Tips om pasgeborene borstvoeding te geven met rondlopende peuter?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Aquilegia, Oct 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik zal over een paar weken bevallen. Mijn dochter is dan 2 jaar en 9 maanden. Ze is best een makkelijk kindje, maar vraagt wel veel aandacht. Maar in het begin, als je 7-8 voedingen geeft of nog vaker... hoe moet dat dan? Mijn dochter is ook best ongeduldig.... alles moet NU!!!

Hebben jullie tips of willen jullie ervaringen delen?

Complicatie is dat de oudste nog goed weet dat zij ook BV heeft gehad. Daar praat ze nog wel eens over. Ben gestopt met 22 maanden, omdat ze alleen nog 's nachts dronk en ik haar wilde laten doorslapen (ik had mijn rust fysiek nodig en wilde weer zwanger raken via IVF). Ze kan dus best jaloers worden..... Ik heb haar wel beloofd dat ze een slokje mag als de baby een paar weekjes oud is.

Ik heb wel een ergonomisch verantwoorde draagzak gekocht om baby en peuter zoveel mogelijk tegelijkertijd aandacht te geven. Mijn dochter wil ook graag helpen met verzorging en in bad doen van de baby.

Het gaat me dus vooral om de tijd die ik aan het voeden besteed, vooral als de baby nog niet zo handig is met aanhappen en we daar onze concentratie voor nodig hebben.

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    Ik ging gewoon op de bank zitten en zette een film aan voor hem hier werkte dat prima. Het komt dadelijk vast goed hoor je vind je weg er wel in

3. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Voorlezen of een filmpje aanzetten.

4. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Hier zijn nét de eerste 12 weken borstvoeding voorbij (onze dochter is in augustus 2 geworden) en ik vond het soms best pittig. Zeker als onze dochter vanalles wilde waarbij ze hulp nodig had. Ben hier op een gegeven moment ook maar gezwicht en ze mag dan even tv kijken. Dat werkt wel heel goed...

Nu kan ik ook voeden en tegenlijkertijd een boekje lezen, etc. Dat gaat een stuk makkelijker en is ook gezelliger!

Laatst hoorde ik een andere tip die wellicht ook werkt:
    Een koffertje maken met allemaal leuke spulletjes waar je oudste kindje alleen mee mag spelen op het moment dat jij aan het voeden bent/met de baby bezig bent. Op die manier is het iets heel bijzonders en 'altijd' leuk. Je kunt de inhoud natuurlijk ook afwisselen om te voorkomen dat het 'saai' wordt voor je peuter.

Over het jaloers worden en ook bv willen drinken. Ik heb heel lang moeten voorkolven vanwege overproductie en hevig tsr. De afgekolfde melk dronk mijn dochter dan met smaak op. Dan zijn ze tegelijkertijd wat van jou aan het drinken, dat werkte hier ook goed!

5. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    @ago
    Die laatste tip is ook goed!
    Hier een 3,5 jarige die gistermiddag met smaak afgekolfde melk dronk. Geweldig!

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hee, bedankt voor de snelle reacties! Dat koffertje spreekt me wel aan.

Een filmpje opzetten kan natuurlijk ook, maar eigenlijk mag ze maar 1x per dag film kijken... Maar goed, er vallen natuurlijk ook voedingen in haar middag- en nachtslaap.

De melk afgekolfd geven is ook een idee. Ik ben namelijk wel een beetje bang dat ze niet meer weet hoe ze aan de borst moet drinken...

7. Femke11

Femke11 Fanatiek lid

Jul 21, 2010
    2,055
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook hier een peuter(puber), waarbij alles meteen moet en ze mag ook niet teveel televisie kijken. Tablet/filmpje bewaar ik voor het einde van de middag, wanneer Kyra eigenlijk altijd wil drinken en Myrthe moe (en dus chagrijnig) is. Boekje voorlezen werkt ook heel goed en ik zorg dat Myrthe voorzien is van een natje en droogje, zodat ze niet ineens honger krijgt oid. Voor en na de voeding lekker aandacht geven aan de oudste.

8. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,049
    0
    0
    #8 soefdeboef, Oct 3, 2013
    Last edited: Oct 3, 2013
    Idd ook eet/ drink moment voor de oudste, filmpje laten kijken hier en na het aanleggen boekje lezen, puzzeltje maken of bijv. Korte opdrachtjes zoals spuugdoekje laten pakken!
    Wat ook erg goed werkt is dat ze zelf haar pop gaat verzorgen ( heeft ze zelf bedacht), dus die krijgt dan ook bv ; )

9. 2jees

2jees Niet meer actief

Ik las standaard voor.

10. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    In de kraamweek liet ik de kraamverzorgster bijna alles doe qua baby, behalve voeden. Zo kon ik mijn energie in de oudste stoppen. Verder kreeg hij toen het keukentje van de AH, en kwamen gasten met leuke spulletjes aan zodat hij kon "koken".
    Verder voorlezen en tv-kijken. Maar ik vond het best zwaar. Zl wilde het liefst boven op me klimmen op die momenten dus ben ook doodmoe geworden.

11. loesje26

loesje26 Bekend lid

Feb 5, 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Ik ben ruim drie weken geleden bevallen van onze tweede dochter en geef volledige bv en tot mijn grote verbazing gaat het heel goed met mijn eerste van 23 maanden die rondloopt.
    Ik had het gelukt dat mijn man thuis was tot de baby 3 weken oud was en dus de onverdeelde aandacht had voor mijn peuter en dus de bv was volledig opgestart toen hij ging werken. Ik voedde eerst veel op bed en dan kwam ze er gewoon bij zitten, soms tv aan, soms boekje, vaak met pop of knuffel en lekker kletsen met mijn oudste. Wat we allemaal nog gingen doen die dag. Nu voed ik veel beneden en komt ze speelgoed brengen naar de baby, ze zit te spelen, kleuren, soms filmpje kijken of gewoon er lekker bij hangen.. Maar zij heeft geen bv gehad dus misschien scheelt dat. maar misschien kan je zorgen dat je oudste een beker drinken heeft en wat te eten, de baby eet immers ook..
    Maar maak je er niet te druk over, het komt vast vanzelf goed! ben er zelf ontspannen over dan is je kindje dat ook!

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Het gaat vanzelf! Zet een filmpje op, of zeg dat je even bezig bent en zometeen even tijd voor haar hebt, betrek haar bij het voeden, of doe niks bijzonders en ga gewoon voeden.
    Ik denk dat het het beste werkt om je er niet te druk over te maken en het vanzelf te laten gaan.

13. fafa

fafa Niet meer actief

Eens met ratatosk. Ik was vantevoren ook bang voor jaloerse taferelen, maar het tegendeel blijkt waar.
    Als ik niet aan het voeden ben kan dochterlief zich slecht zelf vermaken... tenminste; dan WIL ze zich niet alleen vermaken, want als ik aan het voeden ben kan ze het opeens wel. Dan geeft ze zuslief alle tijd en ruimte om rustig te drinken (checkt wel regelmatig of ze niet al klaar is) en gaat lekker spelen.

Of we lezen samen een boekje, ook altijd fijn.

En ik weet niet hoe handig je wordt in borstvoeden, maar intussen kan ik -als de nood echt aan de man is- (mama, ik moet poepen!) met 1 hand baby aan de borst houden en met de andere een peuter op de wc hijsen ;)

Oftewel: niet teveel denken "what if" maar go with the flow... komt goed!

14. Dribbel32

Dribbel32 Bekend lid

May 27, 2011
    758
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier een erg ondernemende dreumes en het gaat prima...
    Ja, hij weet dat hij stoute dingen kan uithalen als broerlief aan de borst ligt (klimt op de bank, trekt kastjes leeg en klimt op de keukentafel...), probeer hem zoveel mogelijk op die momenten ook wat te laten eten/drinken en tussendoor aandacht te geven...
    Kan ondertussen bijna rennend voeden ;)

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,947
    113
    Female
    Kan ondertussen bijna rennend voeden ;)[/QUOTE

Een nieuwe olympische sport: de 100 meter sprint-met-baby-aan-de-borst
    Helaas alleen voor vrouwen
    :D

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dank, goed om jullie reacties te lezen!!! :)

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je wilt dat ze moedermelk drinkt kun je kolven. Als je jaloezie wilt voorkomen, laat haar dan aan de borst proberen. Kan ze het nog, mooi meegenomen, maar de kans is groter dat ze zelf ontdekt dat ze het niet meer kan omdat ze al 'groot!' is.

Hier werkte voorlezen, lekker tegen ons aan hangen, dvd-tje kijken, tijdens het voeden goed. En helpen! Grote broer was mama's grote hulp, omdat hij luiers, spuugdoekjes, mama's waterfles en koekjes etc kon aangeven.

18. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Onze oudste was 2 jaar en 4 maanden toen de tweede werd geboren. Hij kreeg toen zogenaamd van zijn babybroertje een mooi cadeau: een garage voor zijn auto's. In het begin zette ik die speciaal voor hem neer als ik ging voeden, zodat hij er dan mee kon spelen. Later bleef dat ding uiteraard gewoon staan, maar toen was hij ook al gewend aan eht voeden. En ik las ook vaak voor of zette een filmpje aan tijdens het voeden. Ik kan me niet herinneren dat het lastig was of zo, eigenlijk.

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt voor jullie tips en geruststelling! :)

@Dirksmama: ik denk dat jaloezie voorkomen belangrijker is dan dat ze die melk binnen krijgt. De borst laten proberen dus. Ik zit er ook niet op te wachten om voor haar extra te kolven. Misschien dat ze het wil drinken als er een keertje gekolfde melk over is....?

@Luppy: het cadeau voor onze dochter staat hier ook al klaar: een dokstertas en een stethoscoop. Ze heeft namelijk een behoorlijke medische belangstelling. Als ik moet bloedprikken, hangt ze er ook altijd met haar neus boven om alles te zien. En wijst erop dat mama wel een pleister moet. Goed idee om dit extra in te zetten als ik ga voeden.

Share This Page