Mijn dochtertje is 18 maanden. Ik vind het lastig hoe je het nou met eten moet aanpakken; met haar handjes kan ze prima zelf eten maar rond deze leeftijd moeten ze toch ook wel met een vorkje of lepeltje kunnen eten? Ik geef haar wel altijd een vorkje of lepeltje bij het warme eten, maar die gebruikt ze eigenlijk maar heel weinig, meestal legt ze het aan de kant en eet verder met haar handjes. Ook voer ik haar nog regelmatig omdat het eten te lastig is om zelf te eten (bijv. pasta met gekookte spinazie of andere, nogal vloeibare saus). Hoe ging/gaat dat bij jullie kindjes?
Ik denk dat het per kindje verschilled is. Ik gaf brood altijd al met een vorkje, dan gaf ik hem het vorkje aan vanaf 9 maanden geloof ik. Maar nu laat ik hem dat lekker met zn handjes eten. Avondeten eet hij ook netjes met een vork en zn fruit ook. Ik denk vanaf een jaar ofzo. Eerst hielp ik hem, deed ik het erop en gaf ik het aan. En na verlop van tijd deed hij het zelf. Ze leren het vanzelf met een beetje hulp.
Poeh daar moet ik even over denken. Ons dochtertje is nu 19 mnd. Ze eet nu ongeveer 3 maanden redelijk goed met bestek. Het toetje met de lepel gaat eigenlijk best goed, maar het prikken met de vork nog niet zo. Ze eet ook niet zo goed, dus valt er ook niet veel te oefenen We hebben haar iedere keer het bestek erbij gegeven en zelf laten heen klooien. Af en toe de lepel of vork goed bij haar in het handje gestopt en meegeholpen, maar het is eigenlijk spelenderwijs vanzelf gegaan.
Hier vanaf 9 maanden met vork gaan eten, lepel lukt nog steeds niet (hij draait hem om hem makkelijker naar binnen te krijgen, zoals hij ook met zijn vork doet). Ging hier eigenlijk vanzelf, maar heb hem nl wel even geholpen om de beweging door te krijgen.
Julia is 16 maanden en kan met een vorkje haar brood prikken en opeten. Dat lukt ook aardig bij de wat grotere pasta soorten en stukjes vlees/knakworst/fruit, maar een lepel is erg lastig qua techniek. Julia kan het wel als het bijvoorbeeld iets dikkere substantie is (kwark of dikke saus), maar yoghurt is erg lastig. Dan help ik gewoon, of ik dip de lepel er in en veeg het heel erg af, en dan pakt ze de lepel over en likt het er af. Dan heeft ze geproefd en wil ze daarna wel gevoerd worden. Ik heb geen idee wat gemiddeld is, maar zo doen wij het! Blijven oefenen!
ik heb hier een echte bourgondier ze eet het liefste met haar handjes... maar de laatste tijd lijkt ze het door te hebben dat dat vorkje toch ook wel erg leuk is om mee te prikken (en papa en mama na doen is ook erg stoer!) dacht dat het nooit zou komen haha