1 jaar, geen fruit of groenten willen eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ukkie1, 13 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Mijn zoontje is nu 13 mnd. En weigert elke vorm van vitamines... Pff. Ik ken dit helemaal niet van m'n oudste! Die at en eet alles.

Brood gaat er goed in, koekjes, zoetbeleg... Maarja dat mag hij af en toe maar niet standaard.

Hij heeft zga alles gegeten voor deze fase. Maar 't is nu zeker al een maand of 2 ellende.
    Eerst dacht ik ach komt wel goed. Maar nu ben ik toch bang voor te korten...

Gepureerd fruit of groenten o brood, zelf eten, stukjes, alles pureren, warmer kouder etc. Niks helpt. Hij moet er gewoon niets van weten

Ook vlees en vleeswaren wil hij niet. Vegetarische smeerworst en hummus eet hij gelukkig wel op brood, net als pindakaas en 100% appel peren stroop.

Heeft iemand tips? Gewoon negeren en aan blijven bieden of moeten we hier iets mee?

Hij krijgt nog 2 x melk, 1x 120 en 1x 180. Verder drinkt hij goed water of thee.

2. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Mijn dochtertje at als baby alles, alle groenten luste ze. En toen ze 1 werd werd ze ook erg kieskeurig. Maar ik blijf het aanbieden, ze krijgt niets anders, en inmiddels eet ze weer bijna alles.

3. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Inderdaad.... kinderen van een jaar worden vaak kieskeurig, daarnaast krijgen ze door dat ze een eigen wil hebben.... Het is een gevoelige leeftijd waarin het blijven aanbieden van verschillende smaken en structuren erg belangrijk is. Maar dus wel blijven aanbieden! Kinderen moeten minstens 10 keer iets proeven voordat ze over die drempel heen zijn.

Hier is mijn jongste van 16 maanden ook een stuk kieskeuriger geworden. Hier hielp dat hij at wat wij aten want dat was super interessant! Hij eet volledig met de pot mee sinds hij 12 maanden is.... niks gepureerd. Maar elk kind is anders dus het is en blijft puzzelen. Daarnaast zie je vaak periodes dat kinderen minder/anders gaan eten. Vaak rond een groeispurt om ee een of andere reden. De laatste keer dat mijn zoon zo’n periode had duurde het ruim 1,5 maand en at alleen brood met zuivelspread en banaan..... hij was toen in een maand tijd 2cm gegroeid bijna!

Wat voor melk krijgt hij? Met 13 maanden hoeft opvolgmelk niet meer. Halfvolle melk bij ontbijt of lunch is prima. Verder mag yoghurt, kwark of skyr ook i.p.v. melk. (ZL is dol op skyr haha)

Succes!

Ukkie1 vindt dit leuk.
  4. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Ja ik probeer alles aan te bieden . Hij eet ip met ons mee. Nu probeer ik iets achter de hand te hebben wat hij zeker eet. Maar ook die dingen worden schaarser en kan hij ineens weigeren. Bijv zoete aardappel en pompoen, at hij dolgraag. Maar nu....

Haha ja hier is 't menu nu ook erg beperkt maar hij doet 't er tnt wel goed op..

Hij krijgt neocate ivm koemelkallergie. We zijn wel aan 'topbouwen met melkproducten en dat gaat goed maar een beker melk, zover zijn we nog niet :)

5. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Kinderen op die leeftijd hebben heel snel door dat je iets achter de hand hebt ;) uitgekookt zijn ze hoor! Ik zou daar mee stoppen.... dan heeft hij maar honger. Geloof me dat duurt niet lang.

Ik ben pedagogisch medewerker en geef deze tips ook aan ouders... bijna wekelijks hihi

6. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Ja.. Maar dat eet hij dus ook al niet meer

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Zolang de groei goed gaat, zou ik het negeren en blijven aanbieden.
    Gewoon in pure vorm, zoals je het zelf ook eet en wanneer je het zelf ook eet.
    Hij is nog zo klein, het komt vanzelf wel.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  8. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Kinderen hongeren zichzelf niet zomaar uit, gewoon blijven aanbieden en niet iets anders geven.

Het kindje van vrienden van ons at niet omdat ze verslaafd was aan melk, en daar groeide ze ook genoeg op dus ze had geen motivatie om te gaan eten. Toen ze stopten met de melk ging ze vanzelf eten

Ukkie1 vindt dit leuk.
  9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Dank meiden, dan ga ik zo door.
    't is zo een ander kind dan z'n broer in alles, dat ik soms me weer net zo onzeker voel als bij m'n 1e o_O

10. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Ik zorgde dat ik met het menu rekening hield dat we 1x in de paar dagen iets aten waarvan ik zeker was dat ze het wel at. Om mijn eigen gemoedsrust dat ze toch voeding binnen zou krijgen

11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Ja.. Maar echt alles weigert hij momenteel. Hij eet overdag goed z'n brood maar verder... Ja koekjes haha. Ik heb gewoon mariakaakjes gehaald, en dat mag hij best 1 x per dag van mij. Maar fruit en avondeten.. 9 vd 10 x eet hij dus geen avondeten. En wat hij dan wel eet, eet hij een week later dan ineens niet meer.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Blijven aanbieden. Als we wat nieuws aten zorgde ik dat ik eten van de vorige dag wat over had en kreeg er dan wat nieuws bij.

Eerst schoof hij zijn bord weg of wou het op de grond smijten maar dan ging het bord weg. Niet eten prima niet vervelen met je eten.

Vaak wou hij het terug en wanneer we hem verder negeerde at hij het verder op. Daarna complimenten en dikke kus.

Net als yoghurt duurde sommigen dingen lang voor hij het ging eten.
    Pas na 15 keer aanbieden weet je of ze het echt niet lusten. Ze leren met nieuwe smaken omgaan.

Betreft fruit was smoothie ook een succes, banaan met aardbei en wat yoghurt. Gekookte appeltjes en/of peertjes ook.

13. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ook een mariakaakje kan een kinderbuikje best vullen! Dus wie weet zit hij ook vol om nog z'n fruit/groenten te eten?
    Hoewel ik als je berichten lees ook wel vermoed dat het deels ''het willetje'' is, maar het kan natuurlijk ook en/en zijn :)

14. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Hmm we zorgen wel dat er een paar uur tussen zit. Hij is ook altijd ongeduldig om aan tafel te gaan. Proeft, trekt een gezicht alsof ik een citroen in z'n mond stopen 't is klaar :rolleyes:

Maar. Gister had ik bladerdeeg met zalm en spinazie gemaakt, vond hij paar wk terug erg lekker. Brullen, gillen, boos. Op z'n blad vd stoel gelegd en laten gaan. Na 5 min begon hij naar 't koelkastje te wijzen. Toen zei ik nee (niet dat hij normaal koek krijgt hoor ipv eten:roflmao:) en na nog 5 min brullen heeft hij het opgegeteno_Oo_O
    13 maanden en zo uitgekookt. Hij maakte wel een enorme bende maar dat heb ik maar gelaten.dus toch gelijk jullie, hij snapt 't dondersgoed en kan dus de pot op komende week savonds, ik ga 'm negeren haha.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Negeren werkt vaak goed ja!
    Wij zeggen bij zo'n bui altijd 'nou, als je niet wilt eten dan toch niet?', laten het daarmee los, negeren het verder, en na enkele minuten kiezen ze wel eieren voor hun geld.
    De enkele keer dat dat niet redelijk vlot gebeurd zeggen we 'als papa, mama, broer/zus het eten op heeft, dan gaan we afruimen hoor, dus als je nog iets wilt eten moet je dat nu gaan doen en anders is t pech'. Die van jou is allicht nog wat jong om te begrijpen, maar indien nodig kun je het al wel benoemen, ze leren het immers vlug genoeg.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Bijna alle kinderen hebben deze fase (die soms lang kan duren ;)). Niets anders aanbieden inderdaad en blijven volhouden. Een uitzondering daargelaten zorgen ze echt wel dat ze voldoende binnenkrijgen. Zeker als ze door hebben dat dit is wat ze krijgen, dan eten ze vaak toch wel iets, al is het maar een paar muizenhapjes.

hummeltje5 en Ukkie1 vinden dit leuk.
  17. Adrianna

Adrianna Actief lid

31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Wij hadden ook zo’n dreumes...
    At als baby alles en als dreumes opeens niks meer.
    Alleen banaan, spinazie en soepjes qua vitamines.
    We zijn toen smoothies gaan maken met melk, fruit en groente...dat kreeg hij dan gewoon om wat dingen binnen te krijgen en opeens als peutertje begon hij meer dingen te eten.
    De smoothies gebruiken we nu dus voor de peuterbuien.

Deel Deze Pagina