6 mnd: bambix, brood, water

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Druifje, 8 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druifje

Druifje Fanatiek lid

13 dec 2010
    2.374
    0
    36
    #1 Druifje, 8 jun 2013
    Laatst bewerkt: 8 jun 2013
    Hallo voedingsdeskundige,

Afgelopen week ben ik met mijn dochtertje van 6,5 maand weer bij het CB geweest. Ze weegt 6640 gram en is 65 cm lang. Er werd mij daar gezegd dat ik mocht gaan beginnen met broodkorsten en pap geven (Bambix noemde de arts). Ik ben daar niet op door gaan vragen omdat onze tijd daar er weer op zat. De arts liep al behoorlijk uit en ik kreeg het gevoel dat ze het kort wilde houden. Daarom ben ik ontzettend blij dat hier een mogelijkheid is alles eens rustig na te vragen!!!

Nu is mijn eerste vraag: is het verplicht bambix te geven? Is dat vanwege de granen, dat ze dat binnen krijgt?? Of puur als dik maken van de fles?? Ik heb mijn dochter ook nooit rijstebloem gegeven. Haar schema ziet er zo uit:

07.00 uur fles 180/6 (is 200ml)
    10.30 uur fruit
    11.30 uur fles 180/6
    15.00 uur fles 180/6
    18.00 uur groente
    19.00 uur fles 180/6

De flessen drinkt ze sinds een paar weken niet meer altijd leeg. Ze laat soms zo'n 40-50 ml per keer staan.

Ik wil haar brood gaan proberen te geven ipv van het geklieder met broodkorsten. Kan dat ook? Dit schuif ik dan bij de fles van 11.30 uur?

Mijn dochter heeft johannesbroodpitmeel nodig in de flessen omdat ze anders veel spuugt. Kan het zijn dat ze, als ik haar water/thee geef, ook terug gaat spugen? En geef ik dit dan ook uit de fles, met de kleinste speen??

Ik lees ook vaak bij schema's over rijstewafels en soepstengels. Mag ze dit ook al? Meestal op de verpakkingen van de rijstewafel zie ik dat het vanaf 8 maanden is, maar zie het hier soms eerder voorbij komen. En waar "prop" ik dat dan weer in het schema? Mijn dochter slaapt nog na iedere voeding.

Alvast bedankt voor het lezen, ik heb erg veel vragen gesteld :)

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Es22,

Wat jammer dat je niet alle vragen aan de arts hebt kunnen stellen. heb je niet een voorbeeld voedingsschema gekregen van het consultatie bureau? Dat kan je wat houvast geven.
    Bijgaand geef ik je een voorbeeld van een schema voor kindjes vanaf 6 maanden die flesvoeding gebruiken.
    Ontbijt

200 ml volledige zuigelingenvoeding + naar keuze 2 a 3 eetlepels pap (pap kan gelepeld of gedronken worden)
    Tussendoortje

Fruithapje of bakje gepureerd fruit
    Bekertje thee

Lunch
    200 ml volledige zuigelingenvoeding + een korstje brood (eventueel besmeerd met een beetje mragarine)
    Tussendoortje

200 ml volledige zuigelingenvoeding
    Eventueel een kinderbiscuitje/soepstengel of rijstewafel
    Avondeten

50-100 gram gekookte groente
    50-100 gram gekookte en gepureerde aardappelen/rijst/pasta
    Klein stukje gepureerd vlees of vis (25 gram)

Voor het slapen

200 ml volledige zuigelingenvoeding, eventueel naar keuze 2 a 3 eetlepels pap

Om verder nog even op je vragen in te gaan geeft ik je nog de volgende informatie mee.
    Pap geeft je om je kindje te laten wennen aan het ontbijt en dus ook nieuwe smaken. Het is niet bedoeld om een fles dik te maken. In jouw geval is het zo dat je mogelijk minder Johannesbroodpitmeel kan geven omdat pap natuurlijk ook de melk bind. je moet dit even uitproberen. Naast bambix zijn er nog andere soorten pap. Begin je voor het eerst met pap start dan met rijstebloem. Na een paar weken kan je andere smaken uitproberen (Pyjamapapje, Bambix)

Het beste kan je wel beginnen met het geven van een korstje omdat dit een nieuw structuur is voor de mond en je kindje zo kan kennismaken met een ander mond gevoel. Vanaf 7 maanden kan je met stukje brood beginnen.

Rijstewafels en soepstengels kunnen ook. Let er wel even op de wafel geen sesam bevat.
    Naarmate je kindje meer gaat eten zal je t.z.t. een fles kunnen laten vallen. Hopelijk heb ik je meeste vragen beantwoord. Natuurlijk kan je voor eventuele vragen ook bij je consultatie bureau terecht.

Groet,
    Saskia

Deel Deze Pagina