's avonds wakker maken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door clarike, 8 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Ons mannetje van bijna negen maanden is al een paar weken enorm onrustig 's nachts. Onze oudste had dat ook rond die tijd en ging pas doorslapen nadat hij in een week ging kruipen zitten, staan en langs de tafel kon lopen. Onze jongste slaapt af en toe een paar weken prima door, maar nu is het weer drama. Ook hij is hard bezig met ontwikkelen, want is gaan zitten en heeft gisteren voor het eerst een aantal "stappen"echt gekropen. Vanmorgen ging hij ineens ook op zijn knieƫn zitten met zn handjes op de boxrand, dus het staan zit er ook wel een keer aan te komen. Nu was hij afgelopen zondagavond wakker, een uurtje wakker gehouden tot zn laatste fles en vervolgens doorgeslapen. Nu ben ik van plan omdat vanavond weer eens te proberen (ik maak hem dan dus wakker een uur voor zn laatste fles), want 's nachts laten huilen werkt absoluut niet, ook niet met de 10 min methode. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met 's avonds nog een uurtje flink laten bewegen, zodat ze 's nachts minder last van lichaamsonrust hebben?
    Groetjes Clarike

2. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Mag ik vragen waarom je hem laat op de avond nog wakker maakt voor een fles? Heeft hij die nog echt nodig?

3. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

kinderen hebben een bepaald ritme....
    je kunt ze uit het rimte halen zodat ze een ander ritme gaan aannemen,

ik hoor wel eens van mensen dat ze met 2 jaar nog niet doorslapen en het advies kregen : slok water laten drinken als je zelf naar bed gaat,even laten plassen en terug naar bed,
    en dat hielp bij die mensen.

dus je kunt hem bijv. wakker maken voor een schone luiers als je zelf naar bed gaat... maarehh waarom nog een fles op deze leeftijd ? als hij het niet echt nodig heeft zou ik die eraf laten en gewoon wakker maken voor de luier ofzo ?
    of misschien een keer proberen om hem helemaal niet wakker te maken, ook niet voor de fles. maar gewoon kijken wat hij doet als je hem laat liggen.

4. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik zou gewoon proberen of hij niet helemaal doorslaapt als je hem niet wakker maakt. zou met 9 maanden moeten kunnen toch?

5. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

als jullie goed lezen,lees je dat hij nog niet doorslaapt (af en toe ) dus vandaar die fles nog
    wij gaven overigens de fles gewoon in bed

6. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Ik ben net deze week overgestapt van borst naar combi fles en borstvoeding. Het is lang zo geweest dat hij overdag twee keer bv kreeg, dit was voor overdag prima, maar had dan wel twee keer 's avonds voeding nodig. Nu overgestapt op volledig fles, maar hij wordt nog wakker voor de late fles en omdat hij 's nachts zo rommelt wil ik die er niet af gaan halen. Het wakker maken betreft dan een uur voor hij die fles krijgt (en hij dus normaal gesproken zelf wakker zou worden).

7. Revolucia

Revolucia Actief lid

10 apr 2009
    475
    1
    0
    regio Rotterdam
    Ik heb geen ervaring met het laten bewegen (dat doet ons meisje genoeg in d'r slaap, je wil niet weten hoe we dr 's ochtends terugvinden haha) maar wij hebben wel gemerkt dat Emma een stuk beter doorslaapt als we haar voor we zelf naar bed gaan nog even 'wakker' maken (tussen aanhalingstekens hoor, want ze is meestal super slaapdronken) en een paar slokken water laten drinken..

Is hier het verschil tussen 4x eruit 's nachts en heerlijk doorslapen! Ik weet niet of je zoontje in een slaapzak slaapt, maar de begrenzing die dat biedt zou de onrust ook wel een beetje kunnen verminderen...

8. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Hij slaapt idd in een slaapzak, maar..........Hij heeft vannacht dus heerlijk doorgeslapen, van tien tot acht. Hij heeft dat 's avonds nog even flink bewegen op dit moment dus idd even nodig. Ms een tip voor andere kindjes die 's nachts spoken.

9. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Kleintjes herleven alles in hun slaap wat ze overdag meemaken, daardoor lijkt het misschien dat hij heel onrustig slaapt, maar eigenlijk geeft hij alles een plaatsje en leert die ervan!

Ons manneke heeft dit ook en slaapt dan soms overdag ook gewoon iets meer!

Maar hoelaat is die laatste fles?> Want bij ons ging hij met die leeftijd gewoon om 7 uur naar bed tot de volgende ochtend.. Wakker maken verstoort zijn rust!

10. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Wij geven de laatste fles om tien uur. We hoeven hem hier nooit wakker voor te maken, hij komt hier zelf om. Maar we maken hem nu wat eerder wakker, zodat hij even kan spelen en dan gaat slapen. Ook vannacht heeft hij heerlijk doorgeslapen. Hij is vandaag trouwens voor het eerst gaan staan. Er zit dus gewoon heel veel lichaamsonrust in zijn lijfje. Als ik op deze manier kan voorkomen dat hij die tijdens onze nachtrust eruit wil wiebelen vind ik dit wel een aangename oplossing. Overigens ga ik na een aantal nachten doorslapen het spelen 's avonds echt wel weer afbouwen en kijken of hij het doorslapen vol blijft houden.

11. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Vind het wel super van je dat je zo naar je kindje luistert! Want het lijkt mij ook dat ze enorm veel dingen mee nemen in hun koppie op die leeftijd.
    Maar nog een fles om 22.00??? het is gewoon gewenning van je kindje en dan is het logisch dat het rond die tijd wakker word.
    Marin word ook altijd 22.00 wakker omdat ze dan de laatste fles krijgt! Maar straks met 6 maanden en als ze fruit erbij krijgt gaan wij dus absoluut stoppen met die fles. Zal eerst wel drama worden, maar ik vind het veel belangrijker dat hun rust niet word verstoord! want dat hebben ze op die leeftijd toch echt wel nodig...En het is even doorzetten , net als de nachtfles, dat heeft mij heel wat nachten gekost! maar ben blij dat ik heb doorgezet..
    En misschien heb ik op dit moment makkelijk praten, maar de nachtfles is ons ook gelukt dus dan moet die laatste fles eraf ook lukken..
    Anders is je kindje straks 2 en krijgt het nog voeding voor de nacht!

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Waarom zoveel invloed proberen uit te oefenen door hem wakker te maken en te houden, etc.? Het is even vervelend, maar waarschijnlijk gaat dat onrustige slapen vanzelf weer over. Mijn zoontje slaapt sinds een aantal dagen ook weer veel beter, inderdaad nu hij kan kruipen, zelf gaat zitten en staan.

13. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Nou het even valt vies tegen, het was al vijf weken lang, bijna elk uur wakker 's nachts! Sinds gisteren staat hij ook, dus er was (net als bij mijn oudste) wel degelijk last van lichaamsonrust, die door de nacht door te knippen voorkomen wordt.
    Wat de vragen over de avondfles betreft; ik weet dat je die als je volledig fv geeft vaak niet meer geeft, maar.... Ik heb tot vorige week gecombineerd met bv. Mijn bv was niet veel meer en dat compenseerde hij door 's avonds twee volle flessen fv te drinken. Nu ik volledig fv geef moet zijn maagje nog wennen aan die volle flessen overdag, het lukt gewoon niet om meer dan 150 cc te drinken, ook al huilt hij wel omdat hij honger heeft. Een kwestie van nieuwe gewoontes aanwennen. Dat gaat elke dag al beter, dus die avondfles zal er binnenkort ook echt wel afgaan. Maar waarom een kind dwingen als het binnenkort zelf wel aangeeft dat het met minder kan? Ik ben door de bv gewend aan voeden op verzoek en heb de ervaring met beide jongens dat ze het heel goed aangeven als ze het niet meer nodig hebben. ook de oudste stopte er vanzelf mee, dat gaat de jongste ook echt wel doen en zolang hij niet te dik wordt ga ik daar niet moeilijk over doen. het kost mij helemaal geen moeite om een kind om tien uur even een fles/ de borst te geven.
    Mijn conclusie (en dan mag dit topic van mij wel dicht); voor ons mannetje blijkt deze oplossing op dit moment goed te werken. Ik verminder het wakker zijn 's avonds momenteel iedere dag met 5 min en kijk of hij het doorslapen 's nachts volhoudt. Zo ja, dan zijn we er mooi vlot en zonder drama's vanaf!

14. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Ps; wel erg grappig dat er zo vaak op het cb wordt gemopperd, want die gaan uit van het gemiddelde kind en ze zouden per kind moeten kijken. Maar als je dan nog een late voeding geeft, dan "hoort"dat toch echt niet:)

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Clarike: nou, idd... :)
    als dit bij jullie werkt, lekker zo doen! Niet elk kind is gelijk en ook al slaapt het gemiddelde kind zonder voeding door van 7 tot 7, dat betekent bepaald niet dat elk kindje dat doet...
    Iemand zegt hier: je verstoort z'n rust door hem wakker te maken, maar volgens mij is hetg veel handiger als je kindje 's avonds nog even een uurtje wakker is, en dan de nacht door kan pitten, dan dat het elk uur wakker wordt. Lijkt me toch duidelijk wanneer je kind het meeste rust krijgt... lekker doen dus, en zoals je zelf al aangeeft: je bouwt straks gewoon rustig aan af.
    Hier ook een niet zo'n gemiddeld kindje dat nog niet doorslaapt en volgens het CB moest ik haar ook maar laten huilen. Blij dat we dat hier ook niet gedaan hebben, (werkte ook niet), want Thirza bleek een KMA te hebben. Nu we op dieet zijn en ik van de week haar darmpjes heb laten behandelen door de osteopaat, slaapt ze overdag weer 2 keer, (dat was al sinds de zomervakantie nog maar 1 keer) en slaapt ze ineens 's nachts op 1 voeding, (in plaats van 3-5).
    Lekker je kind volgen in wat het nodig heeft, krijg je de gelukkigste kindjes van :)

16. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Ik sluit me aan bij Rozemarijke. Goed naar je kind kijken en luisteren, je kindje vertelt je wat het nodig heeft en de maatschappij kan dit niet voor je kind bepalen!

Zie je het voor je.... Een straat met huizen van gezinnetjes met kindjes van dezelfde leeftijd. En in elk huis gaat daar 's nachts op dezelfde tijd het licht aan.

Geloof jij het?

17. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    @ clarike: na je uitleg snap ik het wel beter wat de reden is!
    Ik vind het zoals ik in de andere post ook zal zei : wel super dat je zo naar je kindje luistert!
    Het lijkt mij een hele moeilijke overgang van bv naar fles!
    En super dat je het zo oplost ipv je kind vol te proppen ! Want dat is ook slecht!
    Je kindje gaat straks vast en zeker overdag meer drinken! En dan komt het helemaal goed!

marin is dan wel veel jonger maar ik krijg ook al vaak de vraag waarom ze nog een laatste fles krijgt?
    Nou ja bij ons eigenlijk het zelfde als in jou geval! Zij kan gewoon overdag niet meer voeding naar binnen krijgen!
    Ze drinkt de laatste weken 150 a 190 ...En ik geef haar dus ook nog om 22.00 omdat ze anders veel te onrustig is omdat ze niet veel voeding heeft gehad!
    Ik hoop dus dat ze straks wat voller is met fruit en groente hapjes!

Ik heb misschien wat te snel geoordeeld ! Maar schrok er een beetje van op die leeftijd nog zo laat de fles
    Maar snap je nu wat meer!
    Hoop voor je dat je kindje er straks aan toe is die laatste fles weg, al zal dat niet vanzelf gaan want ik ken kindjes van 3 die nog altijd een beker melk ofzo moeten hebben rond die tijd of in de nacht! Het is ook een gewenning!

18. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    Ter geruststelling; ik heb hem gisteren wel 's avonds laten spelen, maar geen melk gegeven. Zijn laatste fles was om iets voor zeven en zijn eerste om 7.45. Vanavond gaan we hem laten liggen, eens kijken of hij zonder spelen vannacht ook weer lekker door tukt.
    Overigens denk ik dat je kinderen natuurlijk wel aan dingen laat wennen, maar dat de meeste dingen als tijdelijke voedingen en onrust gewoon weer over gaan als de oorzaak weg is. Zo hebben wij ons oudste mannetje rond de 13 maanden 's nachts ineens weer (bv) laten drinken en hij is na een weekje echt weer vanzelf door gaan slapen. Wij tevreden, hij tevreden!

19. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hier ook hoor, rond de vijf/zes maanden kwam Mischa opeens voor een fles 's nachts. Als ik hem die gaf sliepen we allemaal weer binnen een half uur, anders waren we een uur bezig. Volgens anderen moest ik hem water geven anders wende hij aan de fles. Maar hij wilde geen water. EN sliep na een weekje weer gewoon door, zonder af te bouwen. Het was gewoon een fase.

Nu weer zo'n fase. Mischa is ook 9 maanden, en kan al een paar weken kruipen, staan, langs tafels lopen en weer gaan zitten, maar het is nog steeds spoken 's nachts, al twee weken nu. Tot een week of vier geleden sliep hij van 7 uur 's avonds tot half 9 de volgende dag, maar opeens begon hij steeds vroeger wakker te worden, tot hij dus opeens 's nachts kwam. Twee weken achter elkaar, zo lang hadden we het nog niet meegemaakt... Dus hij krijgt sinds een paar dagen weer een late fles. (eerst probeerde ik 's nachts flesjes met maar een paar schepjes voeding, maar dan kwam hij zelfs wel drie keer soms) Overdag heeft hij het namelijk veel te druk om zijn flessen leeg te drinken. Dit hadden we nog nooit meegemaakt, volgens mij als ik er voorheen 2 liter had geprobeerd in te gieten was het gelukt. ;) Maar goed, meneertje groeit uit al zijn kleren, heeft het erg druk en heeft geen tijd om overdag te eten, dus dan maar wat later een flesje. Vind ik niet erg, gaat vast ook dit keer vanzelf weer over, al ben ik nu stiekem die fles steeds een klein poosje vroeger aan het geven want omdat het dit keer zo lang duurt begin ik me zorgen te maken. :)

20. clarike

clarike Actief lid

22 mrt 2006
    455
    0
    0
    @Mama van mischa: kan ik me helemaal voorstellen. Mijn ervaring met de oudste is dat het vanzelf beter gaat als ze alle motorische vaardigheden onder de knie hebben die op dat moment in hun bereik liggen. Duurde hier idd een paar weken.
    R. is vannacht toch twee keer wakker geweest, vanavond dus weer even laten spelen, zonder fles te geven, want hij eet overdag nu goed en krijgt zn flessen (bijna) leeg na een paar dagen oefenen. Vanmorgen liep hij in een keer door de box (langs de rand), dus hij is ook nog niet klaar met ontwikkelen. Volgende week nog maar eens proberen.

Deel Deze Pagina