Mijn zoontje krijgt borstvoeding. Dit gaat erg goed. Sinds kort ben ik weer begonnen met werken. Dat betekent dus kolven. Maar ik kolf maar erg weinig, ondanks dat ik een goede kolf gebruik. Ik voed Lucas om 6 uur. Ik kolf om 10 uur, uit beide borsten in totaal ongeveer 130 ml Dan rond 13 uur weer, in totaal nog maar 90 ml. Ben bang dat dit enorm mijn melkproductie beinvloed, op een negatieve wijze. Als ik vrij ben, komt Lucas ook vaker voor een voeding, alsof hij het weer ff moet regelen. Iemand tips om de productie te verhogen? Of moet ik me er gewoon bij neerleggen, dat ik weinig melk afkolf.
Met kolven krijg je vrijwel altijd minder melk dan wanneer je kindje zelf drinkt. Krijg je wel een toeschietreflex? Zonder dat vind ik het moeilijk voldoende te kolven. Om een toeschietreflex te krijgen, kan je bijvoorbeeld kijken naar een fotootje van je kindje, aan hem denken of een neusspray gebruiken die dit opwekt.
Even gekopieerd van uit een ander topic. Voor je kolfopbrengst: * bij dubbelzijdig kolven benut je de tsr optimaal dus dat is aan te raden. * warmte/massage op de borsten voor het kolven kan ook meer melk geven, tevens als ontspanning, kopje warme drank bijv. thee, foto's/geluidjes van je kindje tijdens het kolven. * als er geen melk meer komt kun je even stoppen met kolven en je borsten masseren en daarna nog een keer kolven. * vaker maar korter kolven geeft over het algemeen meer melk dan maar een paar keer kolven maar dan een lange tijd. Mocht je niet genoeg kolven tijdens je werk: * kun je op de niet werkdagen een extra kolfmoment inlassen om zo een voorraad op te bouwen. * kun je later beginnen en eerder stoppen met werken om zo live te kunnen voeden. Dat mag een kwart van je werktijd totdat je kindje 9 maanden is. Het is dus niet zo dat je perse moet kolven. * je kunt naar je kindje toe gaan of je kindje laten brengen op je werk om live te voeden. Dat mag een kwart van je werktijd totdat je kindje 9 maanden is. Het is dus niet zo dat je perse moet kolven. Mag ik nog vragen welke kolf je precies gebruikt ? En ik zie dat je 2x per werkdag kolft ? Klopt dat ? Je zou evt. nog een extra kolfmoment kunnen inlassen.
Ik kolf met de medelakolf Symphony. Een hele fijne kolf. Er komt meteen melk uit mijn borsten gespoten, zodra ik begin. Als er op een gegeven moment geen melk meer komt, probeer ik een soort van wisselkolven toe te passen (net als wisselvoeden, de borst om en om kolven). Ik heb foto's van mn mannetje bij me, tevens ook een doekje met zijn geur. Ik kan niet naar mijn kindje toe. Ik kan ook niet eerder weggaan of later beginnen en ik kan helaas ook niet vaker kolven. Ik ben verpleegkundige op een IC voor baby's. Misschien dat dat ook mee speelt. Ik heb altijd nog in mijn hoofd, ik moet dit nog doen, ik moet dat nog doen. Ik kolf idd 2x per dag. De voedings/kolftijden zijn dan als volgt: 6 uur 10 uur 13 uur 17 uur 19 uur 21 uur Ik voed s'avonds (als ik heb gewerkt) wat vaker, op verzoek van mijn kleine man.
lastig he? ik kolf ook nooit genoeg op mijn werk. Ik denk dat dit vooral komt doordat ik ook altijd denk: ik moet nog dit en nog dat doen... Of ik heb weinig tijd om te kolven doordat mijn planning uit is gelopen. Ik heb me er maar bij neergelegd en kolf op mijn vrije dagen 1x extra tussen 2 voedingen in. Eventueel nog vaker. Je hebt trouwens idd recht op een kwart van je werktijd om te kolven/voeden. Valt me op dat het in ziekenhuizen voor de verpleegkundige vaak slecht is geregeld met het kolven. Misschien toch met een leidinggevende praten? iig veel suc6 ermee!
Je hebt het over wisselkolven. Ik begrijp daaruit dat je 1 borst per tegelijk kolft ? Met de Symphony zou je dubbelzijdig kunnen kolven. Ook kun je nog borstcompressie toepassen tijdens het kolven. Dat je kindje meer komt nadat jij gewerkt hebt kan verschillende redenen hebben. Mischien drinkt je kindje minder uit de fles dan dat hij anders bij jou had gedronken en wil hij de "schade" dus even inhalen. Mischien heeft je zoontje je gemist en heeft hij "mamahonger" en wil hij daarom bij je drinken. En idd mogelijk loopt je productie iets terug nu jij werkt. Om welke reden je zoontje ook bij je wil drinken aanleggen is een prima idee ! Op die manier krik je je productie ook weer op (mocht die al verlaagd zijn door het werken) Niets om zorgen om te maken gewoon aan toe geven. Als jij na je werk wat extra voed pak jij je rust ook weer even, ook niet onbelangrijk je bent pas een paar maand geleden bevallen.
Voor de duidelijkheid: Ik kolf natuurlijk beide borsten tegelijk met de symphony. Na 10 minuten komt er niks meer (terwijl er in elk flesje dan maar zo'n 40 cc in zit). Dan begin ik met wisselvoeden en inderdaad ook borstcompressie. Zo weet ik er soms nog 30 ml bij te kolven. En dat extra aanleggen als ik weer thuis ben, vind ik ook helemaal niet erg hoor.
Met de neusspray kolf ik meer dan zonder, ik mag blij zijn als ik daarmee 100 cc haal. Dus dat zou je eens kunnen proberen. Of warmte compressen, helpt bij mij als ik voel dat er nog genoeg zit maar niet meer eruit komt. En compressie.