Hallo Ilse, Graag had ik advies van je. Ons zoontje is met een zwangerschapsduur van 27 weken en 6 dagen via een spoed sectio geboren ivm ernstige HELLP. Hij is 's ochtends om half elf geboren. Toen ik eindelijk van de recovery mocht, ben ik 's avonds begonnen met kolven. Vanaf dat hij sterker werd en ongeveer 32 weken hoorde te zijn volgens de zwangerschap, mocht ik hem af en toe gaan aanleggen. Tot mijn grote vreugde hapte hij direct toe en sabbelde al een beetje! De weken die volgden ging het steeds beter en kon hij al behoorlijk drinken aan de borst. Nu is hij ongeveer 4 weken (eindelijk) thuis en heb ik de eerste week volledig aan de borst laten drinken. Ik merkte dat het toch wel erg zwaar en vermoeiend voor hem was. Hij deed ongeveer een uur over een voeding. Toen ben ik maar weer gaan kolven en heb het wat afgewisseld. Ik merkte dat mijn productie iets te weinig was en mocht bijvoeden met nenatal. Nu na al die weken, begint het me wel wat op te breken en vraag ik me af of ik over zal gaan op volledige fles/kunstvoeding. Hij weegt nu 3.3 kilo en mag van de kinderarts over op "gewone" kunstvoeding ipv nenatal. (bijvoeding dus) Ik vraag me af hoe het dan zit met zijn weerstand en of ik misschien toch beter gewoon door kan blijven gaan met bv/kolven ook vanwege zijn darmpjes. Rijpheid e.d. Ik was trouwens 15 november uitgerekend. Hij zou dus nu eigenlijk zo'n 4 weken oud zijn. Het is een heel verhaal geworden. Hopelijk kan je er wijs uit worden. Grtjs, Aleida
HAllo Aleida, Meid, allereerst mijn complimenten voor hoe je tot nog toe hebt gehandeld. Het is niet niets om met zoveel onzekerheid over je kindje toch zo dapper door de kolven en aan te leggen. Echt super. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat na al die weken het begint op te breken zoals je zelf zegt. Wat je echt gaat beslissen is natuurlijk niet aan mij. Dat is iets wat jullie samen moeten doen. Een feit is dat (zeker voor jullie mannetje) borstvoeding een hele goede (ik zal niet zeggen de beste) voeding is. Daarin zitten natuurlijk alle stofjes die hij goed kan gebruiken. Naast de feiten heb je ook nog de praktijk. Voor jou moet het wel haalbaar blijven. Ik denk dat je er goed aan doet om een LK bij jou in debuurt te zoeken en samen je verhaal door te lopen. Misschien zijn er punten die verbeterd/geoptimaliseerd kunnen worden om misschien het aanleggen te verbeteren, de productie te verhogen, het kolven effectiever te maken, etc. Met als doel dat het geven van BV voor jou weer haalbaar wordt. Misschien is het als stap ook reeel om te kijken of je een combi kunt maken. Maar het is makkelijker om met iemand daar over te praten. Dan kan je echt jouw situatie doorsrpeken en kijken hoe jullie nu staan en hoe jullie verder kunnen/willen. Het is overigens wel een bekend iets dat wanneer vrouwen langdurig kolven ze rond de 6 weken een dip in de productie ervaren. Hoe dat komt........niet precies bekend. Maar je kan je wel iets voorstellen van alle drukte in die weken, etc. Ik geef je dus geen echt antwoord maar ik hoop toch dat je iets met dit antwoord kunt. Succes en blijf bovenal genieten! Ilse
Bedankt voor je advies! Ik kan er zeker wel wat mee. Ondertussen ben ik weer wat vaker gaan kolven om mijn productie te verhogen. Nu kolf ik weer iedere 3 uur. Toen hij nog in het ziekenhuis lag kon ik op een gegeven moment om de 6 uur kolven, maar nu heeft hij me ingehaald. Ik had nog een aardig voorraadje in de vriezer, dus hij komt gelukkig niks tekort. Af en toe krijgt hij een flesje kunstvoeding. Als toetje zeg maar. Waarschijnlijk door de vermoeidheid dat hij nu thuis is en ik maar weinig slaap krijg. Viel het kolven me zwaar. Maar goed, ik ben nu al zo'n tijd bezig en vind het erg jammer om te stoppen. Het is natuurlijk zoals je zegt, wel de beste voeding voor hem. Dan maar gekolfd. Ik had even dat duwtje in de rug nodig om weer door te gaan denk ik. Ik ga er weer helemaal voor! Bedankt!! Grtjs, Aleida
Hallo Aleida, Fijn dat je de moed weer hebt opgepakt! Je kolft voor het beste doel en als je dat voor ogen houdt maakt het alles veel makkelijker! Je hebt in elk geval een grote pluim verdient voor je doorzettingsvermogen. Succes en fijne feestdagen.