Ik zit met een vraagje waar ik zelf niet echt antwoord op weet, mijn dochter houdt van ''uitslapen'' (de appel valt niet ver van de boom ), tussen 6 en 7 meld ze zich voor een (borst-)voeding en vervolgens slaapt ze verder tot 9 a 10 uur. Zodra ze wakker is krijgt ze een fruithap (tussen 9.30 en 10.15). Om 11 uur een (borst-)voeding en rond half 12 gaat ze weer slapen. Meestal tot 13.00/13.30. Om 15.30 heeft ze weer een (borst-)voeding waarna ze nog een uurtje slaapt en om 17.30/18.00 krijgt ze een groente/aardappel hap (sinds vandaag ook een vleesje maar dit zeker niet elke dag) en wat lepeltjes (griekse) yoghurt na. Om 19.00/19.30 laatste (borst-)voeding en naar bed. Nu is ze inmiddels ruim 7 maanden en wil ik graag brood gaan introduceren (ze heeft wel al wat stukjes gehad van mama, ze kijkt het letterlijk uit mijn hand ) maar ik vind mijn tijd zo raar, dat zou dan dus tussen 13.00 en 14.00 worden? Is dat niet vreemd? Heb ook gedacht aan 10.00 boterham en 13.30 fruit maar de voeding van 15.30 moet straks gaan vervallen en ik denk niet dat dat lukt op een beetje fruit? Ik wil eigenlijk liever niet heel haar (eigen gemaakte) schema door de war gooien voor een boterham (en stiekem vind ik het eigenlijk wel lekker dat ze zo ''uitslaapt'' ). Wat zouden jullie doen?
Gewoon geven op een moment dat het jullie uitkomt. Hoeft niet elke dag op hetzelfde moment te zijn. Als ze wat ouder is gaat ze vanzelf meedoen met het gezinsritme, als je maar op die momenten ook eten aanbiedt. Verder, lekker genieten van het uitslapen joh!
Hoi Loki, Lastig is dat he met het eten. In het begin wist ik het ook niet zo goed. Maar als ik jou schema zie zou ik het toch tussen 1 en 2 doen. Kan je gelijk samen een broodje eten. Maar je kan ook een boterham geven voordat ze aan haar middagslaapje begint dus rond half 12. Maar dan zou ik het fruit wel 'smiddag geven na de voeding van 15.30 Waarom moet die gaan vervallen. Gewoon blijven geven als je kleine daar om vraagt. Ze gaan vanzelf een keer minder drinken. Mijn kleine is nu 11mnd en drink meestal 3 voeding maar zit ook nog wel eens op 4 of 5.
Bedankt voor jullie adviezen. Denk dat ik inderdaad ga beginnen met tussen 13.00 en 14.00 uur en zodra ze niet meer om 11.30 al gaat slapen maar bijvoorbeeld een uurtje later ik het naar voor het slapen haal en bijvoorbeeld na het slaapje een tussendoortje geef (of het fruit juist). De 3e voeding (van de 4) moet volgend het CB vervangen worden door groente/avondeten. Maar ik had ookal beslist dat zolang ze hem zelf wilt, het wel goed zal zitten. Ze is toch al maar een kleine (tussen de -1 en -2 lijn) dus ze mag het prima hebben. Met 9 maanden ga ik die voeding vervangen voor een kunstvoeding dus wellicht kan ik dan een minder grote hoeveelheid geven dan nu (210 op werkdagen) zodat ze genoeg honger heeft voor de warme maaltijd.
Ik zou ook zeggen, lekker geven als die tijd het beste uit komt voor jouw en je kleintje. Het met je gezin mee eten en dus bijv om 12.30 eten komt vanzelf wel als ze straks overdag minder gaat slapen enzo. Daarbij is het zoals je volgens mij wel weet ook geen ramp als je straks een keertje zegt van goh eigenlijk komt dat broodje vandaag niet echt uit, gewoon een keer overslaan dan is ook geen ramp, volgende dag nieuwe kansen zeg ik dan altijd . Over het eraf doen van 1 voeding verteld door het cb kan ik weinig anders zeggen als laten 'kletsen' daar, dat is echt zo een standaard kunstvoedingsgedachte. En inderdaad als je die voeding kunstvoeding wil gaan geven over een tijdje kan je kijken om minder te geven of evt die voeding over te gaan slaan, maar dat is voor dan wie weet hoe het dan loopt. Liefs Hanneke.
Hier verschoven de tijden gigantisch toen hij steeds meer ging eten. Ik heb nooit gepland oid. Hij at met ons een broodje mee tijdens het ontbijt (pas sinds een maand of 9 at hij ook werkelijk wat, want hij had ook net bij me gedronken) en dan tijdens lunchtijd als hij wakker was. En anders niet
Ik wilde precies hetzelfde zeggen als Juju. Kindjes vinden het toch het fijnst om met hun mama mee te doen. Dus geef haar lekker brood als jij ook brood eet, en fruit als jij dat ook doet. (Je hoeft alleen geen glas melk mee te drinken tijden ieder bv-moment ) Hoef je nooit ergens over na te denken.
Ze zijn hier wel een stuk ouder, maar hier eten we allemaal eigenlijk pas rond 13:00 brood en Lisa gaat dan tussen 13:30 en 14:00 naar bed. En hier wordt helaas niet uitgeslapen, als het tegenzit is het 6:00 en als het meezit is het 7:30 . Veel mensen schijnen het ook raar te vinden dat Lisa zo laat naar bed gaat (is al een tijdje zo), maar hier werkt het nou eenmaal goed zo en straks als Eva naar school gaat is het juist heel handig (kan Lisa naar bed als we 's middags Eva naar school hebben gebracht).