Oh dat is nog niks! Ik vond bonnetjes uit de jaren 50 nog! Het ziekenfonds-boekje uit die tijd. Alle reacties op sollicitatiegesprekken begin jaren 60… Ik vond zelfs de rekening van het ziekenhuis bij de geboorte van mijn moeder!… en haar eigen boekjes van het consultatiebureau .. uit de veertiger jaren dus Alle papieren belastingaangiftes van de jaren 60 tot aan dat we digitaal gingen… en alle papieren administratie van doktersrekeningen en declaraties bij de zorgverzekeraar… mappen en mappen vol.
Ik heb van mijn opa en oma twee schilderijtjes (had niet echt waarde, maar wel mooi), twee serviezen en de (antieke) klokken en nog wat klein spul wat voor mij waarde had meegenomen. Mijn man mocht gereedschap van opa hebben. Op de klokken na heb ik alles in de woonkamer staan. Toen ze nog leefden heb ik van oma een hele uitgebreide foodprocessor gekregen. Maar daarvan moet ik bekennen dat ik hem nooit gebruik en oma heeft hem ook zelden gebruikt....
- gouden ring van m’n grootmoeder (draag ik 24/7 x 365) - haar theeservies (inclusief vleeswarenschaaltjes, botervloot, theepot, kop en schotels, ontbijtbordjes etc etc) (gebruik ik 1 keer per jaar ) - paar kleine snuisterijtjes zoals haar theelepeltjes in een theelepelpotje. Verder hoefde ik geen spullen.
Ik volg daarin mijn gevoel. Als ik wegdoen moeilijk vind, en het staat niet ‘in de weg’, dan bewaar ik het. Tijdens de verhuizing ben ik ook spullen van mijn vriend tegengekomen waarvan ik niet meer wist dat ik ze had. Bij een aantal spullen merkte ik dat ik er nu wel klaar voor was om het weg te doen. En een aantal spullen zijn meeverhuisd en staan weer op zolder, omdat ik merkte dat ik het toch wel fijn vond om die spullen nog te hebben. Dat het niet in het zicht staat of gebruikt wordt, betekent voor mij niet dat het geen waarde heeft. Hetzelfde geldt voor de spullen van mijn vader. Van hem heb ik nu, een dik jaar na zijn overlijden, nog best een hoop spullen. Maar het kan goed zijn dat ik bij een volgende keer opruimen spullen die ik eerst het bewaren waard vond, als nog wegdoe. Ik bekijk het dus per moment en wat mijn gevoel daarin zegt. Ik vind het dan ook een fijne manier van rouwverwerking.
Bedankt voor jullie reacties was druk met verhuizen maar ik heb ze allemaal gelezen! Bij mij zit het ook vooral in foto's, herinneringen etc niet perse spullen. Maar soms vind ik iets toch nog lastig. Ik volg daarin ook mijn gevoel net wat @Philou zegt. Een aantal dingen gaan nu toch echt weg zoals een bord van de discotheek waar hij vroeger werkte. Sjouw dat ding altijd al mee en heb er eigenlijk weinig nog mee. De platenspeler hou ik toch, mijn man wil dat niet weg. Prima.