Zittend of liggend eten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Jusi, 22 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ik vraag me af hoe jullie kindjes eten/aten toen ze nog niet zelfstandig konden zitten?
    Ik heb Kenji nu al een paar keer in de kinderstoel gezet, om hem dan zijn fruit of groente te geven, maar dat wil dan niet zo lukken.
    Hij hangt ook meer in de stoel dan dat ie zit, maar doordat het hem teveel energie kost, (dat denk ik tenminste), loopt het eten zo uit zijn mond.
    Nu leg ik hem maar weer in zijn wipstoeltje, waardoor hij dus meer ligt als zit.
    Maar ik krijg vreemde reacties van anderen als ze dat zien, maar is dat dan echt zo vreemd om het zo te doen?
    Ik weet geen andere manier iig.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Misschien de kleine bij je op schoot zeggen? Dan zit ie toch in een actieve zithouding en toch kost het hem bijna geen energie om overeind te blijven gezien jij hem eigenlijk helemaal ondersteund en dus overeind houd.

Wij hebben de kinderen nooit liggend eten gegeven (ja borstvoeding en kunstvoeding wel idd). Dit omdat wij vinden dat je om goed te eten goed recht moet zitten. Daarbij weigeren wij hapslikwegprutjes te geven, dus moeten ze ook wel gewoon goed zitten om te kauwen en te slikken. Liggend eten is voor ons geen optie. Hier dus vanaf dat we met de bijvoeding begonnen (6.5 maanden) in de kinderstoel gezet, toch maar een minuut of 5 zeker die eerste tijd gezien ze dan maar 2-3 hapjes aten. Vanaf dat ze meer gingen eten konden ze ook langer en beter zelf zitten. En soms als we geen zin hadden om ze voor die paar tellen in de kinderstoel te zetten, dan hielden we ze dus gewoon heel even op schoot zittend.

Succes in ieder geval!
    Liefs, Hanneke!

3. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou, hij eet dus liggend al een heel potje groente van 200 gram, dus het gaat bij ons niet om een paar hapjes.
    En hier wel hapslikwegprutjes, aangezien Kenji letterlijk stikt in stukjes. Daar is ie duidelijk nog niet aan toe, dus wachten we daar mooi even mee.

Maar op schoot voeden, geeft eigenlijk hetzelfde probleem. Dat hebben we ook al een aantal keren geprobeerd.
    Bedankt voor het meedenken in ieder geval. :)

4. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hey Jusi, Noor zit ook gewoon in haar wippertje hoor. We zetten die gewoon een standje hoger. We oefenen wel met het in de kinderstoel zitten. Maar tot nu toe blijft ze naar 1 kant hangen.

5. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Mijn zoontje krijgt ook altijd zijn hapjes in de wipstoel, hoor. Gaat prima en zou ook niet weten wat er mis mee zou moeten zijn.
    We zetten hem idd wel een klein beetje meer rechtop zodat hij niet echt ligt, maar in zijn stoel gaat natuurlijk nog helemaal niet, dus is dit, zeker voorlopig, de beste oplossing.

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja even een lastige tussenfase. Julia kan nu sinds een paar dagen opeens zelf gaan zitten en zit dus nu een stuk steviger. Daardoor kan ze nu wel lekker in de kinderstoel.

In het begin deed ik het ook in het wippertje hoor! Die kon bij ons ook aardig "zittend", zodat ze zich niet verslikte. Lijkt me geen probleem!

7. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Hier ook in de wipstoel hoor, die staat wat meer rechtop. Merk dat dat voor hem ook prettiger is. Zo heel af en toe gaat hij in de kinderstoel. De ene keer gaat dat goed, de andere keer zakt hij steeds naar 1 kant.

Ik vind het in ieder geval geen vreemde manier, ken meer moeders die het zo doen!

8. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Hier eerst ook altijd in de wipstoel.
    Maar sinds 5 en een halve maand kon hij zelfstandig zitten en blijven zitten.
    In de kinderstoel zit hij nu wel, eerst was het ook knoeien maar het gaat goed was ff oefenen.
    Nu heeft hij het uitgevonden dat hij zijn billen onderuit kan gooien in de stoel en zich zelf weer op kan trekken dus stil zitten doet hij nu niet meer.
    Maar als je kindje straks goed kan zitten kan je de kinderstoel weer proberen.

9. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hier ook vaak nog in de wipstoel, maar dan wel rechtop en niet in de halve ligstand. In de kinderstoel kan hij al wel goed zitten maar hij is te enhoustiast, hij is dan zo druk dat hij alle kanten opwiebelt....zie dan maar eens een lepel in zijn mondje te krijgen. De wipstoel vind ik dus ook nog wel makkelijker.

10. love 8

love 8 Bekend lid

16 jan 2009
    580
    0
    0
    misschien helpt het om in de kinderstoel een handdoek aan de kant te plaatsen waar je kindje naar toe gaat hangen, heeft hier heel goed geholpen en nu gaat het heel goed.

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Onze oudste kreeg zijn hapslikwegprutjes in de doomoo zitzak (zelfde houding als een wipstoel), geen enkel probleem.
    Hier met 7 a 8 maanden de kinderstoel geprobeerd.

12. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Vandaag moest ik naar het CB, en ik had meteen even gevraagd of wij het op de goede manier doen.
    Maar ze vonden het daar ook heel logisch dat ik hem in de wipstoel zijn eten geef. Hij moet inderdaad eerst zelfstandig kunnen zitten voordat ie in de kinderstoel mag. De wijkverpleegkundige zei dat zijn rugspieren anders teveel belast worden, en hij daarom ook moeite krijgt met slikken. Klinkt logisch.
    Maar het zal nog wel even duren voordat ie kan zitten, aangezien vandaag vastgesteld is dat ie hypermobiel is.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kan je hem niet ondersteunen met handdoeken, opzitjes of zoiets?

Kindjes zijn toe aan vast voedsel als ze zelfstandig rechtop kunnen zitten.

Een wipper zit nooit rechtop, al staat hij op de meest verticale stand. Het hoofd hangt naar achter en als het kind zich dan verslikt kan het maar moeilijk naar voren komen (dat doe je namelijk als je je verslikt!).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier rechtop op schoot, of ondersteund met kussentjes in de stoel.
    Nooit in een wipper gedaan, liggend eten is te gevaarlijk vond ik (verslikken).

15. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Ondersteunen werkt ook niet.
    Maar ik hoef eigenlijk ook geen tips hoe ik het beste zittend kan voeden. :) Niet vervelend bedoeld, maar vroeg me gewoon af hoe anderen dit deden.

Kenji gaat pas in de kinderstoel of op schoot als ie zelf kan zitten, en in de tussentijd gaat ie lekker in de wipper. :)

16. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Ja maakt idd toch niets uit hoe je het doet? Dagmar zit ook in de wipstoel en dan toch echt bijna rechtop. En nee geen prutjes, die eet met ruim 4 maanden gewoon geprakt eten. Begon natuurlijk wel met prut maar dat was al snel niet meer nodig. Vandaag ff in de kinderstoel, vond ie erg leuk, gaf hem ook een banaantje, ging ook prima. Maar de wipstoel is hier nog de voorkeur!

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Bij mijn ouders in de wipstoel en thuis in de kinderstoel maar dan wel schuin omhoog en niet rechtop.
    Mijn stoel kan ik verstellen in de rug.

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Hier ook gewoon in de wipper hoor.
    Pfffff, is dit ook al een onderwerp waar discussie over ontstaat? Wow....

Gewoon doen wat goed voor je voelt meid! En als je zoontje hypermobiel is en het duurt nog even voor hij kan zitten, dan zal hij voorlopig volgens sommigen sowieso niet toe zijn aan vast eten. Je roeit met de riemen die je hebt.

Deel Deze Pagina