Hoe lang voor ze zindelijk zijn?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by zeilbootje, Mar 16, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,776
    1,365
    113
    Mijn zoontje heeft vorig weekend besloten dat hij geen luier meer om wil. Poepen op de wc (met verkleiner, potje wil hij niet) gaat goed, dat geeft hij op tijd aan. Maar bij plassen is hij elke keer te laat. Ik zet hem nu elk uur even op de wc en dan gaat het goed, soms plast hij wel en soms niet. Maar zodra ik het aan hem over laat en wacht tot hij het aangeeft gaat het mis.

Iemand enig idee hoe dit gaat lopen? Komt het vanzelf? Duurde het lang voor jouw kind het door had? Ik vind het best vermoeiend om er continue mee bezig te zijn. Afgelopen week was ik vrij, maar komende week met werk en kdv weet ik niet hoe dat zal gaan! Ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hoe oud is je zoontje? Ik zou denken dat hij er nog net niet helemaal aan toe is. Ik zou hem een luierbroekje aan doen voor al die ongelukjes steeds en het hem zelf aan laten geven, hij moet zelf een keer doorkrijgen wanneer hij op tijd is.
    Onze zoon was in 1 dag zindelijk, plaste 's morgens in z'n broek, wilde daarna geen luier meer aan (hij liep zoals wel vaker even een ochtendje zonder luier) en gaf het vanaf toen elke keer zelf aan als hij moest plassen. Ontlasting ging ook direct goed. Als we de deur uit gingen deed ik hem de eerste dagen nog een luierbroekje aan, maar zelfs bij een lange autorit hield hij het op.
    Weet dat dit niet heel standaard is, dat het zo makkelijk ging, maar als je al ruim een week lang elke keer te laat bent voor de wc denk ik dat het nog net wat te vroeg is.

3. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,776
    1,365
    113
    Hij is net 2 geworden. Inderdaad vroeg, maar als ik hem elk uur een keer op de wc zet en net voordat hij tussen de middag slaapt, blijft hij prima droog. Ik probeerde alleen gisteren het hem zelf aan te geven en dat gaat met poepen goed, maar met plassen niet. Vind het eigenlijk zonde om er nu mee te stoppen omdat hij nog te jong zou zijn. Ik bedoel, het gaat op zich dus wel als ik hem maar elk uur even op de wc zet. Dan doet hij keurig zijn plasje. Maar hij moet het op den duur natuurlijk wel zelf gaan aangeven. Ben erg benieuwd hoe lang dat gaat duren en hoop dat iemand er ervaring mee heeft :)

Onze oudste was met 2,5 in 2 dagen zindelijk dus daar was het niet zo’n ‘gedoe’ ;)

4. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,472
    3,929
    113
    Female
    Van mijn verhaal ga je niet heel blij worden, want na ruim 10 maanden is mijn oudste nog niet echt zindelijk.
    Plassen gaat aardig, maar heeft zeker een paar keer in de week dat hij toch echt te laat is. Poepen wil hij nog helemaal niet op de wc. Ik neem dus altijd reservekleding mee als we weggaan.
    Nou was mijn zoon sowieso een stuk ouder toen we hem de luier af deden (ik weet zeker dat als wij het initiatief niet hadden genomen, hij nog met een luier zou lopen).

Ik zou zelf nu wel doorpakken. Veel onderbroeken in slaan en de luier uitlaten. Bij de kinderopvang werkten ze hier ook gewoon aan mee.

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hier was het letterlijk op één dag geregeld op 22 maand.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,227
    23,302
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier met precies 2,5 jaar in 1 dag zindelijk. Als je je kind elk uur op de wc moet zetten, is ie dus nog niet zindelijk. Ik zou er dan al geen zin in hebben en weer een luier omdoen en het over een paar maanden weer proberen. Zo heb ik het ook gedaan en toen ging het in 1x goed.

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Hoe gaat het met plassen , voelt hij het maar is hij dan niet op tijd bij de wc? Of plast hij in zijn broek en heeft niks in de gaten ?
    In het eerste geval zou ik een combi doen, dus regelmatig op de wc zetten en op momenten dat het je niet al te slecht uitkomt kijken of hij het zelf aangeeft.
    In het tweede geval doorgaan met op de wc zetten en over een paar weken nog eens kijken of hij het dan voelt aankomen .

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    In welke mate is hij trouwens afkerig tegenover een potje? Want daarmee maak je het natuurlijk iederéén makkelijker: dat kan je gewoon in zijn buurt plaatsen zodat je sneller bent.

9. noellegi

noellegi Actief lid

Dec 5, 2017
    117
    106
    43
    Female
    Hmm als hij niet zelf aangeeft dat hij moet zou ik er mee stoppen. Hij is nog jong dus het is ook niet ‘raar’ als hij nog niet zindelijk is. Mijn dochter was met 2 zindelijk, gaf het zelf aan en was binnen 3 dagen poep en plaszindelijk. Zoon toen ook meteen geprobeerd maar die gaf dus net als jouw zoon niet aan als hij moest. Heb het toen 1 week geprobeerd en daarna gestopt. Half jaar later weer geprobeerd en toen lukte het wel binnen een paar dagen.

10. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,786
    7,374
    113
    Elk uur op de wc zetten heb ik nooit gedaan. Dat vond ik voor mezelf teveel moeite en als ze alleen dan droog blijven dan mist het zijn doel vind ik, namelijk zelf aanvoelen en aangeven dat ze moeten plassen.
    Het duurde bij de jongens een kleine week voor de droog bleven. Dochter direct, die had het opeens in haar hoofd en was direct droog.

11. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

Jan 13, 2014
    3,648
    305
    83
    Hier was ze met bijna 2,5 jaar op 2 dagen tijd plas-zindelijk.

Ze heeft nog tot 3 jaar in haar onderbroek gekakt, maar dankzij haar juf doet ze dit nu flink op het potje/wc :)

12. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Ik heb zoon hier nu twee maand uit de luier, nu 26 maand, maar ik zet hem nog steeds regelmatig even op de wc, zie er het probleem niet van in dat hij niet alles zelf aangeeft. Als hij droog blijft is het toch zonde om een luier aan te doen.
    Hij geeft het soms wel aan, soms niet. Vaak zie ik non-verbaal dat hij moet plassen.

13. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,776
    1,365
    113
    Hij heeft het wel door dat hij moet plassen, maar dan moet het ook direct gebeuren. Dus hij zegt, ‘mama plassen’ en hup, daar gaat het al. En ik kan best hard rennen, maar ik ben niet in 1 seconde bij het potje/de wc. ;)
    Uit voorzorg zet ik hem dus steeds maar zelf op de wc, want ik heb er ook geen zin in dat alles nat is.
    Maar ja, hoop natuurlijk wel dat hij het ook iets eerder gaat aanvoelen. En hopelijk gaat het niet tien maanden duren, geloof niet dat ik zoveel geduld zal hebben ;).

14. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Mijn zoon was 3,5 dus wel wat ouder maar begon ook zo. Ik zette de wcwekker met elke keer wat meer tijd ertussen. Met drie dagen gaf hij het zelf aan.

Maaaaaar hij was dus wel al 3,5. Vanaf z’n tweede verjaardag al regelmatig een poging tot zindelijkheid gedaan. Ook had hij al eerder aangegeven geen luier aan te willen maar was hij er toch nog niet aan toe.

15. Neilia

Neilia Niet meer actief

Plassen ging binnen 1 dag goed.
    2 mini ongelukjes waarbij ze gelijk stopte met plassen en rende naar het potje.
    Ze was toen 2jaar 3 maanden.
    Poepen een week later.

Snachts sinds 3 weken :)

16. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

Aug 27, 2014
    1,593
    541
    113
    Hier begonnen met ongeveer 3 jaar. Uiteindelijk heeft het ruim een half jaar geduurd denk ik tot hij echt zindelijk was. Daar versta ik onder dat hij ook helemaal zelf naar de wc gaat (incl. zelf billen vegen en zelf broek aan/uit). En dat dus doorgaans zonder ongelukjes. Wel echt met kleine stapjes langzaam opgebouwd.

Nu gaat het eigenlijk altijd goed. Soms als hij intensief aan het spelen is (of als er iets boeiends op tv is) staat hij te wiebelen en moet ik hem een keer aansporen om nu echt naar de wc te gaan.

17. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Prima toch, zoals je het nu doet.
    Ik zou wel proberen hem op basis van signalen op de wc te zetten en minder op de klok. Dus bij wiebelen, kruis vastpakken ed. Zo leert hij het gevoel van moeten plassen ook koppelen aan het daadwerkelijk naar de wc gaan.

18. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,776
    1,365
    113
    Goeie ja, ga ik proberen. Net zei meneer ‘poepen’ en heeft hij gepoept en geplast op de wc. Hopelijk zit er vooruitgang in :)

19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,102
    3,488
    113
    Wat goed! Het komt vanzelf wel joh!
    Uit de luiers is al een hele mooie stap, zindelijk komt ook wel.

20. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Er is weinig van te zeggen. Mijn oudste wilde nooit op de wc, maar besloot met bijna 3 ineens dat hij wel wilde en was gelijk dag en nacht zindelijk. Daar kwam geen training bij kijken. De jongste is nu met 6.5 nog steeds niet volledig zindelijk overdag (laat staan snachts) maar dat heeft een oorzaak.
    Ik weet wel: als ze niet willen, doen ze het ook echt niet :D

Share This Page