spugen, krampjes, groene ontlasting, baby kan geen moment alleen liggen.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Rozeroos, 16 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Mijn dochter Fay is nu bijna 4 weken oud en krijgt volledig borstvoeding. Vanaf het begin liep de bv heel goed.
    Ik heb zelfs behoorlijk veel voeding en mijn af en toe spuit de voeding er al uit als ik mijn borst aanraak of optil voor het voeden.
    Ze hebben mij geadviseerd om met 1 borst per keer te voeden, dat doe ik ook. Ook hebben ze gezegt dat de druk waarschijnlijk voor de baby de groot is en dat ik de eerste melk moet wegmasseren of moet kolven. Dat heb ik geprobeerd, maar na 2 dagen had ik het gevoel dat ik nog meer melk had en mijn borsten op knappen stonden. Dus ben daar mee gestopt en het voelt nu stukken beter.

Nu sinds een week geeft Fay steeds voeding op. Het is nu zo dat het meer dan een mondje is. (ik schat 3 mondjes) Ook drinkt ze nu anders dan in het begin. Ze drinkt nu 10 minuten aan de borst en dan heeft ze genoeg. Ze heeft vanaf het begin gedronken met geluid, ze klokt het er echt in. Ook boert ze flink na de voeding en ze geeft melk terug. Na 30 min na voeding wil ze opnieuw drinken. Dan drinkt ze 2 minuten en gaat ze slapen. Nu heeft ze ook heel veel krampjes en vannacht had ze gif groene ontlasting. Verder heeft ze flinke ontlasting iedere luier. Ze heeft ontzettend veel krampjes waar we een middeltje voor hebben gehaald bij de apotheek. Ik heb nog niet het idee dat het werkt.
    Ook kan ze geen moment alleen liggen. Zelfs als ze slaapt en je legt haar weg begint ze te huilen.

Ik vraag me af of het aan mijn voeding ligt. Mijn partner heeft veel allergieen en eczeem, dus kan het een allergie zijn bij Fay?
    Ook lees ik overal dat ze misschien alleen de eerste melk krijgt en niet de vette melk. Ze groeit goed en heeft goeie natte luiers. Toch voel ik me heel onzeker hierover en zit te denken om over te stappen op flesvoeding.
    Zijn het spugen en de krampjes normaal?
    En heb je misschien nog tips?

Alvast bedankt.

2. Rozeroos

Nu geen groene ontlasting meer en Fay wil ook ineens weer zelf slapen. Ik stond er gewoon van te kijken dat ze ineens niet meer huilde en rustig ging slapen.

Wel heb ik het idee dat ze nu minder drinkt en mijn borst niet leeg maakt. Heb nu behoorlijk last van stuwing en mijn borsten voelen pijnlijk.
    Wel laat ze nog steeds tijdens het drinken de melk uit haar mondje lopen en spuugt ze behoorlijk. Soms zelf een uur na het voeden. Ook de krampjes zijn niet verdwenen.

Nu ze veel minder drinkt en veel spuugt en ik stuwing heb, betekend het dan dat ze te weinig voeding binnen krijgt en dat ik daardoor stuwing heb?

Zoiezo ga ik maandag een afspraak maken met consultatie bureau om haar even te wegen en advies te vragen.

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

slim om haar even te wegen op het cb.
    Fijn dat de groene ontlasting voorbij is.
    Tja, het kan van alles zijn, het is een uitbreid verhaal!

- het spugen
    veel baby's spugen, dat is normaal, en een paar mondjes is niet erg. het lijkt al gauw veel, maar in de praktijk valt het reuze mee. Zolang ze poept en plast en groeit zou ik me er geen zorgen om maken
    - bij constante groene ontlasting is het wel van belang om te achterhalen waar het van komt. Het meest voor de hand liggende is dat ze veel voormelk krijgt, zo klinkt je verhaal ook een beetje, je produceert volgens mij veel melk, het komt er snel uit. Dat maakt ook dat ze veel boert en soms spuugt. Heb je al eens aan blokvoeden gedacht, dat je gedurende 4 uur steeds 1 borst aanbiedt, elke keer als ze in dat blok van 4 uur komt of een slokje wil? Dat zou je kunnen proberen, In het begin zal je dan wel stuwing hebben in je andere borst, maar dat past zich snel genoeg aan.
    -Niet alleen willen slapen
    je dochter is nog jong, vaak moeten ze nog wennen aan de overgang van 9 maanden in jouw buik, naar alleen slapen in een wiegje. Tegen mama aan de borst, met wat warme melk in je buik, in slaap vallen is dan wel een erg aantrekkelijk alternatief! Je verwent haar niet door dit te doen, in de loop van de tij dzal ze het vanzelf leren.
    -krampjes;
    ook dit kan komen doordat ze in korte tijd veel melk krijgt, je hebt misschien een vrij heftige toeschietreflex.

Ik kopieer een link voor je van borstvoeding.com Dit gaat over veel melk en over klachten die jij beschrijft, lees dit eens door, ik denk dat je er wel wat tips kunt vinden, Bij meer vragen horen we het graag weer.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie verkleinen - Te veel melk

Mirjam

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    nog ter aanvulling;

je kunt ook een lactatiekundige bellen en advies vragen als je erg onzeker bent.
    Ik zou zeker proberen door te gaan met de borstvoeding vanwege de allergieën bij je man, borstvoeding heeft een beschermende werking tegen het ontwikkelen van allergieën bij je kindje.

5. Rozeroos

Bedankt voor de tips.

De stuwing is gelukkig voorbij en ik masseer de eerste melk even uit de borst. Ondanks dat laat ze nog steeds de voeding uit haar mondje lopen. Krampjes zijn wel minder, wel spuugt ze nog behoorlijk. Ik voed nu ook in blokken van 2 uur en kijk of het daar goed mee gaat.
    Ik heb haar gewogen bij het consultatiebureau en ze is prima gegroeit.
    Dus ik kijk het verder nog eventjes aan.

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

dat klinkt een stuk beter in elk geval, fijn dat ze goed gegroeid is.
    Bij meer vragen weet je ons weer te vinden!

Mirjam

Deel Deze Pagina