Hallo, Ik ben sinds 23 dec de trotse moeder van mijn tweede zoontje. Buiten dat hij dezelfde symptomen vertoont als mijn eerst zoontje (kiss syndroom) spuugt hij ook veel. Het is geen teruggeven van een mondje maar echt spugen, tijd na de voeding. Schreeuwen van de pijn en mij gewoon fijn knijpen. Nu is dat ongeveer een uur erna, maar daarna gaat hij weer als een gek zoeken, ik weet niet of ik hem dan weer moet aanleggen, want dan begint het hele circus weer opnieuw....of niet? Goofy
Het spugen kan een aantal verschillende oorzaken hebben. Wat we moeten weten is bijvoorbeeld: Hoe is de groei van je baby? Hoe hard stroomt je melk? soms gaat het met zoveel kracht dat de maag de melkstroom niet aankan en dat het spugen veroorzaakt. Hoeveel voeding heb je? Als je erg veel melk produceert kan het zijn dat je baby teveel binnenkrijgt wat hij vervolgens terug spuugt. Hoe spuugt hij, met golven of met een boog? Verder zal de pijn die hij heeft maken dat het een beetje een gespannen baby is. Dit veroorzaakt ook makkelijker spuuggedrag dan een ontspannen kindje. Kun je alvast een aantal van deze vragen beantwoorden voordat ik je adviesen ga geven? vr gr Linda
De groei van Toine is goed, afgelopen keer bij CB, 300 gr in een week, op min of meer 1 borst. Hoe hard de stroom gaat weet ik niet, als hij een tijd niet is gekomen dan wil het er wel even uitspuiten maar normaal niet. Begint pas als hij ook daadwerkelijk drinkt. Hoeveel voeding ik heb weet ik dus ook niet, laatst heb ik weleens in de avond afgekolfd, maar dat wil ook niet veel zeggen heb ik gehoord. Hij spuugt met golven, een uur ongeveer na mijn voeding, dus het is ook geen mondje teruggeven.
OK, zijn groei is geweldig, dus krijgt hij eerder teveel dan te weinig. Ik begrijp dat hij meestal maar 1 borst drinkt. Ik wil je het volgende adviseren. Probeer eens uit om voordat je hem aanlegt ongeveer 50 ml af te kolven uit je borst die je gaat geven. De melkstroom die hij drinkt zal dan wat minder krachtig zijn en hij moet meer moeite doen om je borst goed te legen. De voeding duurt misschien wat langer en zijn maag raakt wat minder snel vol. Kijken of hij dan minder spuugt. Is de borst leeg en wil hij per se nog wat drinken dan zou je de afgekolfde melk nog kunnen geven. Probeer maar een aantal voedingen uit en laat maar horen hoe dat gaat. groet Linda
Hmmm oke......alleen als ik kolf krijg ik maar rond de 70 eruit, dus als ik dan al 50 moet afkolven......dus ik vraag me af of ik teveel aan voeding heb. Misschien dat het wel te krachtig is, de melkstroom, geen idee, maar ik ben altijd heel snel klaar met mijn voeding...( en als ik veel voeding moet hebben moeten mijn borsten toch ook gespannener aanvoelen??? Ze voelen vandaag aan alsof ik niks heb. Kan het ook zo zijn dat mijn BV te geconcentreerd is??)
Nee, als ik je zo hoor zal dat het inderdaad niet zijn. Ik dacht dat je misschien juist erg veel melk zou hebben, maar dat is het geloof ik toch niet. Tja, dan is er borstvoedingtechnisch gezien niet zoveel aan de hand denk ik. Hij krijgt genoeg en zelfs af en toe wat veel. Hij spuugt daardoor makkelijk. Als je hem na het spugen weer opnieuw ziet zoeken is hij misschien beter af met een paar slokjes vette melk uit je 'lege' borst in plaats van weer een krachtige straal uit je 'volle' borst. Hou hem na een borst goed rechtop. Je kunt ook na een paar minuten de voeding even onderbreken zodat je hem even rechtop kan houden. Dan drinkt hij in verschillende etappes en kan het wat zakken misschien? Bij twijfel toch maar proberen verder te zoeken. Het zou ook nog een reflux kunnen zijn. Het teruglopen van de melk in de slokdarm. Die melk is dan al zurig door het maagzuur en dat geeft pijn en uiteindelijk een geirriteerde slokdarm. Als je hieraan denkt moet je via de huisarts naar een kinderarts en die weg is soms best lastig. Als je er een 'niet pluis' gevoel over hebt zorg dan dat je bij de kinderarts komt met hem. veel succes Linda