Zoals de topictitel het al zegt: onze puk van 15 maanden is flink verkouden en weigert al 2 dagen zijn eten en sinds vanavond wil hij ook niet meer drinken. Hij heeft koorts maar niet overdreven, zo rond de 38 graden maar het is nogal een druktemaker/warmbloedje dus hij zweet wel veel. Merk al dat zijn luiers niet zo nat worden. Hij heeft vanmorgen een papfles op, vanmiddag een beetje yoghurt en vanavond een half potje fruit, gewoon fruit wilde hij niet en warm ook niet. Normaal eet hij heel erg goed en drinken is ook nooit een probleem. Maar hij wilde vanavond ineens geen melk, geen water, zelfs geen vruchtensapje. Hij krijgt nog een papfles en die gaat normaal toch minimaal tot de helft op en bijna altijd helemaal, maar die hoefde hij absoluut niet, werd net niet uit mijn handen geslagen. Nou is vanmiddag zijn papa bij hem geweest en ik ben morgen thuis van mijn werk met hem dus ik zit te twijfelen of ik even met hem langs de huisarts moet gaan. Hoestdrank van een lepeltje wilde hij wel en ik heb hem maar even in bad gezet met schoon water en een beker, die zet hij dan aan zijn mond en neemt wat kleine slokjes dus hij wel wat binnen gekregen. Wat zal ik er mee doen? Is het RS virus in deze tijd nog actief (ik zit wel in Stockholm, dus we lopen qua klimaat een maand achter)? Zal ik morgen even de huisarts gaan of afwachten? Ben zo bang dat hij uitdroogt!
Heb je al geprobeerd om een ijsje te geven? Of via een spuitje steeds beetjes vocht naar binnen. Hier zegt de arts 1-2 dagen weinig drinken is geen probleem, als ze maar een aantal plasluiers blijven houden per 24uur. Ze hoeven niet doorweekt te zijn, maar je moet wel zien/voelen dat er wat in zit. En eten is niet zo belangrijk, drinken natuurlijk wel. Maar volg vooral je eigen gevoel, als je twijfelt altijd naar de huisarts gaan!, daar hebben we moedergevoel voor. Misschien heeft hij wel keelontsteking of zo, waardoor het drinken zeer doet. Sterkte en ik hoop dat hij snel weer drinkt. Niet is zo verontrustend als een hummeltje dat weigert te drinken. Helaas hebben wij het onlangs ook gehad en je bent zontinu heel erg bezorgd tot ze weer "normaal" doen.
Ik moest ook direct denken aan keelontsteking. Mijn zoontje wilde toen ook helemaal niets meer drinken toen hij dit had. Zelf ga ik altijd even naar de ha, omdat ik anders maar blijf twijfelen of ik nou wel of niet zal gaan.
Hoi meiden! Bedankt voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik morgen toch maar ga proberen of we even langs kunnen komen bij de huisarts. Mijn moeder belde en zei dat zowel ik als mijn vader altijd last hebben gehad van onstoken amandelen dus misschien toch even na laten kijken. Mijn vriend is er helemaal naar van, die kan er helemaaaaal niet tegen als pukkie ziek is.
Als een kind echt niet drinkt dan moet je naar de huisarts gaan. Het risico op uitdroging is te groot (en dat gaat veel sneller dan je denkt). Veel sterkte en laat je nog even weten hoe het gaat? Beterschap voor je kleine!
Dankje Zwaantje! Gaat gelukkig al beter. Hij heeft vannacht om 4 uur een volle papfles op, snap ik, hij zal wel vreselijke honger hebben gehad. Daarna doorgeslapen tot half 9 (hij is altijd voor 7 uur wakker) en echt eten wil hij niet maar drinken doet hij nu gelukkig wel. Niet van harte maar genoeg om niet uit te drogen. Koorts was vanmorgen ook weg, straks nog even tempen. Met de huisartsenpost gebeld, kan desnoods vanavond nog even terecht als hij vanmiddag ineens weer weigert te drinken. Arm ventje...