Kan dat al, als je 3 bent? Damiën is echt niet kleinzerig, maar owee als hij ook maar een druppeltje bloed ziet.. Net had hij ruzie met de kat, die op een gegeven moment uithaalde.. Heel, klein, lullig krasje op z'n hand, het bloedde niet eens echt, maar er zit dus wel een sneetje, en dat ziet rood natuurlijk. Damiën wordt spierwit, moet daarna overgeven, maakt er een ontzettend drama van, terwijl dat echt niet van de pijn kan komen.. Nu is het al wel vaker gebeurd, zodra hij een druppeltje bloed ziet, drama! Nu kon ik een paar jaar terug ook absoluut niet tegen bloed. Zelfs bij de EHBO lessen, waarbij nepwonden werden gemaakt, ging ik onderuit. Ik mocht er zelfs bij zijn als de wonden werden gemaakt, zodat ik wist dat het allemaal fake was, maar toch.. Tegen de vlakte Nu is het volgens mij zo dat dit gewoon 'in je hoofd zit', maar een kind van 3 kan zichzelf dat toch nog niet aanpraten? Dat een kindje bloed niet leuk vindt, logisch! Maar er helemaal van gaan overgeven.. Ik vind het zo sneu! Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen?
Volgens mij is het redelijk normaal hoor, ik mag pas sinds een paar weken een pleister plakken, en ze is toch al 4 Komt heus goed!
Hier moet er juist zo snel mogelijk een pleister op, want dan ziet hij het niet meer.. Dan is het ook meteen 'over'.. Kijk, als hij er alleen van zou schrikken en er van zou gaan huilen, fine, maar juist dat helemaal wit wegtrekken en gaan overgeven, daar maakt ik me een beetje zorgen om!
miss dat hij er zo erg van schrikt dat hij een soort van hyperventileert oid? dan kan je ook wit wegtrekken en miss ook wel overgeven.. probeer iig heel kalm te blijven en er gelijk een pleister op te doen...kan ook even een fase zijn .. het zal met de tijd vast wel minder heftige reacties geven als hij bloed... kindjes vallen nu eenmaal vaak met spelen oid.. dus miss went hij er een beetje aan.. veel succes!
Mijn dochtertje heeft het als ze heel erg schrikt. En dan idd bij situaties wanneer de kat ineens uithaald, ze met de fiets hard valt, maar ook als ze erg overstuur is. Op zo'n moment raakt ze helemaal overstuur, wordt ze bleek en begint te kokhalsen en soms zelfs tot overgeven aan toe. Hier komt het dus echt door de schrik. Misschien herken je je hier in, zo niet dan zou je eens bij de huisarts of het cb kunnen vragen of ze of deze jonge leeftijd al bang kunnen zijn voor bloed, maar ik kan me dat bijna niet voorstellen eigenlijk.
M gaat niet overgeven oid, maar wordt wel hysterisch. Wordt langzamerhand wat minder gelukkig, want ze had het ook bij een mini-wondje.
Hier vandaag een spoedcursus bloedplaatjes... Om na 3 dagen eindelijk de pleister eraf te mogen halen Heel verhaal dat de bloedplaatjes een dakje maken dat wij een korstje noemen... Maar dat dus niet gebeurd als de bloedplaatjes zien dat er al een dakje (pleister) is. Hier is het altijd drama als er bloed is... Maar dan vooral omdat bloed vlekken maakt en dat is wel zo'n beetje het ergste wat er kan gebeuren omdat ze weet dat je bloedvlekken niet uit kunt wassen
Op zich is het denk ik niet gek. Er zijn wel meer jonge kinderen die het verschrikkelijk eng vinden als er iets uit hun lijf komt. (Denk niet alleen aan bloed, maar bijvoorbeeld ook aan poep tijdens zindelijkheidstraining.) Ze vinden het dan geloof ik vooral eng omdat ze een stukje van hun eigen lichaam 'kwijtraken'. Ik geloof in ieder geval dat ik er eens iets over geleerd heb in de lessen ontwikkelingspsychologie. Maar ik vrees dat het niet helemaal is blijven hangen.