Wat in vluchttas voor prematuur?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Daan04, 23 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Hallo meiden,

De kans is vrij groot dat wij prematuur gaan bevallen.
    Daarom moeten we vanaf nu een vluchttas klaarzetten van de gyn.
    Wat moet er allemaal in een vluchttas voor een prematuur kindje?

Alvast bedankt voor de tips.

2. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    hi daan,

wat vervelend dat je aarschijnlijk prematuur gaat bevallen. Ik hoop iig voor je dat je je kleintje nog zo lang mogelijk binnenhoudt!

In het begin ligt je kleintje in een couveuse en mag het waarschijnlijk nog geen kleertjes aan. Je kan voor de zekerheid een pakje maatje 42 of 44 erin stoppen en mutsje(s), voor het moment dat hij/zij in een gewoon wiegje mag. Misschien een fijne wikkeldoek voor het kangaroe-en/buidelen? Vast een prematuur-speentje (verkopen ze ook in sommige ziekenhuizen) en/of heel kleine zachte knuffeldoekjes die je bij je kunt houden en in de couveuse kunt leggen zodat je kleine je geur kan ruiken?
    En verder spullen voor jezelf. Misschien een dagboekje om alle heftige gebeurtenissen van je af te schrijven?
    Zorg dat je tv en internet op je kamer hebt, want je kan toch niet de hele dag bij je kleintje zijn.
    Als je kleintje nog niet kan drinken, maar je wil wel kolven: voedings-Bh en shirtjes.

meer weet ik ff niet; ls me nog iets te binnen schiet hoor je het wel ;)

succes/sterkte!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat je misschien voor jezelf ook iets meer kleren in de tas wil stoppen. Waarschijnlijk mag je wat daagjes in het ziekenhuis blijven.

Voor de kleine hoef je niet echt iets extra's mee te nemen denk ik. Normaal heeft het ziekenhuis wel klein kleertjes (als ze die al aanhebben), en benodigdheden. Je kunt altijd nog je man of familie erop uit sturen voor kleren als je de maat weet.

Een dagboek kan fijn zijn, om dingen op te schrijven, zeker als alles vers is. Evt een boekje bij de commode voor jezelf, de verzorging of gasten om wat in te schrijven?

4. silkie

silkie Actief lid

31 mrt 2009
    470
    0
    0
    Ik denk dat je vooral spullen voor jezelf in de tas moet stoppen.

Een prematuur kindje moet vaak eerst in de couveuze en heeft dan geen kleertjes aan. Kleine kleertjes heb je pas nodig als ze in een wiegje mogen. Ik heb pas kleine kleertjes gekocht toen ze daadwerkelijk in een wiegje mocht. Je weet nooit wanneer je nu echt gaat bevallen, dus zou op voorhand niet teveel van dat kleine spul halen.
    Speentjes zijn handig, bij ons op de neo raadden ze niet die echte prematuurspeentjes aan, maar de difrax -2/+2 met de bolletjesvorm. Neem er iig twee, want je moet de speen iedere dag uitkoken.
    Verder mag er een doekje/knuffeltje in de couveuze. Vind die doekjes met labeltjes eraan echt een aanrader. Wij hebben er drie, een in de was, een bij Silbeeb en een in ons bed (zodat onze geur er aan zit). Ook deze doekjes moet je iedere dag wisselen en op 60 graden wassen.
    Omslagdoek oid. Op de neo-ic mocht dat nog niet, maar nu Silbeeb op de high-care ligt, vind ik het wel prettig om te buidelen met mn eigen omslagdoek. (we hebben zo'n mooie zachte van snooze-baby) Het voelt gewoon prettig om wat spullen van jezelf te kunnen gebruiken.

Oja, dat dagboek. Bij ons hamerden de verpleegkundigen er de hele tijd op dat dat zo goed en belangrijk was, dus uiteindelijk maar iets gekocht en daar neergelegd. Merk dat het soms wel leuk is, als er speciaal bezoek is oid en soms schrijven de verpleegkundigen er een lief verhaaltje in. Maar nu ze weer zo ziek is, heb ik helemaal geen zin om er iets in te schrijven (wil die dingen zo snel mogelijk weer vergeten...)

5. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Het meeste is al genoemd, maar ik wil nog eens extra het dagboekje voor je kindje en een knuffel(lapje) voor in de couveuse noemen. Dit zijn hele waardevolle dingen.
    Bij KeptinJr kun je speciale poppetjes bestellen voor prematuren. Ik zal de link bijvoegen: Toddels Grijp-Touwtjes - Keptin-Jr - Keptin-Jr.

Heel veel sterkte de komende weken. Hou je kleintje nog maar zo lang mogelijk binnen!!

6. fleur24

fleur24 Fanatiek lid

26 sep 2008
    1.442
    1
    38
    Ik zou er ook een fototoestel in doen en nieuwe batterijen. De eerste foto's kunnen zo waardevol zijn!!!! En ik zou idd ook vooral dingen voor jezelf meenemen. Verder is alles denk ik wel genoemd. Ik zou wel kleren in 42 meenemen voor je kleintje. Mijn dochtertje is bij 27 weken geboren en verzoop in 44. Het is per ziekenhuis verschillend of je kindje wel of geen kleertjes aan mag en ook afhankelijk van hoe het met je kindje gaat. Als het de verzorging of medisch handelen belemmerd kan het natuurlijk niet. Maar mijn dochter kreeg wel kleren aan. Ze had plakkers, een sonde, CPAP, infuusjes en een saturatie metertje maar mocht wel kleertjes aan. Zelf vond ik dat heel belangrijk. Ook kan je miss een mooie doek meenemen die over de couveuse mag. Ik denk dat dat ook per ziekenhuis verschillend is maar bij ons mochten we zelf een leuke doek meenemen voor over de couveuse. Ook dat vond ik erg fijn. Wij hadden bij de hema een dekbedhoes voor een peuterbed gekocht om erover heen te doen. Zag er erg fleurig uit. Je moet alleen wel goed opletten of het wel goed licht tegenhoud.
    Liefs

7. adi

adi Niet meer actief

Er zijn al heel veel dingen genoemd. Bij ons hebben de verpleegsters ook gevraagd of we een wegwerpcamera bij de cuveuse wilden achterlaten zodat zij foto's konden maken van bijzondere momenten die wij toevallig moesten missen.
    Echt leuk om achteraf te zien.

Silkie, wat vreselijk dat je meisje weer ziek is. Ik hoop echt met mijn heel hart dat het nu eindelijk beter zal gaan en ze gaat groeien. Toen mijn dochtertje ziek werd (open ductus en een flinke infectie) had ik ook geen behoefte om te schrijven. Maar de verpleging raadde het juist aan om even van je weg te schrijven, eruit te gooien. Mij heeft het achteraf wel heel goed geholpen om die tekst terug te lezen, kon het beter verwerken en achter me laten. Maar iedereen voelt het natuurlijk heel anders, jij zit nu in een spannende periode en de enige waar je aan kan denken is je dochter.
    Heel veel beterschap!

TS, wat is jouw situatie? Waarom verwachten jullie dat je prematuur zal bevallen?

8. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Wij hadden een muziekdoosje (eigenlijk meer een muziekknuffeltje) dat een heel lief zacht tingel-muziekje speelde. Deze stond naast de couveuses. Zodra we met onze kindjes gingen buidelen, lieten we het muziekje horen. Dat deden we consequent zodra ze bij ons op de borst werden gelegd. (Niet de hele buidel-sessie hoor, we speelden het 1 of 2 keer af.) Het werd dus een vertrouwd en herkenbaar deuntje, voor hen én voor ons. Het is meeverhuisd van couveuse naar wiegje, en van ziekenhuis naar thuis. Zo hadden ze thuis in hun nieuwe omgeving toch iets vertrouwds.
    Nog steeds luister ik af en toe naar dat deuntje. Het brengt bijzondere herinneringen met zich mee.

Wat een spannende tijd maak je nu door zeg. Ik hoop dat je kleintje nog even blijft zitten. Sterkte!

9. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    @ Adi: Tijdens de 20 weken echo kwamen ze tot ontdekking dat ik al ontsluiting had. Er is toen meteen de volgende dag een nood-cerclage geplaatst. Sindsdien 2,5 week in het ziekenhuis gelegen en nu thuis strikte bedrust.
    We hebben het nu al langer volgehouden dan de gyn. gedacht hadden. Dus we gaan nog even door (hopelijk).
    Bij de laatste echo zagen ze wel dat er nu meer druk op het bandje staat, dus vandaar toch maar voor de zekerheid al een tas inpakken.

@ All: Er zitten hele goede tips tussen! Van de wegwerpcamera bijvoorbeeld! En de prematuurspeentjes, wist ik ook niet.

Meer tips zijn zeker welkom. Heel erg bedankt.

10. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    @ daan: wat spannend voor jullie zeg.... Hoop dat je het nog ff volhoudt! Hou je ons op de hoogte hoe het gaat?

11. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
  12. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Wat een raar gevoel om al zo'n tijd te weten dat je hoogst waarschijnlijk te vroeg gaat bevallen. Lijkt me een eng idee...

Het belangrijkste is een fototoestel! Vooral omdat je kindje meteen meegenomen wordt en je zelf dus niets ziet van de eerste onderzoeken etc. Wij hebben erg veel foto's van die eerste dingen. Vond het super om later terug te kijken. Kon ik zelf zien wat er met ze gebeurde, foto's van de eerste weging, infuusjes etc etc.

Voor je kindje hoef je niet echt iets mee te nemen aan kleding, het kan natuurlijk wel alvast, maar ze liggen in het begin alleen in hun mini-luiertjes.
    De tutjes van difrax zijn inderdaad super. Hier konden ze daar ook al vrij snel mee zuigen, wat weer gunstig is voor als ze kunnen gaan proberen te laten drinken met een flesje. (voor flesjes is ook Difrax aan te raden, de smalle s-fles)

Ook hebben we al snel doekjes bij ze in de couv mogen leggen. Die droeg ik dan een paar uur onder mijn kleding en dan sliepen zij ermee. Had er dan 4. Voor ieder 1 en 2 voor in de was.

Heel veel succes de komende tijd en hopelijk houd je het nog een paar weken vol. Elke dag dat je kindje wacht is er weer 1 en zorgt er weer voor dat ze weer net een dag verder ontwikkeld zijn.

13. miffy11

miffy11 Niet meer actief

oordopjes!!
    Je kindje ligt op neo, maar de kans is aanwezig dat jij tussen alle andere bevallen mama's ligt die wel hun kindje op de kamer hebben. om dan een beetje rust te hebben snachts, zou ik oordopjes meenemen.
    ik heb 3 weken in het zh gelegen, en ze hebben mij uiteindelijk een achterafkamer in een verlaten gang gegeven zodat ik toch wat kon slapen..

heel veel sterkte, hoop dat je kindje nog lang blijft zitten!

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is wel naar zeg, hier hadden ze een kamer voor moeders-zonder-kindjes. Daar lagen we met 4 dames die de kids op de neo hadden liggen. Leuk synchroom kolven enzo.. Ik mocht ook op de oude kamer blijven (zoontje ging pas met 4 dagen naar neo), maar dat was echt zwaar..

15. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    ja idd raar.. ik lag ook niet met moeders van kindjes.. lijkt me ook niet echt leuk..

16. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ook ik lag op de kamer samen met iemand die dezelfde dag van een prematuur bevallen was. Stom dat daar geen rekening mee gehouden werd...

17. miffy11

miffy11 Niet meer actief

beetje verkeerd overgekomen denk, ik had wel een kamer alleen, maar de kamers naast mij sliepen wel baby's.. en die vk-belletjes snachts waren ook vreselijk..

de 2e kamer waar ik naar toe ging, was helemaal aan het eind van de gang, waar ook meer prematuur mama's lagen, maar die waren eerder nog vol.

ik heb dus bij Mila 2 keer een solo-kamer gehad, maar met geboorte van Fenne (niet prematuur) lag ik naast een snurker.

mijn mening, zolang je snachts niet wakker hoeft te worden van je eigen baby, zorg dan dat je niet wakker word van andere baby's (een kamer verderop dus), snurkende kamergenoten of belletjes voor de vk. je hebt al genoeg aan je hoofd, probeer alles te doen aan een goede nachtrust voor zover dat mogelijk is.

18. adi

adi Niet meer actief

Ik zou echt doodgaan van ellende dan, al die mooie babys bij mama's zien liggen :(

Ik lag in een eigen kamer, en mijn man kreeg ook een bed en mocht 4 dagen bij me blijven slapen. Hij mocht officieel niet mee-eten, maar de keukenmevrouw schepte elke dag een volle bord voor hem op. Echt geweldige behandeling in Veldhoven wat dat betreft.

19. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Daan, zit je kindje nog lekker binnen bij je?

Ik bedacht me net nog iets wat ONMISBAAR is voor een prematuur-mama: goede handcreme!
    Als je kleintje op de NICU ligt, was je echt tig keer per dag je handen. En na een paar dagen ga je dat wel merken. Als ik jou was zou ik vast een lekker creme-pje (hoe schrijf je dat :() kopen. Ik had zo'n last van droge handen, dat ik er speciaal voor op pad ben gegaan. Het was zelf mijn eerste uitstapje na de bevalling. Maar ik móest het hebben. ;)

20. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    @Brunette:
    Ja onze beeb zit nog lekker binnen! Beweegt heel erg goed. Ik heb steeds meer goede hoop :).
    Dat is inderdaad wel een hele goede tip!

Over de prematuurspeentjes: bedoelen jullie dan fopspeentjes of voor aan de flesjes?

Deel Deze Pagina