Spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Linn84, 22 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Hallo,

Ons meisje spuugt na elke voeding. Meestal gaat het goed zolang we haar bij ons houden (ongeveer tot een half uur na de voeding) maar zodra we haar neerleggen spuugt ze alles eronder. Soms zelfs ruim een uur na de fles nog. In de meeste gevallen krijgt ze daarna de hik en raakt ze van alles zo gefrustreerd dat ze niet kan/wil gaan slapen. Zo zielig!

We hebben al van alles geprobeerd. Het hoofdeinde van haar bedje hebben we heel iets opgehoogd, zodat ze niet helemaal plat ligt. We hebben haar op allerlei manieren geprobeerd te laten boeren, maar dat lukt gewoon nooit.

Waar kan dit door komen? Of is het normaal? (kan het me bijna niet voorstellen)

Alvast bedankt!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,
    Ik neem aan dat je flesvoeding geeft? Het spugen kan komen doordat ze te snel haar flesje leegdrinkt. Een goed drinktempo is 15 tot 20 minuten per flesje, de voeding komt dan rustig in haar maagje. Ook kan het helpen om de voeding te verdikken met johannesbroodpitmeel. Je kunt dit ook even overleggen met het consultatieburo.

Groetjes van Petra

3. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ik geef inderdaad flesvoeding, 6 keer 100cc per dag.

Ze heeft een fles gehad om half zes. Die fles heeft ze ruim 15 minuten over gedaan (excl de pauzes), dat zou dan goed moeten zijn toch?

Na de voeding hebben we haar een uur op de arm gehad, rechtop zodat de melk niet meteen terug zou lopen.
    Nu zijn we inmiddels bijna twee en half uur verder en ze spuugt nog steeds melk. Het ging even goed, tot we haar net een schone luier gaven, het kwam er met een straal uit. Daarna ging het weer even goed en net zo vanuit het niets weer een mond vol. Ze lijkt er echt last van te hebben, ze is huilerig en beweegt heel druk met haar armpjes en beentjes.

Donderdag komen ze van het cb, ik wil het dan ook zeker aangeven, maar ik maak me wel een beetje zorgen om haar.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Linn,

Als je je zorgen maakt, dan kan je het CB ook even tussendoor bellen om te overleggen! Ze zullen je waarschijnlijk aanraden om de voeding in te dikken met johannesbroodpitmeel. Zo veel spugen als je dochtertje doet is inderdaad minder fijn. Hopelijk gaat het snel beter!

Groetjes Linda

5. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

We zijn net met haar naar de huisarts geweest. Ze had het gisteravond en vannacht elke keer zo benauwd door alles wat weer omhoog kwam, ze was er super onrustig van. Ze bleef ook maar spugen en als ze dan eindelijk in slaap viel was het een kwartier voordat ze weer haar volgende flesje zou moeten krijgen.

Waarschijnlijk is het reflux en moeten we de voeding inderdaad aan gaan dikken. Vanmiddag worden we teruggebeld, omdat de huisarts eerst met de kinderarts wou overleggen.

Deel Deze Pagina