Help: in slaap wiegen of laten huilen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nala, Oct 2, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Ik zit met een vreselijk dilemma. Hugo is zo vreselijk moeilijk in slaap te krijgen! En hij is wel moe. Dat weet ik zeker.

Als ik met hem heen en weer loop en hem wieg, is ie vaak zo in slaap. Maar zo gauw ik hem in zijn bed leg, is ie weer wakker. Hij moet dan echt heel diep in slaap zijn, wil dat lukken. En dan nog wordt ie heel snel weer wakker (zonet na 10 minuten). Word hier dus helemaal knettergek van. Kwartier lopen en wiegen voor zo'n minislaapje!

Het consultatiebureau geeft het advies om het het volgens het boekje "Rust en Regelmaat" te doen. Strak ritme van voeden, spelen op schoot, spelen in de box en dan weer slapen. En dan mag ie zichzelf dus in slaap huilen. Als ik dit doe, huilt ie echt lang! Na 20 min gaan we dan kijken en troosten en dan weer in bed (liefst in bed houden, maar dat werkt sowieso niet). En dan weer 20 minuten huilen. Maar vaak is hij dan zo ontzettend overstuur! Ademt snel, tranen over z'n wangen. Dan moet ie echt even bij mij zijn om tot rust te komen. Zo gauw je hem een klein beetje horizontaal houdt om hem in bed te leggen, gaat ie meteen weer huilen. Dat kan toch niet goed zijn?

Ik weet niet wat ik moet doen. Het laten huilen voelt niet goed, maar om hem iedere keer in slaap te wiegen is ook doodvermoeiend en frustrerend. En wanneer houdt dat op. Het is nu nog te toen met een hummeltje van 5 kilo, maar straks als ie 10 kilo is, hoe moet dat dan?

Hebben jullie tips? Zijn er ervaringsdeskundigen? Ik trek dit zo niet meer... :cry: :cry: :cry:

2. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    hmm dat is idd moeilijk..
    De folder rust en regelmaat is wel een goede raadgever, maar geld helaas niet voor alle kindjes.
    Als het laten huilen bij jou niet goed voelt, moet je dat niet doen. Dan raak jij overstuur en daardoor ook Hugo weer.
    Misschien helpt het om hem in een warm badje te doen en hem daarna in bed te leggen.
    Wij laten Tim ook max een minuut of 10/15 huilen en gaan er dan ook weer naartoe.
    Maar als hij huilt zoals Hugo huilt, dus dt hij helemaal overstuur is, dan gaan we er weer meteen naartoe, anders kan hij daarna idd weer moeilijk in slaap komen.
    Misschien vind hij het lekker om op zijn buikje in slaap te vallen? Je kan dan het beste erbij blijven zitten tot hij slaapt en dan langzaam op zijn ruggetje draaien.
    Misschien helpt dat?!

Succes en sterkte met het uitproberen.. het zal niet makkelijk zijn!

3. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

Jun 28, 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    komt me heel bekend voor... damien heeft precies hetzelfde gehad...
    wiegen valt ie gelijk in slaap.... als ie nog niet helemaal in slaap is gevallen en je stopt met wiegen gaat ie huilen...
    en als ik hem in bed probeer te leggen als ie bij mij in slaap is gevallen is ie gelijk klaarwakker...
    en hij huilt al als ie de matras nog niet eens raakt...
    en heb idd ook geprobeerd met rust en regelmaat...
    maar de kleine jankt gewoon door... hij is bekaf maar hij slaapt echt niet...

ik heb gelukkig wel de oplossing gevonden...
    ik heb bij de prenatal voor 9.99 een babywrap gekocht (inbakerdoek)
    en ik ben hem gaan inbakeren. (op tips van andere van dit forum)

hij slaapt nu gelijk vanaf 9 tot 10 sochtends...
    ik doe het zo ik geef hem drinken... ik verschoon hem... ik speel beetje met hem... ik baker hem in... geef hem de volgende borst als toetje...
    dan valt ie (half in slaap)... dan laat ik boertje doen (is ie beetje wakker)
    en leg ik hem in bed...
    GEEN KRINK geeft ie..
    en doet ie dat wel speentje in de mond (hij kan hem nu er niet uitslaan)
    en binnen 5 minuten slaapt ie....

gisteren heb ik hem ook overdag ingebakerd zodra ik zag dat ie moe was...
    hij is gisteren hooguit 4 uur wakker geweest en heeft dus echt de baby 20 uren geslapen voor het eerst...

hij is zo rustig ingebakerd...
    hij is helemaal niet zoals ik hem hiervoor ken...
    en het inbakeren zelf laat hij allemaal toe... hij lacht er gewoon doodleuk bij...

wat blijkt volgens CB houd hij zich wakker met zun armen....

4. juudje

juudje Fanatiek lid

Mar 7, 2006
    1,854
    0
    0
    helmond
    Ik heb dit ook met Lynn. Overdag, tussen de voeding van 7 en 11 en tussen de voeding van 11 en 15, laat ze zich lekker in bed leggen en slaapt ze heerlijk. Daarna begint de pret.... Het is geen huilen meer, het is echt janken en krijsen. Heb haar dus ook ingebakerd, met een molton doek... en een bakerzak besteld, maar heb net toch de huisarts gebeld, omdat ik alles al heb geprobeerd tegen krampjes en niks helpt.... En het schijnt dus zo te zijn dat krampjes 's avonds het ergste zijn. Nou dat heb ik wel gemerkt... ha belt me zo terug en dan hoop ik er iets voor te krijgen, niet zozeer voor mij, maar echt voor Lynn. Dat ze dan dat hysterische huilen onder controle kan krijgen, zo zielig

juud

5. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Omdat onze meid (de uitgekookte tante) wel moe is maar niet wil slapen, omdat ze lekker bij je wil zijn, leg ik haar wel op bed, maar ga dan in de stoel naast haar zitten en zeg verder niks, zo valt ze wel in slaap. Maar denk ook niet dat dat bij ieder kindje werkt.

6. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Bedankt voor jullie antwoorden.

@susanne: Hugo vindt het wel heel lekker om tegen mij aan te liggen met z'n hoofd tegen m'n schouder. Dan ligt ie half op zijn buik dus. Misschien werkt dat in bed ook. Ga ik zeker eens proberen.

@sjarrel: Inbakeren hebben we geprobeerd. Werd het eigenlijk niet anders van. We hebben het in combinatie met rust en regelmaat geprobeerd en in combinatie met wiegen, maar het bleef drama.

@juudje: Overdag is bij ons juist het grootste probleem. Dan maakt ie zulke minislaapjes... 's Nachts slaapt ie van 19.00 tot 4.00 tot 7.00. Daar ben ik heel blij mee. Krampjes heeft ie volgens mij niet meer. Hij krijgt druppeltjes daar tegen en die helpen heel goed.

Ik ben nu bezig met de 3e poging voor zijn eerste slaapje... Heb hem net gevoed, in bed gelegd (wakker, en hij ging niet huilen), even bij hem gezeten en toen heb ik hem een verhaaltje voorgelezen. Tja, misschien zou ie het wel fijn vinden om mijn stem te horen. Nou, dat vond ie wel. Zat met grote ogen naar me te kijken. Toen grootmoeder door de wolf met huid en haar werd verslonden ging ie lachen (raar joch). Maar slapen, ho maar. Na het verhaaltje heb ik hem een kus gegeven en ben weg gegaan. Hij was toen nog wakker. Heb hem nu al 20 minuten niet gehoord, maar ik geloof er nix van dat ie slaapt.....

7. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Als tie maar stil is dan, dat is toch al lekker!

8. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Nou, na 25 minuten begon ie wat te jengelen. Dat kan ik wel aan, maar hysterisch brullen niet. Na 10 minuutjes was het klaar en ik denk dat ie nu toch wel is gaan slapen. Zou dat dan de truc zijn? Gruwelijke sprookjes voorlezen....?

Ik weet het allemaal even niet meer met mijn schatje hoor... Maar het lucht al een heel stuk op om het hier op te schrijven.

9. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    We zijn er voor je... als is het alleen maar met een luisterend oor!

10. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    Ik heb het ook!
    Alleen mijn kleintje is nog maar 2 weekjes..
    Maar ze vertikt snachts te slapen..

Mijn ritme is nu als volgt..verschonen, de borst geven en tijdens het voeden valt ze in slaap..en dan leg ik haar in bed..wanneer ze wakker wordt weer dezelfde volgorde (maar niet weer verschonen als ze binnen een uur wakker wordt natuurlijk..)

Ik krijg binnenkort een inbakerszak..hopelijk gaat dit helpen maar voorlopig moeti k het dus nog zonder oplossen..

Vannacht was helemaal hel..ze heeft vanaf 12 uur tot eigenlijk half 3 vanmiddag maar laat ik het ruim nemen 3 uur geslapen..en ik dus ook! En dit dus al een paar dagen..ik ben dus werkelijk kapot..

Nala ik heb wel een wiegtip voor je..maar kijk uit dat hij er niet aan gaat wennen en je dit tot zijn 5e jaar moet doen..
    ga op de grond zitten met je benen gestrekt voor je..leg een kussen voor je voeten zeg maar..dus dat het kussen op kuit, enkel en beetje voet ligt..leg je kindje op het kussen met zijn hoofdje..of half lijfje..en wieg dan met je benen heen en weer..
    Dit is voor je zelf wellicht minder vermoeiend..maar als je last van je knieeen hebt kan het zeer pijnlijk zijn..
    In turkije doen ze dit allemaal en ze vallen er allemaal als een blok door in slaap..
    (ik doe het echter niet want ik heb verrotte knieeen en zit nog niet op de grens dat ik het er voor over heb)

11. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    oops mis een gedeelte..

Mijn kleintje valt dus ook bij mij in slaap maar zodra ik haar in bed leg gaan de ogen weer wijd open en begint ze na 2 minuten te kreunen en te zuchten..en wanneer ze het echt zat wordt te huilen dat ze eruit wilt..ze slaapt gewoon niet meer in haar bedje..wordt er helemaal naar van..

12. peggy en myrthe

Jun 11, 2006
    77
    0
    0
    moeder en verzorgende
    nederweert/limburg
    in sommige gevallen kan een kindje ook oorpijn hebben............ zo was dit vroeger met mij

13. Vicky

Vicky Fanatiek lid

Aug 11, 2005
    1,200
    0
    0
    Enschede
    Kaylee was een huilbaby en heeft de eerste drie maanden overdag heel vaak bij mijn in de draagdoek geslapen. Qua gewenning... niets van gemerkt, ze slaapt nou perfect in haar bedje.

14. Nala

Nala Fanatiek lid

Oct 29, 2005
    1,236
    1
    0
    Groningen
    Weet je ook of hier nog meer symptomen van zijn die ik zelf kan zien? Of kan alleen de huisarts dat beoordelen? Hij huilt niet aan een stuk door trouwens hoor. Alleen als ie moet slapen. Verder is ie juist heel vrolijk.

Ik ga hem ook lekker bij me houden als ie daar behoefte aan heeft. Ik vind het nix om mijn ventje verdrietig te horen/zien...

15. Mirna

Mirna Bekend lid

May 6, 2005
    908
    0
    0
    Ik kan me voorstellen dat je je kleintje niet in slaap wil laten huilen. Ik vind dat zelf ook niks. Hoe reageert ie op een speentje?
    Wat bij Isa ook hielp was lekker in bad, vóór de laatste fles. Ik doe het nu eigenlijk nog steeds elke avond.
    Een soort ritueel wil ook nog wel eens helpen. Wij doen dit: Even op de arm naar het letterbord (hangt aan de muur) dan spreek ik de letters uit die zij aanwijst. Dan doen we samen het licht uit. Zeg een paar keer "lekker slapen". Dan gaat ze in bed, krijgt ze dr knuffels één voor één (die liggen gewoon in bed). En dan gaat het muziekmobieltje aan. Dan zeg ik "lekker slapen" en dan ga ik weg ,soms blijf ik nog heel even op haar kamertje rommelen, dat vindt ze prettiger de laatste tijd (is denk ik een fase).

Hopenlijk heb je wat aan mijn tips. Succes!

16. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

Mar 22, 2006
    2,691
    0
    36
    utrecht
    Het lijkt wel of ik me verhaal aan het vertellen ben. Ik heb precies hetzelfde probleem met Yassir.

17. patricia240477

patricia240477 Fanatiek lid

Feb 20, 2006
    1,232
    0
    0
    spijkenisse
    Ik heb ook zo'n boekje rust en regelmaat van het CB en ik ben er nu al zo 3 weken meebezig. Eerst hielp het wel zo week, maar nu niet meer hoor.

Sem is een temprament vol mannetje en wil gewoon veel gezelligheid om zich heen hebben. Dus ik hou me wel iets aan die RR, maar niet zo lang als zij in het boekje zeggen hoor! 10 minuten vind ik lang zat, na de fles verschonen, daarna in de box en wacht gewoon lekker tot hij in slaap valt en leg hem dan in zijn bedje. Dan een half tot een uur later, is hij er weer en dan neem ik hem op me schoot, tot hij in slaap valt en dan weer in zijn bedje! Dit werkt wel gelukkig :)

18. Narcissen

Narcissen Bekend lid

Nov 20, 2005
    585
    0
    0
    Gelderland
    Misschien heb je hier iets aan???

STEEDS WAKKER WORDEN
    Jij associeert slapen misschien met rust en stilte, maar de nachten van je kleintje zijn net iets anders. Jonge baby’s worden instinctief elke paar uur wakker om verschillende redenen. Honger is de meest voorkomende, maar dit is niet verantwoordelijk voor al het troosten wat je zult moeten doen. Op deze jonge leeftijd, moet je baby nog leren om van lichte naar diepe slaap te gaan. En, in tegenstelling tot oudere kinderen en volwassenen, is hij tijdens het grootste deel van z’n slaap, in lichte, actieve, droom-gevulde slaap, waardoor hij zachte geluidjes kan gaan maken, misschien huilen en zelfs z’n ogen open en dicht kan doen. Daardoor kan het soms lijken alsof hij wakker is terwijl hij net op het punt staat, een diepere slaap te bereiken. Veel ouders springen er meteen uit het op het moment dat hun baby beweegt. Maar wacht! Wacht tot je er echt zeker van bent dat je kindje wakker is en aandacht nodig heeft, voordat je reageert op zulke slaap onderbrekingen. Denk eraan dat het vaak de tussenkomst is van de ouder, waardoor je baby echt wakker wordt, die normaal gesproken door was gegaan naar de fase van diepe slaap nadat hij half wakker werd.

WAT JE WEL EN NIET MOET DOEN
    Dus de volgende keer dat jij en je partner discussiëren over wiens beurt het is om een (nachtelijke) excursie te maken naar de kinderkamer, zorg dan dat je er zeker van bent dat het echt nodig is. Als je meteen naar z’n kamer toe rent, elke keer wanneer hij ook maar een zacht geluidje maakt, zal hem dat alleen maar leren dat hij niet zelf kan overgaan van lichte naar diepe slaap. Wanneer hij wakker wordt na een goede rust, graai hem dan niet meteen z’n wiegje uit, wanneer hij net z’n ogen open doet. Laat hem even wennen aan het wakker zijn en het liggen in z’n wiegje. En mocht je ‘s-avonds wel naar je baby’s wiegje moeten gaan, probeer dan zo rustig en zachtjes mogelijk te doen. Als je ervan overtuigd bent dat je kleine geen honger heeft en ook geen schone luier nodig heeft, haal hem dan niet uit bed. Probeer hem weer te laten slapen door zachtjes over z’n hoofdje te aaien of met een kalmerende stem tegen hem te praten en verlaat de kamer zodra hij weer stil wordt. Gun je baby de kans om te leren hoe belangrijk het is om zelf te gaan slapen.

Het een en ander staat heel duidelijk toegelicht in het boek Regelmaat en inbakeren van Ria Blom.
    Het heeft mij goed geholpen met onze meid. Ze heeft regelmatig 10 minuten huiltijd nodig om in slaap te vallen soms duurt het wat langer maar uiteindlijk lukt het haar helemaal zelf!
    (na goed gedronken te hebben, boertjes gelaten en weer geeuwen).

Succes Narcissen

19. Narcissen

Narcissen Bekend lid

Nov 20, 2005
    585
    0
    0
    Gelderland
    Sorry, had je bericht niet helemaal goed gelezen.. Ria Blom is al genoemd met haar boek.
    Wat ik zelf merk is dat de huiltijd afneemt! Maar...het is heel erg moeilijk in het begin! Wat hielp bij ons was steeds op de klok de tijd in de gaten houden. Huilen voelt altijd heeeel erg lang terwijl het in minuten misschien wel meevalt.
    Blijft jouw kleine achter elkaar zo lang huilen of zitten er rustpauzes tussen?
    Als ik bij H. ga kijken ligt ze vaak in haar slaap te huilen. Ik spiek dan even, doe haar dekentje wat strakker om haar heen (die maait ze met haar armen vaak los) en ga weer zachtjes weg.
    Ze heeft ook een avond last gehad van darmkrampjes. Toen hebben we haar wel uit bed gehaald en met haar rondgelopen liggend met haar buik op mijn arm. Toen ze rustig was hebben we haar pas in bed gelegd.
    Oja, en een pink om op te zuigen wil bij ons ook nog wel eens helpen om rustig te worden.
    Hopenlijk heb je d'r wat aan. Ik merk zelf wel dat als je denkt dat je het gevonden hebt het op een volgende dag weer helemaal anders kan gaan.

Succes Narcissen

20. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    himm goede tips..
    Ik merk inderdaad dat Eslem dus ook huilt en geluidjes maakt in haar slaap..niet echt huilen maar af en toe een huil..hehe..
    Dus geowon wat langer wachten met haar eruit halen..maar ik ben dan zo bang dat ze echt van streek raakt..

Trouwens..
    Ik baker haar dus in..maar ik heb het idee dat ze daardoor dus steeds wakker wordt..
    Ik doe het als volgt:
    Ze wordt wakker..haal haar eruit..haal haar uit de inbakerdoek..dan verschoon ik haar (of ik verschoon haar na de eerste borst..maar dan is ze nog wakkerder) dan geef ik haar de borst..en dan valt ze een beetje weg...dan als ik haar nog niet verschoont had doe ik dat dus nu..maar zoals ik al schreef daar wordt ze echt weer super wakker van...en daarna baker ik haar in..maar zelfs als ik haar daarvoor niet verschoont heb wordt ze daar weer klaar wakker van en begint mijn hele ritueel weer opnieuw..dus weer de borst..en een uur wiegen..

Iemand tips hiervoor?
    Ik moet haar toch echt wel verschonen tussen door kan haar niet et een vieze luier laten liggen..
    En borstvoeding geven met bakerzak vind ik niet echt natuurlijk..en ze vindt het ook niet echt super fijn..en ik moet toch die bakerzak los maken want ik moet haar verschonen *zucht*
    hehe dus alle tips zijn welkom

Share This Page