Spullen opsturen naar Gambia

Discussie in 'De lounge' gestart door Youtan, 29 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Ik heb in Gambia gewoond en parfum is daar voor veel vrouwen een ultieme luxe en ze zijn er heel blij mee. Ik had van die kleine proefmonster flesjes bij me..

Athina vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Ik zou het niet doen, grote kans dat ze het niet eten namelijk en dan is het zonde van het sturen/kopen.
    Wellicht dat je in plaats hiervan wat andere soortgelijke dingen kunt kopen, zoals custardpoeder?

Youtan vindt dit leuk.
  3. Brigitte1985

Brigitte1985 Fanatiek lid

29 nov 2009
    1.018
    213
    63
    Pot kokosolie? Kan je mee bakken en mee insmeren.

Slippers

Noodles Misschien

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Knijpkat?

Dat is een zaklamp met dynamo.

En in dezelfde lijn, misschien een opwindbare radio/lamp/etc.

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Parfum mag je niet versturen.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #26 Devilschase, 29 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2023
    Lucifers mag je niet versturen. Ook geen deodorant, haarspray, parfum, aanstekers, alcoholische handgel, batterijen of goederen met batterijen of accu's etc. Ook paracetamol mag officieel niet, behalve naar Turkije.

Maar ik weet natuurlijk niet of er in dit geval sprake is van een stichting waar je dan de doos moet inleveren. Die hebben vaak exportvergunningen geregeld waar ook geneesmiddelen op vermeld staan. Zo niet, dan mag je dat niet versturen.

Neuzeke en Youtan vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    Ik spotte vandaag bij de plus bij de bakartikelen vegetarische gelatine in de winkel, wist niet dat t bestond! Allicht is er van die pudding inmiddels ook een vega variant?

8. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.446
    1.034
    113
    Vrouw
    Is chocoladepasta en koekjes wel handig? Dan krijgt ze iets wat ze misschien heel lekker vind, maar dan nooit meer kan eten? Of is dat een rare gedachte?

Verder ben ik wel benieuwd via welke organisatie je dit doet, want wij hebben dit plan ook wel eens gehad maar nooit gedaan omdat we niet wisten waar geld ook echt goed terecht kwam

Neuzeke, Vero0504 en Jessi79 vinden dit leuk.
  9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij kopen regelmatig jelly van dr Oetker, zit geen gelatine.

10. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.341
    8.842
    113
    Vrouw
    Dat zou goed kunnen idd. Je hebt steeds meer.

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.184
    6.585
    113
    Een heel belangrijke tip: geen geneesmiddelen!!!

Die mag je als particulier niet verzenden. Je hebt kans dat het of door de Douane hier of door de Douane daar wordt tegengehouden en dan loop je ook het risico dat het hele pakket niet aankomt.

Er is ook een risico: ze weten niet hoe ze het daar moeten gebruiken en kunnen de bijsluiter niet lezen. Dus die weer uit je doos halen.

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij delen regelmatig voedselpakketten uit in een ander land in Afrika en kan uit ervaring zeggen dat ik niet voor chocoladepasta, koekjes, snoepjes, rozijnen en cornflakes zou gaan. Kies eerder voor extra rijst, meel, zakken peulvruchten en zonnebloemolie. Dit is iets waar ze veel meer aan hebben. Tandenborstels, tandpasta en zeep is wel een goede, dat zijn producten die vaak duur zijn.

Jessi79, Neuzeke, zara1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Rijst, meel en peulvruchten zijn daar ook veel goedkoper dan hier. Het allerbeste zou je er nog een envelopje met euro's in kunnen stoppen (kan daar prima gewisseld worden op elke straathoek (in het westelijke deel van het land iig) en kunnen ze zelf kopen wat er nodig is

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Helaas zijn in veel Afrikaanse landen net als bij ons de prijzen ook enorm gestegen. Euro’s in een envelop doen zou kunnen, maar of dit goed aankomt is een ander verhaal.

Neuzeke vindt dit leuk.
  15. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Denk vooral ook een beetje duurzaam.
    Alles wat je aan plastic daar naar toe stuurt ligt daar over 100 jaar nog. Afvalverwerking is soort van niet-bestaand.
    Dus geen stiften, maar potloden. Geen synthetische kleding, maar katoen. Gedroogd eten Ipv blik. Etc
    Ballonnen (tegenwoordig zelden meer van natuurlatex) zijn dingen die ik echt niet doe. Net als hier denk ik dat het ook voor daar niet alleen aan deze generatie te denken, maar ook aan de vele volgende

Jessi79, TotalBella, zara1983 en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.273
    3.239
    113
    Vrouw
    Precies dit wilde ik ook schrijven, de afvalbergen daar van bijvoorbeeld kleding die wij er naartoe sturen en die niet verwerkt kan worden zijn enorm. Tandenborstels zou ik ook voor houten gaan (bij de hema).

citroenrasp vindt dit leuk.
  17. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.580
    3.913
    113
    Vrouw
    Teenslippers
    Van zeep en shampoo zou ik in vaste vorm doen, gaat veel langer mee en neemt weinig plaats in
    Isostar (achtige) tabletten voor extra zouten en suikers of iets met eiwitpoeder

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Wilde dit zeggen, maar was bang dat ik weer eens als zeur/klimaatdrammer overkom. :oops: Idd, in de meeste Afrikaanse landen is recycling en überhaupt milieubewust denken en doen nietbestaand, zo is bij ons het enige dat überhaupt gerecycled kan worden plastic flessen, plastic wegwerpzakjes zijn officieel verboden maar daar lijkt niemand zich iets van aan te trekken, afval wordt regelmatig verbrand als de vuilnismannen staken enz. En dan is het hier volgens mij nog een stuk meer ontwikkeld dan in de Gambia, als ik kennissen die er vandaan komen mag geloven tenminste.
    Het "voordeel" van arme landen is wel weer dat de ecologische voetafdruk per inwoner flink lager ligt, maar dat is vaak dus geen bewuste keuze.

Lovely83 en Catou vinden dit leuk.
  19. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.336
    113
    Vrouw
    https://www.gambianextlevel.nl/

Via deze stichting doen wij dit. En de persoon die contact onderhoud met de sponsorouders ken ik persoonlijk. Zij is zelf ook in Gambia geweest. Je krijgt ook foto’s en filmpjes van de kindjes en de school, maar ook van de spullen die je opstuurt, als ze dit uitpakken.

Bedankt voor alle tips verder.
    Het gaat dus inderdaad via een stichting, paracetamol mag, graag zelfs. Rijst laat ik daar bezorgen 50 kg voor €30.
    In het pakket gaan voornamelijk nuttige spullen, wat speelgoed en een klein beetje snoep, koek, pasta en pindakaas. Dat is idd extreme luxe voor de kinderen, maar over 3 maanden krijgen ze weer een pakket. Totdat ze 12 jaar zijn en in ons geval betalen wij ook haar middelbare school. (En de extra dozen en rijst).
    Meisjes moeten vaak van school af als er geen geld is en worden nog regelmatig uitgehuwelijkt dan. Dus superbelangrijk dat deze kinderen op school kunnen blijven.

Sophy, Sado, Lovely83 en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.336
    113
    Vrouw
    Dit mag dan niet. Geen geld, alcohol, tabak, frisdrank en spullen die verhandeld zouden kunnen worden zoals telefoons

Deel Deze Pagina