Advies over dragers nodig! Amazones Mei Tai en Amazones Carry Baby

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door misa, 8 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

He dames, kunnen jullie me helpen?

Ik maak gebruik van een beco butterfly. Nu heb ik erg nagedacht over een bondolino, wat me geweldig lijkt! Maar nu heb ik de kans om op de website van Tevreden Baby tevreden-baby.nl - tevreden-baby.nl iets uit te zoeken. Ik ben bang dat het vele knopen van een 'gewone' draagdoek me te veel is, dus neig ik naar één van deze twee.

Kun je die vanaf de geboorte gebruiken? En wat zijn de voor en nadelen?

Amazones Mei tai
    Amazonas Mei Tai tree - tevreden-baby.nl

Amazones Carry Baby
    Amazonas CarryBaby blue - tevreden-baby.nl

Kunnen jullie me advies geven?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik heb alleen ervaring met een (zelfgemaakte) mei tai. Ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan die andere doek, omdat je bij een mei tai wel iets moet knopen en je dus meer aan kunt passen dan bij de Carry Baby. Als je dikkere of dunnere kleding aan hebt of als iemand anders eens wil dragen, dan kun je de mei tai strakker of juist losser knopen, zeg maar.

Of je een mei tai vanaf de geboorte kunt gebruiken, daarover verschillen de meningen...zelf zou ik het niet doen. Maar volgens mij geldt voor de Carry Baby hetzelfde...kindjes kunnen er niet in de 'kikkerhouding'in.

3. misa

misa Niet meer actief

Dankje voor je reactie!

Maar waarom kun je je kindje daar niet in de kikkerhouding in doen dan?

En vanaf welke leeftijd zou je het dan wel kunnen gebruiken?

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Zou ook de meitai doen! Bij de mijne (heb eentje van Hoppediz) kun je de breedte van het zitvlak aanpassen dmv een koordje, waardoor de die eigenlijk vanaf de geboorte al kunt gebruiken.

Reden waarom ik absoluut niet voor die andere zou gaan: Je kindje moet vrij strak in een drager zitten, en een meitai of draagdoek kun je gewoon helemaal aanpassen op hoe groot/zwaar je kind is, maar ook op wat voor kleding je zelf draagt. Als je 2 van die 'lussen' hebt, zit het met een winterjas aan natuurlijk veel strakker dan in de zomer met alleen een shirt aan.
    In een ergonomische drager (doek of wat dan ook) moet je kind dusdanig hoog (en daarmee strak) er in zitten dat je je kind met gemak een kus op het hoofdje kunt geven. Als je kijkt naar de foto's die bij de tweede link staan, kun je al zo'n beetje zien dat het niet strak genoeg zit.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik heb geen idee, maar ik heb het nog nooit gezien...volgens mij draag je ze in een mei tai in principe met de beentjes naar buiten en bij die carry baby zie ik dat ook alleen maar (op plaatjes op internet).

Ik zou een mei tai zelf vanaf een maand of 3/4 oid gebruiken, geloof ik, al is het ook afhankelijk van de grote van je kindje. Maar op internet lees ik wel dat ze vanaf de geboorte te gebruiken zijn...dus wie weet kan het wel?

6. misa

misa Niet meer actief

@Saz667: bij deze heb je geloof ik niet die koordjes om aan te trekken. Maar kun je de beentjes ook niet in de mei tai doen als pasgeborene? Of moeten daar bepaalde voorwaarden aan zitten?

Hmm.. twijfel of een mei tai dan wel een goed idee is.

Die andere valt denk ik af ivm slechter kunnen verstellen op de juiste maat.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik heb natuurlijk geen ervaring met die specifieke mei tai, maar bij de mei tais die ik wel 'ken' of heb gebruikt, is het lijfje niet geschikt om om het lijfje van een kindje 'heen te vouwen' (zoals een draagdoek dat wel doet). Het lijfje is te stug en sluit niet mooi aan, waardoor het dus te weinig steun biedt. Zelfde geldt eigenlijk voor het hoofdje...bij een doek wordt het hoofdje goed gesteund, bij een mei tai moet het kindje het hoofd zelf toch wel aardig rechtop kunnen houden...

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind die foto van de Carry Baby er niet zo geweldig uitzien. Ik zou mijn kind zo niet durven dragen het zit er gewoon niet 'vast' genieg uit! Als ik verder ga zoeken, dan zie ik dat je de doeken met ritsen op maat maakt. Maar dat kun je natuurlijk nooit zo precies doen als bij een doek of draagsysteem dat je zelf knoopt. Ik zou dus eerder voor de mei tei gaan. Maar daar heb ik oo geen ervaring mee, dus ik weet niet of die vanaf de geboorte al te gebruiken is. Wat ik hierboven erover lees, klinkt wel logisch.

9. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Carrybaby vind ik er niet erg comfi uitzien.
    Als je een mei tai wil kies dan voor een wraparound (zie ook draagdoekentopic)

10. misa

misa Niet meer actief

Die carry baby staat ook een filmpje bij. Je kunt 'm op meerdere manieren dragen én hij is verstelbaar. Maar juist dat verstelbare lijkt me twijfelachtig, omdat het met ritsen werkt. Heb je dan ooit de juiste strakte, vraag ik me af.

Ik denk dat deze twee voor mij allebei afvallen. Deze mei tai ook voor nu, misschien later eens. Ik zoek wel iets anders leuks uit op die website!! ;)

Maar nu zit ik dus voornamelijk nog te twijfelen tussen de hoppediz hop tye en de bondolino. De bondolino heeft een korter rugpand, dus hoelang kun je deze dragen vraag ik me af. Hoe groot kan je kindje zijn.
    De hop tye moet je iets meer bij knopen, maar lijkt me erg lekker zitten mede door de dunne stoffen banden. De van de bondolino zijn natuurlijk verstevigd (wat vast ook fijn zit).

Iemand advies met deze twee?

En ik kan een draagdoek uitproberen van een collega. Dit is wel een rekbare doek. Ik lees vaak dat het makkelijker knopen is, maar vaker opnieuw geknoopt moet worden ivm uitzakken. Klopt dat?

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb geen ervaring met een rekbare draagdoek, maar denk dat het vooral in het begin wel lekker zit, voor jou en de beeb. Wbt vaker opnieuw knopen, ik denk dat dat met 3-4kg nog wel meevalt, maar misschien als het gewicht hoger wordt.

Hoptye heb ik (de knalroze Miami), en bevalt erg goed! We hebben ook een beco butterfly, is iets makkelijker met rugdragen (als je alleen bent), maar in de Hop kan ik dochter langer dragen (draag nu al een poosje niet meer ivm zwangerschap), juist doordat de schouderbanden iets zijn voorgevormd om over je schouders/deel bovenarm te vallen. De banden zijn erg breed, maar lekker zacht, dus geven goed steun en geen pijn. De Hop zit dus ook een koord onderin het zitgedeelte, waardoor je de breedte kunt aanpassen op je kindje (van knie tot knie).

Voor in het begin gebruik ik een geweven draagdoek, is wat minder warm als een rekbare (van wat ik heb gelezen). Ik wil er deze keer een mooie Girasol bij hebben, of een drager hiervan gemaakt (wallabi of wompat).

Op babybij.nl kun je ook best veel info vinden over alle dragers trouwens!

12. misa

misa Niet meer actief

Dankjewel voor het delen van je ervaring..!

Vind je de voorgevormde schouderbanden van de beco juist fijner of minder fijn dan de stoffen banden van de hop tye?
    Heb je de hop tye ook vanaf dag 1 gebruikt zeg maar? Vond je dat fijn?

Ja ik zoek en kijk veel in www, ook op babybij. Maar die twijfels wat de beste keuze is he..! Vandaar dat ik graag vele ervaringen van mensen hoor voor ik de keuze maak! :)

13. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Mag ik vragen waarom je nadenkt over een Bondolino, terwijl je al een Beco hebt? Ik heb een Bondolino er ben er idd erg blij mee, maar een Beco is toch een beetje hetzelfde principe?

14. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, de beco vind ik wel makkelijker in gebruik, maar in de Hop kon ik dochter makkelijk 4-5 uur achter elkaar dragen (met een jaar/10-11kg), in de beco kreeg ik iets sneller last van m'n schouders, maar kon ik ook zo 2-3 uur dragen.. Vind 't beide ideale dragers, al is de beco officieel gezien van m'n moeder (maar heb ik em steeds in gebruik).

Je kunt natuurlijk ook altijd een paar verschillende dragers lenen bij babybij, kun je proberen welke je fijner vindt!

15. misa

misa Niet meer actief

@edn: Ik heb de bondolino eens uitgeprobeerd en het zit echt totaal anders. Ik ben denk ik niet 100% tevreden over de beco. Ook hoor ik wisselende dingen over vanaf de geboorte dragen in de beco. Daar heb ik dan nog geen ervaring mee.
    Ik denk ook dat de beco nog wel een keer weer verkocht wordt als ik een bondo of hop tye heb. :)

@Saz: Ja dat lenen is wel leuk, maar kost ook veel geld! Een paar lenen en je bent al op de helft van een nieuwe...! ;)
    Dat last krijgen van de schouders herken ik wel. En vind die gespen echt irri in het verstellen. De bondolino is natuurlijk gelijk goed. :)

Deel Deze Pagina