overtuigd dat het inderdaad spruw is, maar ik heb een middeltje (Nistatine) gehad wat je normaal bij de baby in het mondje moet spuiten, maar ik moet het om de voeding op mijn tepel smeren. Eens kijken wat er gebeurt....

Over de productie, ik heb net voor het eerst gekolfd met de Swing, 2,5 uur na de laatste voeding. En inderdaad, er komt toch maar 40 cc uit.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik een TSR heb :oops: ... Mijn borsten gaan wel lekken bij een voeding (net ook bij het kolven) en ik heb flinke buikpijnen gehad de eerste 1,5 week na de keizersnede. Nu nog soms een beetje.

Wat betekent dit nu? Dat ik dat extra hormoon nodig heb? En hoe lang na het gebruiken van die neusspray kan men verbetering verwachten? Ik zou ook zo graag eens 100 cc in een flesje zien, dan zou ik wat geruster zijn op de productie. Nova was na 10 dagen weer op haar geboortegewicht van 3080 (ze was 120 gr afgevallen, niet te veel volgens het ziekenhuis) en 6 dagen daarna woog ze 3220. Volgens de wijkverpleegkundige was dat prima. Maar, ze krijgt zo af en toe (1 of 2 x per dag 30/40 cc soms kunstmatige) bijvoeding, omdat ze nog echt honger lijkt te hebben na het voeden. En als ik dan geen afgekolfde melk heb, of niet voldoende, ben ik aangewezen op kunstmatige bijvoeding, helaas. Ze drinkt zo'n flesje ook achter elkaar leeg..... Teken dat ze echt nog honger had, lijkt me....

Ik hoor het graag van je!

Groetjes!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Soraya,

Goed dat je een middeltje hebt gekregen. Ik wil je er wel op wijzen dat je altijd allebei moet worden behandeld. Ook al heeft nova geen symptomen dan is hij wel drager. Als jij alleen jezelf gehandeld, de klachten gaan over, en je stopt weer, dan blijf elkaar over en weer besmetten met als resultaat dat je een schimmel overhoudt die niet meer reageert op het middel wat je gebruikte.

Je productie, ik denk dat je productie wel goed is. Als je omschrijft dat je wel krampen had in de eerste paar dagen, zal er wel oxytocine vrijkomen. Evenals het druppelen tijdens het voeden.

Ik denk dat het met name te maken heeft met jou eigen idee wanneer je gaat kolven. Ik lees in jou mail al de onrust die je hebt over je voorraad. Of je productie wel goed is. Wat je kolft is wat je ziet. Nova krijgt ongetwijfeld meer uit de borst als jij met je kolf.

Toch maakt het kolven jou onzeker. wanneer je kolft en je bent al niet positief gestemd over hoeveel er nu maar weer komt, dan maakt dat het niet beter.

Bij jou komt door de gespannenheid het hormoon adrenaline vrij. Dat zorgt ervoor dat de oxytocine zijn werk niet kan doen.

Je kan kolven met een schema. Heb je vast ergens gelezen maar hier zet ik het nog eens.

Start masseren, 7 minuten kolven, stop
    masseren, 5 minutne kolven, stop
    masseren, 3 minuten kolven, klaar

Doe dit steeds eerst links dan rechts (of andersom)
    dan de volgende stap.
    Op die manier kan je de productie een extra boost krijgen.

Mocht het niet beter worden, dan kan je de neusspray gebruiken. (op voorschrift arts)
    Dit moet direct werken. Wat overigens niet wil zeggen dat je direct ook 100 cc kolft. dat heeft ook tijd nodig.

Succes in elk geval

Ilse

Share This Page