Teruglopende borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door debie, 29 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Hoi Ilse,

(wat een leuke naam heb je)

Ik heb een vraagje, mijn dochter (Ilse) slaapt eigenlijk vanaf een week of 6 de hele nacht door. Echt van 21:00 uur tot 07:00 uur. Sinds een week of twee komt ze echter steeds eerder en wil ze zelfs 's nachts weer een voeding. Het doorslapen is dus over. Nu heeft ze maandagavond als laatste voeding een flesje gehad en ja hoor, ze sliep door. Die avond heb ik ook gekolfd en kreeg ik maar 40 ml. :( . dinsdag en gister heb ik haar als laatste voeding eerst de borst gegeven en daarna een flesje afgekolfde melk, beide keren dronk ze nog zo'n 90 ml uit de fles en ook deze dagen sliep ze de hele nacht door. Is het nou zo dat ik gewoon te weinig borstvoeding heb en wat kan ik daaraan doen? Zou graag zeker 6 maanden alleen bv willen geven.

Ze komt nog wel steeds aan, maar niet superveel. Bij de geboorte was ze 2985 gram en nu 5280 gram. Ik voed op vraag wat ongeveer om de drie uur inhoud en ik op 6 voedingen per dag zit. Ze krijgt overdag steeds een borst, 's avonds twee. De eerste voeding geef ik de ene borst en kolf ik de andere, dan heb ik zo'n 120-140 ml. Als ik de rest van de dag kolf kom ik rond de 40ml.

Heel verhaal, hoop dat het een beetje duidelijk is, zou zo graag nog willen doorgaan met de bv maar twijfel nu dus of ze daar wel voldoende aan heeft.

Groetjes Debbie

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Debbie,

In jou mail zie ik veel dingen die eigenlijk allemaal kloppen met de leeftijd van Ilse.

Veel kindjes die eerder doorsliepen gaan rond de 3 maanden ineens weer snachts drinken. Ze krijgen overdag meer aandacht voor de omgeving, gaan dit 'snachts verwerken en gaan meer dromen. Hierdoor kunnen ze onrustiger slapen of wakker worden, en als je dan toch wakker bent is drinken niet zo slecht.......

Rond 3 maanden is jou vraag en aanbodsysteem perfect op elkaar ingesteld. Jij maakt niet meer dan dat zij nodig heeft. Als je dan tussendoor of op een moment waarop je eerder niet voedde gaat kolven, dan zal je niet veel extra krijgen. Tenzij je dit standaard op een bepaalde tijd gaat doen. Dan gaat jou lichaam extra melk aanmaken.

Rond 3 maanden gaan veel kindjes regelen. Dit kan betekenen dat het intussen bekende patroon ineens veranderd. Ze ineens weer vaak wil drinken. Dit alles om jou lichaam bij te regelen. ALs je straks weer meer voeding hebt heb je grote kans dat ze in het oude patroon of anders zeker in een nieuw patroon valt.

Als je echt twijfelt over de hoeveelheid melk dan kan je alle voedingen beide borsten aanbieden . Als ze vol zit dan drinkt ze echt niet meer. Wil ze wel meer dan kan ze dat nemen. Ook kan je een keer extra kolven inbouwen maar ik zou me niet zo;n zorgen maken.

Ook de groei is normaal. BV kindjes groeien de eerste 3 maanden harder dan de curve om met 3 maanden ineens af te gaan vlakken. Zo is BV groei.

Al met al denk ik dat het lekker gaat. En het doorslapen komt ook wel weer.

Succes

Ilse

3. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je antwoord, ga inderdaad denk ik een extra kolfmoment inbouwen, dan kan ik een voorraadje opbouwen.

Nu krijgt ze dus 's avonds na de bv nog een flesje, kan dit kwaad of niet? Wel afgekolfde melk.
    Anders stop ik daar zeg maar mee.

Groetjes Debbie

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Ach, kwaad kan het niet. Je moet zelf even kijken hoe het extra kolven gaat. Kijk of ze het flesje echt nodig heeft. Misschien dat overdag 2 borsten aanbieden net dat extra al geeft waardoor ze 's avonds dat flesje niet nodig heeft.

Soms is het ook gewoonte geworden en blijft het daardoor in stand terwijl het misschien niet echt meer nodig is.

Even zelf uitdokteren dus.

Gaat zeker goed komen bij jullie.

Succes
    Ilse

Deel Deze Pagina