mijn zoon van 4 kent de kleuren nog niet kan ook nog niet goed tellen . moet ik me hier zorgen om maken of is dit nog normaal ?
Hoeft niet als op andere vlakken loopt hij prima. Op psz/kdv als er iets zouden ze je erop attenteren. En op school zullen ze dat allemaal leren kan mij niet voorstellen dat elk kind dat kan met 4 jaar want niet iedereen loopt gelijk omdat niet elk kind gaat naar psz/kdv of ouders heeft die daar aandacht geven en leren. Sommige kunnen met 4 jaar al alfabet kennen en wat schrijven het hangt erg veel af van kind zelf, zijn vermogen en de omgeving waar kind zich bevindt.
Ja hoor dat is nog normaal. Veel kindjes kennen de kleuren misschien eerder al en kunnen al wat tellen. Maar het hoeft niet te betekenen als jouw kindje dat nog niet kan dat er iets mis is. Het hangt sterk van de interesse van een kind af. Sommige zijn met drie jaar al erg met letters bezig en die leren dat dan al snel. Andere kinderen zijn daar totaal niet mee bezig en zijn liever buiten aan het spelen of met lego aan het bouwen. Vergeet niet, zij leren ook! Maar andere dingen dan kleuren, letters en cijfers. In groep 1 zullen de kleuren wel aan bod komen. Pikt je zoontje ze dan niet op dan zal de school daar wel wat mee doen, wat het is wel normaal dat kinderen het op die leeftijd redelijk snel oppikken als het veel wordt aangeboden. Ik zou dus gewoon even afwachten hoe het op school gaat en anders even met de juf bespreken wat die ervan vindt. Voorlopig is er nog niks abnormaals hoor.