Misschien is het ook handig als we zouden weten hoe lang die spullen daar al staan.. Het maakt nogal een verschil of jouw jongste 1 is of 6 en de spullen in de tussentijd 1 of 6 jaar zijn gebruikt. Spullen gaan maar beperkte tijd mee en al helemaal een reis kindedstoeltje.
Nou, ik begrijp je helemaal! Ik snap ook niet zo goed dat sommige van jullie vinden dat dit het risico is van uitlenen! Sommige dingen slijten idd door gebruik, maar een stoel??? Bij ons zit nu al het derde kind op een tweedehands stoel en als deze groot genoeg is, gaat hij naar een ander gezin. Ik vind het bizar dat geen van de gebruikers aanbiedt om het te vergoeden. Ts, ik zou vragen of ik de stoel van je zus mag lenen, omdat jullie stoel kapot is gegaan.
Als ik de eerste post lees vraag ik me eerlijk gezegd wel af in hoeverre het echt om uitlenen gaat. Je vond je gezin compleet en had veel spullen over. Heb je het niet ook gewoon een soort van weggegeven? En tsja spullen kunnen kapot gaan. Zou fijn zijn als je zus dat vergoedt, maar mogelijk wil ze dat wel, maar ziet ze t niet. Sommige mensen hebben daar nu eenmaal voor nodig dat mensen hun erop aanspreken. Kortom, ik zou lekker laagdrempelig zoals Madelie aangeeft t ter sprake brengen. Ik zou me in elk geval niet druk gaan maken hierover. Daar heb je vooral jezelf mee en dat is een kinderstoel volgens mij niet waard. Levert het in gesprek brengen niets op, dan zou ik dus zelf een nieuwe regelen en het loslaten.
Het zijn eigenlijk twee groepen spullen. De babyuitzet die zij thuis heeft en gebruikt zijn afspraken over gemaakt, en die krijg ik straks ook gewoon terug. En ik geef ook al een paar keer aan in dit topic dat ik dit graag uitgeleend heb en dat ik dat ook niet als nieuw terug verwacht. Daar zijn verder geen misverstanden over of wat dan ook, heel helder voor alle partijen. En dan is er de groep spullen die bij mijn ouders liggen, voor 'mijn kids'. Het stoeltje dat nu stuk is valt eigenlijk niet onder de spullen die zij hebben geleend. (Daar kwam ik ook achter toen ik dit topic aan het schrijven was, schreef eerder al dat de titel van dit topic dus eigenlijk niet juist is) Zij is dat stoeltje gewoon gaan gebruiken, daarvoor was hij nog zo goed als nieuw.. Echter zij is daar zoveel vaker dan wij, dus de laatste tijd door haar heel intensief gebruikt. En als ik nu bij mijn ouders ben past mijn jongste nog perfect in dat stoeltje en zou ik het stoeltje graag ook gebruiken voor nummer 3. Het is nu echt kapot door hun gebruik, hun zoontje is ook eigenlijk net te zwaar ervoor maar ze zetten hem er nog steeds in. Zoals iemand anders al eerder aangaf, is het nu eigenlijk een kwestie van fatsoen en zou het haar netjes staan als ze daar gewoon een nieuw stoeltje neerzet. Ze hebben al zoveel spullen van ons gekregen/geleend/gebruikt dat ik er een beetje klaar ben dat ik nu ook nog een keer de stukke spullen kan aan gaan vullen. Uit de verschillende reacties maak ik eigenlijk op dat je twee soorten 'leners' en 'uitleners' hebt. Er is een groep die alleen iets uitleent als het kapot mag gaan, wat verstandig is. En er is een groep die eigenlijk ook nog goede spullen uitleent, maar dan ook verwacht dat iemand er zuinig mee is. Ik ben eigenlijk uitgegaan van het laatste, omdat ik het zelf ook zo zou doen. Ik zou echt nooit iets van iemand lenen als ik niet zeker weet dat ik het ook netjes terug kan geven aan die gene. Ik heb wel eens iets voor mijn jongste geleend van een vriendin, dat wij uiteindelijk zo intensief gebruikt hebben dat ik een nieuw exemplaar voor haar heb gekocht. Ik ga af op het advies van een aantal dames en probeer het een keer luchtig ter sprake te brengen. Misschien heeft ze er zelf nog niet bij stil gestaan, of is ze er niet aan toegekomen. Iemand schreef dat ze het netjes aan mij gecommuniceerd heeft, maar dat is helemaal niet het geval. Ik kwam er achter toen ik het ding kapot bij mijn ouders vond. Dat vind ik ook nog zoiets, zeg het dan gewoon eerlijk tegen me. Maar goed, ik vind het het ook niet waard om er een enorm punt van te maken. Als ze het niet zelf oppakt dan regel ik wel een goedkope stoel voor bij opa en oma en koop een nieuwe voor onszelf. Jammer dan, maar ik hoef er ook geen ruzie om of iets dergelijks. Dankjewel iedereen voor het meedenken.
Het zijn jouw normen en waarden om uit jezelf iets terug te geven (wat je kapot hebt gemaakt). Maar er zijn genoeg mensen die dit niet als vanzelfsprekend zien. Je kan het heft ik eigen handen nemen en het gesprek aangaan met je zusje. Of je kan wachten en wachten totdat je zusje naar jou toe komt (dan is de kans groot dat ze niet komt). Ik leen alleen spullen uit die 'kapot' mogen. En bij ons in het gezin gebruiken we gewoon elkaars spullen. Wat bij mijn ouders staat (ook al is het van mij broer of zus), mag iedereen gebruiken.
Dagwaarde dus dat zou bij een kinderstoel van drie tientjes en een paar jaar oud op nil uitkomen. Ik begrijp je gevoel wel TS, want het is gewoon niet attent van je familie maar je hebt twee keuzes: 1. let it go en voortaan niks of veel minder uitlenen 2. er wat van zeggen en de verwachting blijven houden dat je familie je tegemoet zal komem. En dat laatste zou wel eens een complete verspilling van je tijd en energie kunnen zijn. 🙁
Spullen gaan kapot. Dat hoort erbij. Als jii spullen uit eigen gemak beschikbaar stelt, moet je dat voor lief nemen. Je kunt niet achteraf een soort rekening gaan presenteren waarin je degene die de stoel het meest heeft gebruikt dat ding laat vervangen. Beetje kinderachtig.
Ik vind wel een verschil tussen iets wat in die zin amper gebruikt zal worden (zoals een dvd die je alleen in de speler drukt) of iets waar intensief gebruik van gemaakt zal worden of ik het erg zou vinden als het kapot gaat. Als ik een dvd uitleen of een boek of een spel dan ga ik er vanuit dat iemand het 1 of 2 keer gebruikt en daarom dat hij ongeschonden weer terug komt. Als die kapot terug komt dan verwacht ik iets nieuws. Maar als ik iemand een kinderstoel of kleertjes leen waar mijn kind (en evt anderen) intensief gebruik van maken dan zal ik het fijn vinden als het nog weer terug kan maar ik zal volkomen snappen dat een product door gebruik slijt en dus defect kan gaan. Dan moet je het niet uitlenen. Dus ik vind dat je het idd verkeerd oppakt. Maar dat ben ik
Dat staat toch echt in meerdere berichten en de topic titel.. dus dan zegt ze het verkeerd. Ik lees wel op pagina twee dat zij vind dat de spullen er voor haar kinderen staan en niet voor een ander. Das natuurlijk een beetje krom he. Dan moeten opa en oma voor elk gezin een andere kinderstoel kopen? Ik blijf erbij. Zij heeft het daar neergezet. Als je wilt dat niemand eraan zit moet je het naar het museum brengen.
Wat ik niet snap. Zij gebruiken de stoel veelvuldig? Jouw baby moet nog geboren worden en je kleintje kun je toch voor die ene keer in de zoveel tijd dat jullie gaan op de bank zetten of op schoot houden voor die paar minuten eten? Als jij nu geen stoel koopt zijn zij degenen die hem gaan missen want zij gebruiken hem veel. Dus dan zullen ze er zelf een moeten aanshaffen als ze willen. Doen ze dat niet. Je hebt nog een hele tijd voor je het echt nodig hebt dus wie weet wat er in de tussentijd gebeurd. Zou dus echt niets vervangen nu.
Als je iets leent of gebruikt van een ander dan is het wel zo fatsoenlijk dat je een vervangend product regelt wanneer jij het kapot maakt.
Wij hebben een kinderstoel (ikea) gekocht voor bij opa en oma en mijn schoonzus en zwager gebruiken hem ook voor hun kinderen. Dit is prima maar ik ga er dan op de een of andere manier wel vanuit dat wanneer hij stuk gaat door hun toedoen, ze hem dan vervangen.
Mijn hemel die stoel heb je in bruikleen bij opa en oma gezet het is absurd om te verwachten dat ze meerdere stoelen gaan neerzetten terwijl jullie daar maar af en toe komen. Nu is die stoel stuk , tja he dat gebeurd. Dus of je zegt hè ik zag dat de stoel stuk is gegaan, hoe doen jullie dat nu bij pap en mam. Voor onze kleine straks ook weer handig. Of je houd kleine op je schoot inderdaad voor die paar keer dat jullie er zijn. Hunzoontje is eigenlijk te groot zeg je . Dus waarschijnlijk hebben ze zoiets van dan gaat hij op een gewone stoel nu de stoel stuk is. Ik vind het vreemd dat jij verwacht dat er van een gebruiksvoorwerp geen gebruik word gemaakt , alleen door jouw kinderen. Dus praat erover of niet, maar ik zou er absoluut niet zo'n punt van maken . Het gaat om een kinderstoel een gebruiksvoorwerp.
Ben je familie van ons? Wij kochten een kinderstoel voor onze dochter, bij mn schoonouders. Let wel, ze was kleinkind 15 ongeveer, ze hadden daar niets fatsoenlijks voor als we kwamen eten. Ongeveer een maand later(!) zat er een dikke klodder super glue op de stoel. Laatst gingen we er eten met mn schoonzus en zwager die een kleintje van nog geen twee hebben. Er kwamen allerlei stoelen van zolder maar de kleine meid zat op haar knietjes op een gewone stoel. Ik was eigenlijk te perplex om te vragen waar de kinderstoel was.
Ik zou waarschijnlijk bij de kringlopen een Ikea stoel halen voor vijf euro en het er verder bij laten. En dan in t vervolg geen waardevolle spullen daar laten als je niet wilt dat een ander het gebruikt (met het risico dat het stuk gaat)
Ik merk dat mensen die reageren met 'je moet niet zo zeuren, je hebt het uitgeleend' Toch niet helemaal goed gelezen wat er hiervoor is geschreven. In mijn vorige post beschrijf ik volgens mij wel redelijk duidelijk hoe het precies zit. Het is niet uitgeleend, ze zijn spullen die daar van mij lagen gaan gebruiken zonder het te overleggen. Bovenop de hele babyuitzet die ze al van ons hebben! Op zich geen punt, maar als het dan kapot gaat zou mijn reactie zijn, goh wat vervelend, laat ik een nieuwe aanschaffen, want nu kunnen jullie kinderen niet meer zitten. Het is immers door hen het meeste gebruikt. Dan ook nog, de stoel is nu voor onze jongste om te gebruiken als hij daar is. Als hij straks in de vakantie een nachtje gaat logeren is er geen stoel. En als hij alleen voor incidentele gelegenheden zou zijn gebruikt had onze derde er ook nog in gekund. Dat kan nu niet en dat vind ik jammer. Maar goed, zoals ik al eerder schreef ik neem het advies ter harte dat ik het eens luchtig zal bespreken en anders gewoon een nieuwe koop. Wat dat betreft heb ik dus antwoord op mijn vraag. Ik ben echter wel verbaasd hoe makkelijk mensen denken over het omgaan met andermans spullen. Voor mij een echte eye-opener en zal daarom in de toekomst voorzichtiger zijn hiermee. Kennelijk denk ik er anders over dan veel andere mensen. Nogmaals dank iedereen voor het meedenken.
Nou dit is toch ook wel een verhaal zeg, hoe krijgen ze het voor elkaar! Maar hier dus wel hetzelfde, mijn kids moeten op een gewone stoel straks, omdat de stoel die daar van ons stond niet meer bruikbaar is. Persoonlijk vind ik dit soort situaties de wereld op z'n kop. Je mag toch gewoon verwachten dat mensen voorzichtig met jouw spullen omgaan?
maar wat verwacht je dan? dat het er nog precies zo uit ziet als je had uitgeleend?? het word toch gedragen eerst door jou dochter vervolgens door een ander en als je het daarna weer terug krijgt is er natuurlijk een hoop verwassen ( vlekken vind ik wat anders ) maar als je het dus voor de 3e keer bij een ander kind zou aantrekken ja dan is het meestal al niet meer om aan te zien dit weet je toch als het het uitleent....