Hallo, Mijn dochtertje is nu bijna 3 maanden en weegt ongeveer 5 kilo. Ze is 5 weken te vroeg geboren. Ze zou nu 5 flessen van 150cc mogen, maar dit krijgt ze echt niet op! Ze zit nog op 120cc per voeding en dan 6 flessen per dag. Het valt me op dat ze vaak een beetje laat staan, de ene keer 20cc en de andere keer 40cc, terwijl de BV tot de laatste druppel op ging. Gemiddeld drinkt ze nu op een dag 660cc, terwijl ze dus al 750cc zou mogen. Krijgt ze genoeg binnen? De eerste 10 weken heeft ze (afgekolfde) BV gekregen, waarvan de eerste 7 weken volledige BV en de laatste 3 weken gemengd met FV. Omdat ze BV kreeg, vulde ik het aan met hypo-allergene voeding. Nu ik met de BV ben gestopt, is het dan nog nodig om door te gaan met de hypo-allergeen? In onze families komt geen (voedsel)allergie voor, voor zover we weten. Verder is ze iets meer gaan spugen, sinds ze volledige flesvoeding krijgt. Bij de BV spuugde ze vrijwel nooit, nu af en toe een beetje (en 1x de volledige fles), soms ook nog een hele tijd na de voeding. Is dit normaal? Bedankt alvast voor het beantwoorden.
Hoi! Het is prima als je dochtertje nog niet zoveel per fles drinkt. Je mag ook 6 flessen van 120 ml (met schepjes erbij krijg je dan 810 ml/ dag) geven, dan krijgt ze nagenoeg net zoveel binnen als 5 flessen van 150 (825 ml/ dag). Flesvoeding kan soms iets zwaarder vallen dan borstvoeding. Het is prima dat ze een beetje laat staan, baby's weten vaak prima hoeveel voeding ze nodig hebben. Groeit ze goed? Komt er in je gezin allergie voor, bijvoorbeeld hooikoorts/astma etc.? Als dit het geval is kan je beter doorgaan met hypo-allergene voeding. Als dit niet zo is, mag je ook een standaard voeding geven. Hoeveel spuugt ze ongeveer? Zijn het mondjes terug of golven? Hoe snel drinkt ze een flesje leeg? Mondjes terug zijn normaal. Als je dochtertje sneller dan 15 minuten over haar flesje doet, kan het zijn dat het te snel gaat en ze daarom iets meer spuugt. Groetjes Linda
Hallo, Bedankt voor de antwoorden! Mijn dochtertje groeit goed, in 1 maand tijd is ze ruim een kilo aangekomen. Ze groeit ongeveer 250-275 gram per week. Qua allergie, mijn moeder en broer hebben lichte hooikoortsklachten. Mijn partner reageert allergisch op kattenhaar. Ik heb zelf geen allergieën. Is het advies dan hypo-allergeen of standaardvoeding? Als ze spuugt, zijn het kleine beetjes. Ze doet ongeveer 15-20 minuten over een flesje, als ze goed doordrinkt. Groetjes, Stippel
Oke, bedankt voor de snelle reactie! Ik dacht dat het qua allergieën alleen ging om voedselallergie en wist niet dat het ook ging om hooikoorts enzo. Er komt verder geen voedselallergie voor in onze familie.
Het gaat ook over andere allergieen, eigenlijk over allergische aanleg. Komt dat voor in de familie, dan is de kans iets groter dat je dochtertje allergisch reageert op het koemelkeiwit in de voeding. Het koemelkeiwit in hypo-allergene voeding is als het ware iets voorverteerd, wat ervoor zorgt dat kindjes hier minder snel op reageren. Hypo-allergene voeding is dus voor je dochtertje de eerste 6 maanden de juiste keuze. Daarna mag je ook voor een standaard voeding kiezen. Groetjes Linda
Bedankt voor jullie snelle reacties, heel fijn! We blijven dan zeker hypo-allergeen gebruiken, tot ze 6 maanden is.
Hallo, Ik weet niet of ik dit topic zomaar weer omhoog mag halen of een nieuw onderwerp moet maken, maar ik heb toch weer wat vragen. Mijn dochtertje drinkt nog steeds heel weinig; als ze de 600cc op een dag haalt, zijn we al blij. We vragen ons echt af hoe dit nou komt... Vandaag is tot nu toe weer een slecht dagje qua drinken; om 07:30 uur dronk ze 90cc, om 11:30 uur weer 90cc en om 15:30 uur maar 60cc. Er zit dus 4 uur tussen (meestal 3-4 uur). Ze drinkt uit een Aventfles, speen nummer 2. We hebben ook al speen nummer 3 gebruikt, maar daar dronk ze veel te snel uit en het liep ook haar mondje uit tijdens het drinken. Met speen nummer 2 doet ze ongeveer 15 minuten over de fles. Vaak is ze tijdens het drinken ook best wel onrustig. Ze krijgt Kruidvatvoeding (eigen merk), denk er bijna over om over te stappen om te kijken of ze dan wel meer gaat drinken. Ze is verder heel lief en tevreden, plast en poept voldoende en ze groeit ook goed. In 3 weken tijd ongeveer 700 gram gegroeid. Ook slaapt ze prima door (van 23:45-08:00 uur ongeveer). Op het CB was het advies om eventueel van het 'restje' voeding een papje te maken (met rijstebloem) en dit al lepelend te geven. Maar ik weet niet of dit de oplossing is. Als ze genoeg heeft, wil ze ook echt niet meer drinken en geeft dit heel duidelijk aan. Hebben jullie nog tips/adviezen?
Nog even een toevoeging. Gisteren heeft ze over de hele dag gezien 420cc gedronken (2x 90cc en 4x 60cc). Normaal gesproken komt ze uit tussen de 520 en 620cc, dus gisteren was wel heel weinig. Ondanks het slechte eetdagje van gisteren heeft ze geslapen van 20:00-07:00 uur, met om 23:00 uur een fles, waar ze (half slapend) 60cc van dronk. Vanmorgen dronk ze ook maar weer 90cc van haar eerste fles. Ze maakt verder wel een heel tevreden indruk. Is het advies om eerder dan 6 maanden te beginnen met bijvoeding, bij kindjes die slecht de fles drinken?
Hoi Stippel! Vervelend dat je dochtertje nu slechter drinkt. Daar kan je je inderdaad flink zorgen om maken. Het is fijn als ze op een dag ten minste 500 ml kan drinken, voor haar vocht. Verder is het heel belangrijk dat ze blijft plassen en alert is. Twijfel je, bel dan even met de huisarts. Merk je verder nog iets aan je dochtertje? Is ze misschien verkouden? Kindjes die verkouden zijn drinken vaak slechter, omdat ze minder goed door hun neusje kunnen ademen. Dit gaat vanzelf weer over. Je kunt er denk ik weinig aan doen. Soms helpt het nog wel eens om het drinken eens iets kouder/lauw aan te bieden. Ben je trouwens net van voeding gewisseld of geef je nog hypo-allergene voeding? In jouw geval zou ik je adviseren om nog even te wachten (tot 6 maanden) met bijvoeding, omdat je kindje een iets hogere kans heeft op een allergie. Groetjes Linda
Mijn dochtertje was vorige week inderdaad verkouden, misschien dat ze daarom minder goed dronk. We hebben nu ook een paar keer de 3-standen-speen van Avent gebruikt, dat was ook een advies van het CB. De keren dat ze met die speen dronk, ging wel de hele fles leeg (gisteren zelfs 180cc), maar wel veel te snel. We zijn nog niet overgestapt op andere voeding en gebruiken nog steeds hypo-allergeen. Ook nog geen rijstebloem geprobeerd. Verder maakt ze gewoon een heel tevreden en blije indruk en ze plast meerdere keren per dag. Ik denk dat ze gewoon niet zo'n grote eter is. Ik wil inderdaad nog niet beginnen met bijvoeding. Rijstebloem valt toch ook onder bijvoeding?
Wanneer je dochtertje tevreden is en voldoende plasluiers, 4 tot 5 zware luiers per dag, heeft hoef je je geen zorgen te maken. Op het CB houden ze haar gewicht en groei in de gaten. Je kindje krijgt Hypo-Allergene voeding, hierbij is het advies om pas met 6 maanden te beginnen met bijvoeding. De bijvoeding wordt tot 6 maanden als extra gezien, een kindje heeft het nog niet echt nodig. Alle voedingsstoffen worden uit de flesvoeding gehaald. Groetjes Petra