bv afbouwen, maar kindje wil niet drinken uit fles/tuitbeker

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Danabelle, 25 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hallo,
    Mijn dochter is 11 maanden en ik ga de bv zo langzamerhand afbouwen. Dochter heeft sporadisch uit flesjes en tuitbekertjes gedronken. Ze dronk dan thee/sap/water/afgekolfde melk/kunstvoeding, net hoe het uitkwam. Vaak was dit bij opa en oma (als ze ging logeren), soms gaf papa het flesje (als mama een avondje weg was) en soms gaf ik zelf een flesje (als dat even zo uitkwam). Dochter kàn dus uit zowel flesjes als tuitbekertjes drinken en ze lust ook alles.
    Maar.. dochter heeft nooit veel gedronken. Dat is nooit een probleem geweest, aangezien ze nooit uitdrogingsverschijnselen heeft vertoond. Maar nu heb ik de middagvoeding bv laten vallen. En wat ik dochter ook aanbied, uit een tuitbekertje of flesje wil ze maar enige tientallen ml's drinken. Verder doet ze boos naar bekertje/flesje, duwt het weg, smijt het op de grond. Het maakt niet uit of ik haar drinken geef of dat ik het haar zelf laat doen.
    Opvallend is dat ze wèl wil drinken uit een open bekertje. Met mijn hulp kan ze dat ook wel, al verslikt ze zich soms. Het gaat langzaam, maar ze krijgt iets binnen.
    Probleem is dat ze nog steeds maar enige tientallen ml's drinkt uit dat bekertje. En dat ik de bv verder wil gaan afbouwen.
    Wat zal ik nu doen? Toch flesje of tuitbeker blijven aanbieden in de hoop dat ze het alsnog accepteert? In één keer de borst niet meer aanbieden en kolvend afbouwen, en hopen dat dochter dan uit fles/tuitbeker gaat drinken? Of het nog een x aantal weken aankijken hoe het gaat met drinken uit een open bekertje, wie weet gaat ze daar steeds meer uit drinken (het is nu nog moeilijk natuurlijk) en kan ik straks in één keer van de borst overschakelen naar een open bekertje?
    Graag jullie tips en ervaringen.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Is toch veel makkelijker als je geen antidrinkbeker of flessen voor je kind nodig hebt? En even een beker vasthouden waar je kind uit drinkt lijkt mij ook geen probleem.

Afbouwen lijkt me, als ze op een andere manier haar vocht niet zo goed binnenkrijgt, gewoon een minder goed idee. Zeker nu het zo warm is en we nog heel wat warmte kunnen verwachten.

Je kind is zo jong, nog geen eens een jaar! Ik zou gewoon op verzoek blijven aanleggen en tussendoor gewoon bekertjes blijven geven. En dan pas een voeding laten vallen als je kind er ook echt aan toe is. Wat maken die paar weekjes extra nou uit?

3. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Bedankt voor je reactie Dirksmama. Ik wil niet persé binnen een paar weken helemaal stoppen met de bv, maar als dochter een jaar is (dus over vier weken) wil ik alleen nog 's ochtends en 's avonds borstvoeding geven. Op dit moment geef ik 's ochtends bv, dan halverwege de ochtend nog een keer bv, 's middags drinken uit een bekertje en 's avonds weer bv. Dus dan zou ik de komende weken nog een voeding moeten vervangen door een bekertje drinken.
    Nouja, ik hoop er maar gewoon het beste van :) Voor dochter en voor mij - want ik laat haar niet omkomen van de dorst natuurlijk, mocht ze verder anders dan bv echt niet of niet voldoende kunnen/willen drinken.

4. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou de aankomende weken (zeker met die hitte) proberen die drie borstvoedingen wel te geven en verder te oefenen met het bekertje (geef dan het liefst gewoon water of eventueel wat koe/soya/rijstmelk). Overigens kan ze ook vocht halen uit fruit en groente en yoghurt. Misschien blieft ze dat wel ;)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En ze mag ook (zelfgemaakte) ijsjes!

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Bedankt voor de tips dames. Fruit, joghurt, groente en diksapijsjes lust ze wel :)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Maar hou in elk geval in je achterhoofd dat er een aantal momenten zijn die gewoon minder goed zijn om af te bouwen:
    -als het warm is
    -tijdens regeldagen
    -als je kind een sprongetje of spurt heeft
    -als je kind niet lekker in z'n vel zit

In dat soort gevallen is het beter om je kind even voor te laten gaan op je eigen agenda en te wachten tot je uit zo'n periode bent.

8. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik ben ook met 11 maanden gestopt, omdat Luca BV weigerde. Maar hij dronk ook nooit flesjes. Zou daar ook niet aan beginnen. Tuitbekers is vervelender, maar als ze uit een gewone beker kan drinken is er geen probleem. Je zou pap kunnen geven als lunch, yoghurt als toetje en tussendoor. Verder kan je kijken of ze pakjes drinken leuk vindt, Ik laat ze een groot deel leeglopen en vul t aan met water, dat is meestal een groot succes. Misschien krijgt ze dan wel de smaak te pakken? Drinken door een rietje is meestal wel heel erg leuk.
    Ik zou me er niet zo druk om maken. wie weet compenseert ze het "niet drinken uit een beker" wel met borstvoeding. Dat merk je natuurlijk niet echt een slokje meer of minder. Let op of ze genoeg plast en bouw gewoon af, als het niet werkt kun je weer een voeding extra geven, maar ik denk dat als ze dorst heeft wel drinkt. Nu is het niet nodig, want als ze nu niet drinkt, krijgt toch die borstvoeding zometeen nog, dus waarom drinken als je niet echt dorst hebt?? succes!

Deel Deze Pagina