Zwanger raken met endometriosecyste eierstok

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Sarah83, 20 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sarah83

Sarah83 Lid

10 aug 2016
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ga nu ff tegen het advies van mijn gynaecoloog in, maar ik voel me echt te onzeker :(

Een maand geleden is bij mij een endometriosecyste (chocoladecyste) gevonden op mijn rechter eierstok (gezien d.m.v. echo en watercontrast-echo). Ook zit er een poliepje in mijn baarmoeder. Hierover krijg ik nog bericht of dit weggehaald moet worden i.v.m. mijn kinderwens, maar waarschijnlijk niet, omdat het een kleine poliep is.

Advies is nu zo snel mogelijk zwanger raken, zodat de endometriose rustig wordt. Als het na een half jaar niet lukt, gaan ze verder kijken en waarschijnlijk een laparoscopie doen om de boel te bekijken/weghalen.

Ik heb ontzettend veel pijn, vooral aan m'n eierstok. Vooral vanaf de middag naar de nacht, neemt de pijn toe. Ik moet het voorlopig doen met pijnstillers. Het vreemde vind ik dat de pijn nu aanwezig blijft, ondanks mijn menstruatie net is afgelopen. Normaal gesproken neemt de pijn toe als ik ongesteld moet worden en neemt het langzaam weer af, als de menstruatie bijna voorbij is.

Nu vraag ik mij af; is het niet beter om eerst te opereren? Ik ben bang dat de endometriose erger wordt, als ik binnen dit half jaar niet zwanger zou raken.

Zijn er mensen die dit herkennen en toch zwanger zijn geraakt? Hoe is dat proces bij jullie gelopen? Herkennen jullie mijn pijnklachten?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

2. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Vervelend zeg... Hebben ze ook gezegd hoe groot de cyste is?
    Ik had ook chocolade cystes zonder dat ik het wist. Ik had wel veel pijn tijdens menstruaties maar verder volgens mij niet. Uiteindelijk is de cyste gesprongen wat zoveel pijn deed dat ik naar het ziekenhuis moest. Ik werd aanvankelijk geopereerd voor een blindedarmontsteking maar na de operatie vertelden ze dat het endometriose was. Ze hebben toen ook een andere cyste weggehaald.
    Zwanger worden is bij mij helaas niet gelukt op de natuurlijke manier, cystes kwamen snel weer terug. Nu wel zwanger via ivf. Maar er zijn volgens mij genoeg vrouwen die ondanks cystes wel zwanger worden. Ik denk alleen dat als de pijn aanhoudt, een eerdere operatie zeker te overwegen is..

3. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Waren jullie trouwens al bezig met zwanger proberen te worden?

4. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    @Sarah: Ik reageer hier ook even ;)

Waren jullie al lang bezig met zwanger worden als ik vragen mag?
    Hier herinner ik me trouwens plots dat mijn cyste rond de 3 centimeter was. Cystes die kleiner zijn durven nogal een spontaan te verdwijnen, maar vanaf 3cm namen ze ze in ons ziekenhuis sowieso weg, of ik dat nu wilde of niet. Weet je hoe groot de cyste is?

Na mijn operatie in januari zeiden ze me dat de cyste de oorzaak was dat ik niet zwanger was geworden voordien.
    Achteraf blijkt ook nog wel dat mijn vriend zijn zaadkwaliteit helemaal niet optimaal is, dus mogelijk was het ons nooit gelukt op de spontane manier.

Om eerlijk te zijn; als de cyste 3cm is; zou ik blijven aandringen om ze weg te nemen. Endometriose staat erom bekend om erger te worden als je niet zwanger wordt.
    Het wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan, want er zijn zeker wel dames met lichte vormen (en zelfs zware vormen) endometriose die wel spontaan zwanger worden. Al is het algemeen geweten dat de kansen op onvruchtbaarheid hoger liggen...

5. Sarah83

Sarah83 Lid

10 aug 2016
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Wij waren eigenlijk net maandje voor de ontdekking gestopt met veilig vrijen. Nog niet zo lang dus. Wel al lang een kinderwens, maar door omstandigheden kon het niet.

Bij de eerste echo zei de gynaecoloog volgens mij dat de cyste 3 cm is. Tja, dan zal ik een afweging moeten maken. Ik heb nu in ieder geval zoveel pijn elke avond, dat ik eigenlijk al de keuze gemaakt heb. Wat mij betreft mag het weg. Maar ja, zou zonde zijn als ze inderdaad wel mijn eierstok beschadigen.

DR87, fijn dat het uiteindelijk wel gelukt is met ivf. Lukte het daarvoor niet doordat de cystes in de weg zaten?

Dora26, de cyste is dus 3 cm. Zoals ik hierboven ook zeg, van mij mag het ding weggehaald worden. Ik vind het alleen lastig om daar in deze fase al op aan te dringen. Aan de andere kant functioneer ik niet normaal door deze pijn, dus er zal uiteindelijk toch iets aan gedaan moeten worden. Tenzij ik in een keer zwanger raak, maar dat lijkt me sterk...

Ik hou jullie op de hoogte :)

Deel Deze Pagina