Mijn dochtertje is bijna 7 weken. Aankomende vrijdag hebben we een feest/bbq van de famillie van mijn vriend. Met mooi weer zitten we buiten, anders zitten we binnen. Wij zijn de enige die niet roken. Als we dan binnen zitten is het een groot rookgordijn en ik wil niet dat mijn dochter daar nu al aan bloot wordt gesteld. Ik heb alleen moeite om dit te zeggen en mijn vriend vind dat ik overdrijf (?) Hoe pakken jullie dit aan zonder ruzie? Of overdrijf ik?
Ik vind zeker niet dat je overdrijft!! Rook is onzettend slecht, vooral voor baby's en kinderen. De longetejes zijn nog helemaal niet volgroeid. Bij mijn schoonouders werd ook altijd stevig gerookt, maar als Lisanne er is wordt er binnen niet meer gerookt. Ze roken gelukkig zelf ook niet meer. Als het feest buiten is kun je haar binnen leggen? Als het feest we binnen is zou ik haar bij een oppas brengen of thuis een oppas hebben, of kan dat niet?
Zo herkenbaar! Ik vind het ook vreselijk als we bij familie zijn en ze gaan roken waar mijn dochtertjes bij zijn. Ik kan het ze niet verbieden in hun eigen huis, maar ik kies er wel voor om dan minder langs te komen. Vorige keer zat ik Madelief te voeden, ze was toen 4 weken oud. En een stoel naast mij zat tante lief een sigaret op te steken. Dat doe je toch niet??!! Ik ben weggelopen, wat moet je anders. Altijd weer die lastige momenten, want sommige rokers die hebben niet eens door dat ze een sigaret opsteken in het bijzijn van kinderen, zo verslaafd zijn ze! Wij hebben volgende week ook weer daar en feestje en als het binnen is, dan breng ik mijn 2 meisjes naar mijn eigen ouders, zodat ze vrij blijven van die smerige rook.
Ik vind niet dat je overdrijft. Rook is gewoon harstikke slecht voor baby's. Ik zou erop staan dat mensen buiten gaan roken, zo niet zou ik resoluut weggaan!
Dat is een heel goed idee, maar dat zal me niet in dank worden afgenomen. Opa en oma zitten er ook... Je kent het wel, die willen pronken (begrijpelijk).
Ik zou het gewoon aankaarten. Mijn schoonfamilie bestaat ook uit verstokte rokers, maar wij hebben het aangekaart en er wordt rekening mee gehouden. Gewoon rustig de gezondheidsrisico's op een rijtje gezet en iedereen staat nu buiten te roken daar, Misschien handig dat je vriend eens eea leest over baby's en roken? Op een objectieve plek zeg maar?
Is het feest bij opa en oma: Dan moeten ze ook maar zorgen dat hun kleindochter in een gezonde omgeving zonder rook kan verblijven!!
vreemd tot nu toe als ik mn kindje ergens meenam werd er automatisch niet meer binnen gerookt. vind dat ook echt niet meer dan normaal. ik rook zelf ook weer hoor en buiten vind ik een ander verhaal daar kun je weinig van zeggen maar binnen... snap niet dat ze dat niet begrijpen. ik ben zelf die-hard roker maar ook ik haal het niet in mn hoofd om binnen te roken. en ik vind het echt vreemd dat die mensen daar zelf ook geen rekensommetje maken. zou er gewoon wat van zeggen of niet meer gaan. zon klein mensje is zo teer, die moet niet in aanraking komen met al die rotzooi.
Ik denk er ook nu al veel over na.. Vooral ook omdat ik zelf ook al zo ontzettend slecht tegen rook kan, hoe moet zon kleintje het dan wel niet ervaren en stel dat de kleine mijn intollerantie voor rook heeft meegekregen. Gelukkig hebben de meeste vrienden ook kinderen, dus die denken er hetzelfde over.. Bij rokers zal ik de kleine gewoon naar de oppas brengen als ze binnen willen roken, of ik ben gewoon binnen een kwartier weer weg.
ik vind niet dat je overdrijft, wij hebben in de zwangerschap al duidelijk gemaakt dat er in in huis niet word gerookt, ook niet als de kleine in bed ligt ofzo, (wij zijn beide gestopt met roken voor ons zoontje) zelf heb ik nooit durven vragen of mijn ouders/schoonouders dat niet willen doen in de buurt van ons zoontje in hun eigen huis, mijn ouders doen het eigenlijk automatisch al, als we in de keuken zitten gaan hun in de kamer roken, een andere keer als we op bezoek komen en we gaan in de kamer zitten dan gaan ze in de keuken roken zometeen als ons zoontje in bijv. loopstoel/ of kruipen/tijgeren dan gaan hun voor in de hal roken ik vind het zelf erg prettig dat ik het nooit heb hoeven vragen, mijn schoonvader rookt niet, en mijn schoonmoeder.... die rookt gewoon in haar huis... en blaast het rook in het gezicht van mijn zoon... toen had ik toch wel even zoiets van : hallooo dat je wil blijven roken in je eigen huis PRIMA !! ik kan het je niet verbieden,en wij kiezen ervoor om toch te komen, dat ons zoontje dan in rook zit is ons eigen keus, maar je hoeft het niet op amper 20 cm uit te blazen in zijn gezicht terwijl je met hem speelt ...toen ben ik wel even heel boos geworden, het is heel logische dat je niet wil dat er gerookt word bij je kleintje, bespreek het met je vriend en als jij het niet tegen je schoonfamilie durft te zeggen omdat je bang bent dat je scheve gezichten krijgt ( wat ik betwijfel iedereen snapt toch dat je een moeder bent die haar kindje zo gezond mogelijk wil hebben en dat rook zo ONGEZOND en vraag hem of hij de "schuld" op zich wil nemen en wil zeggen dat hij vind dat er niet gerookt moet worden bij hem...
Het probleem zit hem ook een beetje dat een nichtje van mijn vriend ook een baby heeft. Zij rookt gewoon bij de baby en haar moeder en zusje ook. Heb het probleem ook aangekaart toen ik zwanger was. Er werd dan aan de ene kant van de tafel gerookt en aan de andere kant niet... uhhhh jep, dat werkt dus niet. Ik werd kotsmisselijk en ben toen vertrokken. Ik ben bang dat dit niet zonder enige discussie gaat aflopen. En ik sta alleen, want zoals ik al in topic zei: Vriend vind dat ik overdrijf.
mja sorry hoor maar dan maar een discusie hé, je vraagt hun toch niet om te stoppen? gewoon niet in de buurt van je kleintje. als ze het maar niks vinden wat je vraagt héél simpel kleintje naar de oppas of niemand niet naar het feest. vraag maar eens aan je vriend hoe leuk hij het zou vinden als zijn kleine meid na een dutje levensloos in haar bedje/wieg ligt??? want roken in de buurt van babies geeft een groot gevaar voor wiegendood hé. komaan desnoods roken ze maar in een aparte ruuimte of buiten voor 1 dag. zou toch geen probleem mogen zijn
Op www.stivoro.nl staat heel veel info over het gevaar van roken bij baby's en kinderen. Laat je vriend & (schoon)familie dat eens lezen. Misschien dat hij dan vind dat je niet overdrijft.
Nou dan lekker kleintje weg, of hun niet roken.Zou het gewoon voor;leggen, gewoon rustig en niet beschuldigend. Maar laat HUN maar de keuze maken. OF je kleintje wel zien en buiten roken. Of binnnen mogen roken en je kleintje niet zien. En mocht het feest buiten zijn dan heb je mazzel, dan zal die kleine er ook niet zoveel last van hebben (is mijn mening)
Zodra ik ergens binnenkom met mijn dochter word er niet meer gerookt. In mijn omgeving hoef ik dat ook niet te vragen dat is gewoon zo. Ik vind het ook weinig manieren tonen als je het wel doet. Met dat in mijn achterhoofd zou ik in jouw geval mijn dochter daar weglaten. Gewoon niet melden en zonder dochter aankomen, dan komt de vraag waarom ze er niet bij is en kan je uitleggen dat je geen verbod op wilt leggen maar haar zeker niet in de rook wilt laten verblijven. Dat lijkt me een duidelijke hint maar op een nette manier gebracht.
ongeacht hoe je vriend erover denkt (wat ik absoluut niet kan begrijpen maar goed) jij weet hoe slecht het is en mijn mening is: als je de kennis hebt, moet je er ook naar handelen. ik hou niet zo van struisvogelpolitiek, je weet dat het slecht is maar je twijfelt of het wel begrepen wordt, als het om de gezondheid van mijn kind gaat dan maakt het me ineens niet meer uit wie me wel of niet begrijpt, want mijn keus heeft direct gevolg voor haar leven en dat begint bij de kleinste dingetjes. je kindje kan nog niet kiezen, dat zul jij voor haar moeten doen, ik had er wel een discussie en onbegrip voor over gehad, zonder twijfel!
Als je weet dat er niet naar je geluisterd wordt en het kindje ligt in de rook dan zou ik niet gaan! Als oma dan vraagt waar de kleine is zeg je, die is bij ..... want ik wil niet dat ze nu al aan rook wordt blootgesteld. PUNT! Wedden dat er de volgende keer rekening mee wordt gehouden! Zelf zijn we bij vrienden een keer na 10 minuten opgestapt. Esmee heeft een aantal maanden pufjes gehad, ze dachten dat ze astma had. En een "vriendin" steekt binnen een sigaret op. We hadden er nog geen paar minuten daarvoor overgehad dat Esmee zo benauwd is. Ze snapten ook niet waarom we al weer weg gingen, sorry hoor.. ik vind het een ongeschreven regel, bij een kindje in de buurt rook je niet. Mits de ouders moeten er geen probleem mee hebben!
helemaal mee eens! het is en blijft gewoon slecht. Als ik ergens met mijn dochter kom, wordt er ook gelijk niet meer binnen gerookt. Hooguit in de keuken, maar daar kan ik nog in komen. Ik zou er zeker wat van zeggen, makkelijk zat. Als ze je kleintje willen zien, moeten ze maar buiten gaan staan roken. Doen ze dat niet, nou dan pakte ik mijn spullen en ging ik weg. Ik vind gewoon dat ze jou keuze moeten accepteren en respecteren. Jij bent de moeder, en jij beslist over je kind! Zeg er wat van meid!
Hey Ilse, dit heeft niks met overdrijven te maken. Ik rook zelf, maar zeker niet bij mijn meisje in de buurt, dus wij zelfs in ons eigen huis buiten.
Jeetje, zijn er dan serieus mensen die gaan roken als er een paar weken oude baby bij is? Hier hoeven we het er niet eens over te hebben, als wij komen (of andere familie met kinderen) dan wordt er alleen nog maar buiten gerookt. Wel is het zo dat als mijn ouders oppassen en mijn zoontje ligt 's avonds boven te slapen dat ze beneden in de keuken roken. Vind ik prima, de afzuigkap en schuifpui staan dan open en mijn zoontje is niet in de buurt. Mochten er feestjes zijn waarvan ik weet dat er gerookt wordt dan neem ik mijn zoontje niet mee of ik kom zelf ook niet. Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je hier uberhaubt een discussie over zou moeten voeren.