Vandaag dacht ik: ik ga er iets aan doen! Ze kunnen me niet zo ontzettend met een kluitje het riet in sturen. Dus ik heb het LUMC opgebeld om te vragen wat hun criteria waren om in aanmerking te komen voor ivf. Medische indicatie was genoeg. Maar wat mijn arts zei bleek te kloppen: ze werken niet met donoren. En daar maken ze geen uitzondering op (behalve in hele bijzondere gevallen, maar ze konden niet zeggen wat die bijzondere gevallen waren). Word er echt doodziek van! Ik heb echt de hele dag niets gedaan, ben alleen maar heel boos geweest en ik ben gewoon twee keer in huilen uitgebarsten. De eerste keer toen ik opgehangen had, en de tweede keer toen een hele lieve (maar zeer zwangere) collega me bezorgd aan keek en vroeg of alles goed was. Waar ik zo boos om ben, is dat ze me nu persoonlijk afwijzen op basis van mijn geaardheid. Het is geen medische reden. Ze vergeten gewoon even dat je als lesbische vrouw geen kind kunt krijgen zonder een donor. Je kunt niet twee eicellen in de mixer stoppen of zoiets, je moet er een man bijhalen, hoe je het ook went of keert. En daar ben ik per definitie niet mee getrouwd, anders was het geen donor... Op internet staat ergens een verhaal met de reden achter hun beleid. Ze vinden dat kinderen met 2 ouders op moeten groeien (dit staat ook ergens op internet). Dus daarom helpen ze ook geen alleenstaanden. Ze vinden het blijkbaar zielig voor een kind als het niet met de eigen vader opgroeit, ze zeggen dat ze dit doen ter bescherming van het kind. Hallo, dit is 2008! Hoeveel kinderen groeien er nog in een gezin met hun eigen vader en moeder op? Er zijn zoveel mensen gescheiden! En dan hebben we het nog niet eens over de vrouwen die vreemdgaan... Die kinderen weten niet eens dat het niet hun eigen vader is. Daar kunnen die stomme artsen toch ook niets aan doen? En bovendien: stel, ze helpen een heterostel, dus met ei van de vrouw en zaad van die man. Dan kan je toch ook niet garanderen dat die mensen niet binnen een jaar uit elkaar zijn? Met andere woorden: waar the fuck bemoeien ze zich mee! Kan er niets anders van maken, ik word er zo ontzettend boos en verdrietig van! @ Rach: eigenlijk hebben ze geen reden dus... Tenminste niet eentje die wettelijk toegestaan is. Ben dus ook heel benieuwd hoe ze het me uit gaan leggen als ik de vraag officieel stel. @ Hopefully: graag! Het is dat je niet in de buurt woont en ik morgen mijn vriendin moet verhuizen, maar anders stond ik op de stoep. @ Kareltje: dat overwegen we ook, maar ik weet niet of die een samenwerkingsverband met het Bronovo hebben. Als dat niet zo is, moeten we het hele selectietraject opnieuw in (in ieder geval een hiv-test etc.) en dan ben je zo weer een half jaar verder. @ Martini: Vraag het eens na als je wil, wat het verschil is. Ben heel benieuwd hoe ze het uitleggen aan hetero's. De iui verloopt meestal niet goed (3 van de 5 waren bloederig, 1 heel erg), omdat mijn baarmoedermond gedraaid is of zoiets. Er zit blijkbaar een heuveltje, dat er normaal niet zit. DAardoor wil het slangetje niet naar binnen, maar buigt het steeds terug. Dat lossen ze op door met een tang de mond verder open te trekken, en dan met een stangetje het heuveltje plat te duwen. En dat doet best pijn. Niet blijvend of zo hoor, direct na de iui is het over, maar leuk is anders.
ik word ook boos als ik dit lees zeg enneh.. een kind groeit met 2 ouders op: dat zijn jullie toch? mama en mama? als een getrouwd stel een kindje wilt krijgen maar het kan niet want de man heeft geen levende zaadcellen, kan er toch ook een donor aan te pas komen? in dit geval is het bij jullie een beetje hetzelfde. wel een partner, alleen niet vruchtbaar. heb je wel eens naar geinformeerd hoe andere (lesbische) stelletjes dit hebben gedaan? en nog ff een vraagje: sorry dat ik deze stel, ik zou dat onderhand allang moeten weten.. maar jou donor heeft toch slecht(er) zaad? hoe is het met jou vruchtbaarheid dan?
en nog een vraagje (soory hoor, maar ik kan zo boos worden om wat je schrijft!) heb je al op het internet gezocht naar een wetgeving omtrent IVF en lesbische stelletjes?
ik las net op het internet dat deze vraag in de kamer werd besproken: Doen zich nog steeds problemen voor met Nederlandse IVF-klinieken die weigeren mee te werken aan een IVF-behandeling van lesbische vrouwen? er staat alleen geen antwoord bij.. lees dit ff: http://64.233.183.104/search?q=cache:xB ... cd=5&gl=nl
Inderdaad, we zijn zeker 2 ouders. Maar zelfs als we dat niet waren! Elke debiel kan een one night stand hebben en zwanger worden. Daar kan niemand iets aan doen! En omdat ik niet zelf zwanger kan worden, als gevolg van een (onbekend) medisch probleem, mogen mensen er blijkbaar wel iets van vinden en de kans die we hebben me ontnemen omdat ik niet met een man woon. Nee, onze donor heeft prima zaad. De laatste keer was het 7,2 miljoen, met 85% beweeglijkheid. Ook heeft hij al een zoontje (in een keer raak met zijn vrouw), dus dat is het probleem zeker niet. Ja, daar hebben we naar gezocht, maar er is niet iets specifieks te vinden. We hebben wel info gevonden over de commissie gelijke behandeling. We gaan ze maandag bellen om te vragen of we een zaak hebben.
Met betrekking tot de mogelijke strijd tussen de verschillende grond-rechten merken wij het volgende op. Artikel 1 AWGB bepaalt dat de wetTweede Kamer der Staten-Generaal onder meer ziet op onderscheid tussen personen op grond van burgerlijkestaat en homoseksuele gerichtheid. Artikel 7 lid 1 sub c AWGB bepaaltonder meer dat onderscheid verboden is bij het aanbieden van goederenof diensten en bij het sluiten, uitvoeren of beëindigen van overeenkom-sten terzake, indien dit geschiedt door instellingen die werkzaam zijn ophet gebied van de gezondheidszorg. De wetgever heeft geen uitzonderinggecreëerd die het maken van onderscheid onder verwijzing naar gods-dienstige of levensbeschouwelijke grondslag (identiteitsgebonden argu-menten) rechtvaardigt op het terrein van de gezondheidszorg.
Dank je, wat lief van je! We gaan een dossier maken om het ziekenhuis onder de neus te wrijven. Mocht er nog iemand iets vinden: post vooral!
ja die link die ik heb geplaatst, heb je die gelezen? die is wellicht interresant voor je. ik zoek ook even verder
http://books.google.nl/books?id=VPCQv1B ... #PPA129,M1 dit is wel veel. er is een hoofdtuk over 'als lesbische vrouwen een kind willen'. dit is alleen een voorbeeld van het boek zelf. misschien bestellen? want er is een ook een hoofdstuk 'wat zegt de wet?'
Ik keek net ook even op www.freya.nl, maar daar hebben we geloof ik niet veel aan. Ik ga ze toch maar eens mailen, misshcien hebben ze er meer ervaring mee. Ik vind het ook zo raar dat ik de eerste ben (of lijk te zijn) in het Bronovo die tegen dit probleem aan loopt. 1 op de 10 vrouwen is lesbisch, en 1 op de 6 stellen heeft vruchtbaarheidsproblemen. Dat zou toch betekenen dat 1 op de 60 vrouwen in mijn situatie zit, globaal gezien... Of op zijn minst 1 op de 100? Of misschien niet, als het LUMC de enige is met dit soort bekrompen beleid.
tja, globaal gezien wel.. maar mag je als alleenstaande vrouw ook geen ivf krijgen? als je er een zaak van maakt ( t is niet te hopen) gooi het dan op discriminatie in de gezondheidszorg. en vraag daarna even een hele dikke schadevergoeding hiervoor!
Bij het LUMC mag je inderdaad als alleenstaande vrouw ook geen ivf, alleen mensen met een medische indicatie (maar dan zonder donor, dus geen lesbische vrouwen) komen in aanmerking. Gaan we zeker doen. Maar ik ben al blij als ze hun beleid aanpassen. Want op dit soort extra stress zit gewoon niemand te wachten.
Succes morgen met verhuizen en de kamers inrichten. Wat zal je vriendin blij met jou zijn. Die van mij heeft haar zwembad al in huis om te bevallen. Die gek gaat weer iets anders proberen (als ze het durft, is nog niet zeker) Ze moet nog 1,5 week en ik ben mega jaloers op haar buik. Nou slaap lekker en probeer je te ontspannen even weg van die stomme artsen.
Hoi meiden, Ben net terug uit vakantie en wat is er hier weer een hoop gebeurt zeg Eerst het goede nieuws... zo te lezen zit je al weer in de WW! Wat gaat dat lekker snel bij jullie! En dan het ongeloofelijke nieuws over die IVF! Ik kan er gewoon niet bij dat je als lesbisch koppel geen iVF zou krijgen als je je donor zelf aanbrengt... dit slaagt echt op niets maar hier heeft iedereen al genoeg overgeschreven! Moest je info nodig hebben over België kan ik je altijd wel helpen... maar ik weet niet hoe het bij jullie in NL gaat... Laten we gewoon duimen dat je die stomme doktoren helemaal niet meer nodig zullen hebben... jij en je vrouw zullen geweldige ouders zijn... dat weet ik zeker!