Mijn dochter moet woensdag haar achterste melk kiezen laten trekken. Er schijnt anders niet genoeg ruimte te zijn voor haar normale kiezen. Ze hadden het ook al over een doorverwijzing voor een beugel. Ze is pas 7 jaar. ik vind het erg jong allemaal of is dat wel normaal? Ze ziet er echt super erg tegen op en ik vindt het zelf ook wel rot voor haar. Had al wel gegoogeld maar las dat toch vaak pas kiezen werden getrokken bij wat oudere kinderen. Bij wie is dit nog meer gebeurd en hoe oud waren jullie kinderen?
Ik vind het behoorlijk jong...maar het gebeurt wel eens bij hele jonge kinderen, soms is het 'echt nodig', zeg maar... Als je twijfelt, dan zou ik eerst een second opinion vragen of het echt nu al nodig is of dat nog even afwachten ook een optie is.
Zijn haar eerste blijvende kiezen al door? Doorgaans komen die op deze leeftijd door. Misschien dat dit in de knel zit? Ik vind het overigens ook wel vroeg. Mijn dochter van 8 jaar had een jaar geleden dat haar blijvende voortanden als een soort kruisbeet stonden. Tandarts heeft hier een notitie van gemaakt om er bij de volgende controle extra op te letten en met een half jaar is het enorm bijgetrokken en staat het nu vrijwel helemaal recht. Een beugel zal ze vast wel moeten in de toekomst maar nu is het bij haar nog niet nodig. Een tandarts kan wel een beugel adviseren maar de orthodontist zal echt onderzoeken of het nodig is. Toen ik destijds met mijn 11 jarige dochter kwam werden we weer weggestuurd om na een jaar eens terug te komen omdat ze nog enorm veel moest wisselen.
Mijn zoon (12 jaar) heeft ongeveer hetzelfde probleem. Zijn hoektanden komen niet door omdat het geen ruimte is. Daarom besloten om 2 (blijvende) kleine kiezen te trekken. 1 links en 1 rechts. Het trekken is inmiddels al achter de rug en viel enorm mee! Het is nu wachten op de hoektanden. Ik vind persoonlijk dat jouw dochter wel erg jong is om dergelijke ingrijpen al te doen, maar goed wie ben ik. In ieder geval geen tandarts of ortho.
Lijkt me jong idd, maar ze zullen het ook niet voor niks zeggen. Mijn zoon moet uitgewisseld zijn en dan worden er 2 kiezen getrokken. Hij is nu ruim 13.
Bij mijn dochter kwam een voortand (dus middenvoor) niet door, daarom de melktand ernaast getrokken. Eén keer raden, daarna kwamen de nummers 2 niet door, dus nu heeft ze een beugel om haar kaak breder te maken. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog meer komt We zien wel resultaat, maar 1 tand is nog steeds niet door dus ik betwijfel of het afdoende is. En dan moet ze de hoektanden nog wisselen... Ze is nu 9, dus toen het allemaal begon was ze ook 7 of 8. Als je een kies moet laten trekken om de grotemensentanden een goede kans te geven, dan moet dat natuurlijk gewoon vroeg, dat is niet te vergelijken met het trekken van een blijvende tand/kies. Het is wel heel vervelend, maar als je daarmee de blijvende kiezen kunt "redden" en de kaken ondertussen nog een beetje doorgroeien voor de laatste blijvende kiezen komen, dan is het wellicht wel de moeite waard.
Mijn dochter is met 7 jaar doorverwezen naar de ortho, en toen ze net 8 was is de eerste grotemensen kies getrokken. Er moeten er nog drie kiezen uit dit jaar. Ze heeft te weinig ruimte voor alle kiezen, en de eerste hoektand kwam daardoor al op een verkeerde plek door. De ortho laat liever snel kiezen trekken dan dat ze een onderbeet krijgt en er later veel meer gecorrigeerd moet worden. Het trekken van de kies stelde echt totaal niks voor. Een keer vallen met skeelers doet veel meer pijn hoor
Wij zijn ook al bij de ortho geweest. Dochter is ook 7 en lijkt te weinig ruimte te hebben. Die zei juist ze is nog zo jong, ik zie haar vlg jaar wel weer, laat het maar rustig even groeien en afwachten allemaal. Alleen als ze acuut last krijgt, moeten we eerder komen. Hij verwacht dat we met 9,5-10jr iets gaan doen. Ik verwacht dat er wel iets uit moet, prima, maar 7 is nog wel heel jong...
Hier begonnen ze er ook erg jong over. En over het trekken van 4 kiezen. En met die corona waren de orthos’s spastisch voor als ouders meekwamen. Wij hebben even lekker gewacht tot ze iets ouder is. Dan staat ze er zelf ook beter in.