Borstvoedingsvragen

Discussie in 'Voeding' gestart door ElleE, 10 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik zit met een aantal vragen en onzekerheden over de borstvoeding, ik heb mijn vraag ook al aan Ilja gesteld maar ik ben ook heel benieuwd naar jullie meningen! Komt 'ie:

Sven en ik hebben een nogal moeilijke start gehad met de borstvoeding, hij was niet sterk genoeg om te drinken en hapte ook niet echt goed. Na wat bijvoeding zijn we echter nu helemaal op gang en drinkt Sven alsof hij nooit anders gedaan heeft.

Ik heb nogal last gehad van stuwing (sinds afgelopen dinsdag/woensdag), en dat zakt nu wel af maar ik heb nog steeds meer dan genoeg zeg maar, en ook nog steeds harde plekken...

Nou zei de kraamhulp tegen mij dat je de baby aan een borst moet laten drinken, als 'ie vol is even verschonen en dan dezelfde borst nog een keer aanbieden, maar het boekje/foldertje van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zegt dat je de tweede keer niet dezelfde borst, maar de andere borst moet aanbieden. Maar ik heb dan het gevoel dat de eerste borst dan nog lang niet leeg is en dat Sven dan alleen maar voormelk binnen krijgt! Verder heeft hij vaak aan 1 borst ook wel genoeg gewoon, en dan krijg ik hem de tweede ronde echt niet meer aan het drinken terwijl hij soms aan de eerste borst maar tien minuten gedronken heeft! Wat moet ik hier nou mee?

Verder zei de kraamhulp dat ik zolang ik nog een beetje stuwing heb, ik best 1 keer per dag de hele borst leeg maar kolven maar ook daarover zegt de VBN net iets anders, namelijk dat je dat bij wijze van verlichting 1 of 2 keer zou kunnen doen (maar dus niet elke dag?). Mag ik nou wel kolven of niet? Het is wel fijn om op die manier een voorraadje melk op te bouwen, maar ik ben bang dat ik zo de stuwing alleen maar in stand hou...

Sven drinkt ook redelijk vaak, het varieert van om de anderhalf uur tot om de drie en een half uur... Omdat de voeding in het begin zo moeilijk op gang kwam moesten we hem er echt voor wekken want hij werd uit zichzelf niet wakker. Nu dus wel maar soms vraagt hij na een uur of anderhalf uur alweer om meer! Is dat normaal? Of is dat toch omdat ik hem uit dezelfde borst een tweede keer laat drinken in plaats van uit de andere? Of drinkt 'ie toch te kort?

Ik hoop dat jullie me wat steun en hulp kunnen geven, ik zit er soms redelijk doorheen door al die onzekerheden...

Bedankt! ElleE

2. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Ik kan me voorstellen dat je van al die tegenstrijdige adviezen onzeker bent geraakt.

Ik deed het zo: Eerst de ene borst totdat hij genoeg leek te hebben, dan verschonen en daarna bood ik mijn andere borst nog even aan 'als toetje'.

Dit werkte heel erg goed voor ons!

3. robentes

robentes Actief lid

25 okt 2006
    109
    0
    16
    Ja, lastig al die mensen en info die elkaar tegenspreken he! Ik heb ook de informatie van de vereniging Borstvoeding Natuurlijk gekregen, en mijn kraamhulp zei ook de dingen die jij opnoemt.
    Tot nu toe, mijn zoontje is nu bijna drie weken, geef ik hem eerst de ene borst tot die leeg is ( hij laat dan zelf los). Verschoon zijn luier zodat hij weer een beetje wakker wordt en geef hem dan de volgende borst. In het begin dronk hij daar ook weer heel gulzig uit, maar ik merk nu al dat dat minder wordt. Het is echt een toetje. De volgende voeding begin ik met de borst die ik de vorige voeding als laatste had. Zo kan hij die ook weer leegdrinken. Maak je geen zorgen over of hij wel genoeg binnen krijgt, hij en je borsten stemmen zich prima op elkaar af! En als hij wat vaker komt, gewoon aanleggen zodat de melkproductie op gang komt. Ik geloof wel dat het het beste is minstens twee uur tussen twee voedingen te houden voor de darmpjes. Joris komt nu s'nachts om de 4 tot 4,5 uur en overdag pakken we hem om de drie uur.

Succes!
    Groetjes Tessa

4. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Meiden, bedankt voor de reacties! Ik denk zelf ook dat het beter is om de tweede ronde de andere borst te geven, zo 'leren' je borsten volgens mij veel beter hoeveel voeding er iedere keer nodig is... Sinds gisteravond hebben we het op deze manier geprobeerd en ik heb het idee dat het wel goed gaat zo, mijn borsten voelen al minder vol en Sven komt ongeveer om de drie of drie en een half uur om een voeding. Ben benieuwd hoe het de komende dagen gaat...

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Zo ging het bij mij ook. Zo te horen gaat het prima. Veel succes verder!

6. robentes

robentes Actief lid

25 okt 2006
    109
    0
    16
    Mooi zo, succes verder! Joris heeft vannacht voor het eerst 5 uur tussen twee voedingen doorgeslapen! Super! Wat is borstveding geven toch heerlijk he! Ik heb echt even door moeten bijten maar het wordt nu steeds leuker!
    Groetjes!

7. Polleke

Polleke Actief lid

13 mei 2006
    119
    0
    0
    Groningen
    Is dat zo? Ik probeer op verzoek te voeden, maar mijn zoontje wil af en toe ook om het uur, anderhalf uur! De KV had het over clustervoedingen. Ik twijfel dan ook elke keer, of ik hem na een uur alweer aan moet leggen of niet. Vind het soms erg vermoeiend worden. Ga ook eens proberen 2 uur er tussen te houden..

8. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Hoi Polleke (en de andere meiden),

Ik heb net even voor de zekerheid met de lactatiekundige gebeld en die zei precies hetzelfde, eerst links, dan rechts! En wil hij dan nog een ronde dan geef je nog een keer rechts... Ze zei ook dat er geen bepaalde tijd tussen de voedingen hoeft te zitten, maar dat is dan wel specifiek voor mijn geval want ik zit nu midden in de regeldagen. Ik mocht zo vaak aanleggen als Sven er om vroeg, ook als er maar weinig tijd tussen zat. Zijn behoefte is blijkbaar toegenomen en mijn borsten stemmen zich daar vanzelf op af!

Ik moest van de lactatiekundige ook vooral op mijn gevoel af gaan! Wil hij een tussenvoeding voor de troost of gewoon omdat hij daar zin in heeft, geef dan de meest volle borst. De volgende voeding kun je dan vervolgens weer beginnen met wat volgens jou de meest volle borst is... Niet al te veel vasthouden aan regels dus, maar ook een beetje op je intuitie af durven gaan!

Bedankt voor jullie antwoorden, fijn om bevestiging te krijgen dat ik het ongeveer wel goed doe zo! Er zijn al genoeg onzekerheden als je een kersverse moeder bent...

9. ElleE

ElleE Actief lid

4 jun 2006
    223
    0
    0
    Oooooh wat lijkt me dat heerlijk! Ik bof trouwens ook wel een beetje, Sven komt 's nachts om de drie uur ongeveer en die regelmaat is best prettig, ook al zijn de tussenpozen een beetje aan de korte kant...

Deel Deze Pagina