SRB in de mmm

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Srb, Mar 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. EvaZ

EvaZ Actief lid

Mar 21, 2008
    386
    0
    0
    SRB, ik kan er gewoon met mijn pet niet bij... We moeten toch met z'n allen in Nederland meer kinderen krijgen van minister Rouwvoet en volgens Balkie is het gezin de hoeksteen van de samenleving... zijn jullie dan geen gezin soms? Homosexuelen mogen trouwen in NL, mogen volgens mij kinderen adopteren, mogen IUI behandelingen, en dan geen IVF als je een medisch probleem hebt en dus een indicatie verdient? Dat vind ik echt te gek voor woorden. Een goede vriend van mij komt uit Duitsland en zou met zijn vriend graag kinderen willen adopteren, maar dat mag volgens hem niet in Duitsland. Hij heeft ook op andere vlakken wel eens last van discriminatie en we hadden het vaak over het verschil met NL. Maar als ik dan zoiets hoor, dan denk ik: we hebben ook hier nog een lange weg te gaan. Ik kan daar echt razend om worden. Ik hoop dat jullie een oplossing vinden, het is allemaal al moeilijk genoeg. Sterkte meid, ook voor je vriendin.

2. EvaZ

EvaZ Actief lid

Mar 21, 2008
    386
    0
    0
    Heb je hier iets aan? Geeft in elk geval info over Belgie:

Ziekenhuizen waar lesbiennes terecht kunnen voor KID / IVF:

UZ Gent - Site: Klik hier

AZ-VUB Site: Klik hier

UZ leuven - Site: Klik hier

fertiliteitscemtrum LIFE te Leuven - Site: Klik hier

Gevonden op: http://holebi.info/forum/viewtopic.php? ... 97ac4accdf
    Of zoek naar holibi.info

3. hopefully

hopefully Bekend lid

Feb 18, 2008
    969
    0
    0
    Je kan het toch echt niet geloven:

Lesbische paren worden in drie klinieken niet behandeld vanuit de overtuiging dat een kind bij voorkeur behoort op te groeien in een gezin met een vader en een moeder. Of patienten toegelaten worden tot de IVF-zorg is daarmee afhankelijk van de seksuele gerichtheid van het paar. Onderscheid op basis van seksuele gerichtheid is echter wettelijk verboden. Een vierde kliniek behandelt ook geen lesbische paren omdat uit principiele redenen geen donormateriaal van derden wordt gebruikt. Aangezien vrijwel al het beschikbare donorzaad van anonieme donoren afkomstig is, verwacht de kliniek dat het kind later problemen zal krijgen wanneer het de behoefte voelt de vader op te sporen en dat niet mogelijk blijkt. Omdat de kliniek geen gebruik maakt van donorzaad worden lesbische paren in verhouding meer benadeeld dan heteroparen. Indirect is hier dus eveneens sprake van onderscheid op basis van seksuele gerichtheid. Dit indirecte onderscheid wordt in de wet toegestaan als er goede argumenten zijn om dit onderscheid te kunnen rechtvaardigen. Omdat de kliniek haar beleid baseert op veronderstellingen die door bestaande onderzoeksgegevens niet worden onderschreven, oordeelt de Commissie dat ook deze kliniek in strijd met de wet handelt.

Dit stukje had je misschien zelf al gevonden, maar ik blijf zoeken naar de oplossing

4. Sens

Sens Bekend lid

Jun 24, 2008
    771
    0
    0
    Brabant
    Is Geertgen ook geen optie? www.geertgen.nl

ik ben alleenstaand en na mijn IUI pogingen kom ik ook uit bij IVF. Dit wordt daar zeker niet uitgesloten.

5. hopefully

hopefully Bekend lid

Feb 18, 2008
    969
    0
    0
    En...is het gister allemaal gelukt? Is het mooi geworden, wanneer gaat ze er precies in?

6. ik ben er ook benieuwd naar srb! was het ook gezellig?

7. wies31

wies31 Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    3,371
    1
    0
    roosendaal
    srb, is alles gelukt gisteren? Helemaal naar haar zin geworden? Hoe gaat het verder, al iets gevonden waar je wat mee kan?

8. Srb

Srb Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,179
    0
    0
    hallo,

ja alles is heel goed gegaan met de verhuizing. ze heeft er afgelopen nacht voor t eerst geslapen. Vanavond gaan we er barbecuen om de tuin in te wijden. En omdat dat leuk is natuurlijk :)

Al die dingen leiden in ieder geval wel af van onze ivf-stress en nog meer van t wachtbankje. Dat is dan wel weer prettig.

xxx

9. hopefully

hopefully Bekend lid

Feb 18, 2008
    969
    0
    0
    Wat lekker, dus alles is klaar....na ja een huis is nooit klaar...als het maar bewoonbaar is.
    Gezellig dat jullie vanavond gaan BBQ-en.
    Het zonnetje schijnt bij ons heerlijk, af en toe een klein wolkje maar die waaien weer weg.
    Gaan jullie niet naar ParkPop, ik hoorde van een vriendin dat dat is vandaag.

10. oh wat leuk en gezellig. het is heerlijk weer voor een bbq. geniet ervan!

11. Srb

Srb Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,179
    0
    0
    Hallo,

Vandaag was een bijzonder leerzame dag... Ik heb nu via de mail zwart op wit dat het LUMC lesbische stellen weigert.

Hierbij de mailwisseling:

Het LUMC beschikt al een aantal jaren niet meer over een spermabank.
    Gebruikmaken van een eigen bekende zaaddonor is tot op heden niet mogelijk, mogelijk in de toekomst wel.
    Over de termijn waarop kan ik geen zinnig woord zeggen.
    Kortom; ik denk dat u zich beter tot een ander centrum kunt wenden.
    Op de website van Freya kunt u adressen vinden.

Toen, als reactie op mijn vraag waarom het niet mogelijk was:

Dat heeft onder andere te maken met het feit dat een zaaddonor gecounseld moet worden over de voors en tegens van het hele proces,
    wij hebben op dit moment geen goede counsellingsmogelijkheden in onze kliniek.
    Daarnaast zou het zaad eigenlijk moeten worden opgeslagen voor een quarantaineperiode (Hepatitis, HIV screening) en dan ontstaat er toch weer een situatie als bij een spermabank en dat is nu juist een situatie die door de Raad van Bestuur niet meer gewenst wordt.

Daar ging ik een beetje van door het lint. Want hoe bedoel je "counselingsmogelijkheden"? En quarantaine? Mijn donor is ook netjes getrouwd. Hij is al getest. Als hij daar met zijn vrouw zou staan, zou er niets aan de hand zijn. Maar nu we niet met elkaar in bed liggen, moet er worden getest in quarantaine en worden gecounseld. Waarom? Dat hoefde niet toen we nog aan zelfinseminatie deden. En ook niet toen we iui's deden (want daar kan je geen hiv van krijgen? Dat is toch net zo risicovol!). Op mijn vraag dat ik het nog altijd niet snapte, kreeg ik weer een leuke reactie:

Uw geaardheid is zeker niet de reden om u niet in behandeling te kunnen nemen. Het LUMC heeft (als een van de weinige klinieken) in de tijd dat er nog een spermabank was, lesbische paren behandeld zonder enig probleem.
    Bij gametendonatie hoort echter naar onze sterke overtuigging counselling, ook bij eiceldonatie bijvoorbeeld.
    Qurantaine is uiteraard bij eigen partner niet nodig omdat er dan al een sexuele relatie is (met de bijbehorende risico’s op SOA’s).

Dus eigenlijk mag ik niet piepen, want tot 2004 behandelden ze heus wel lesbische paren. Als een van de weinige klinieken! Dus wat zeur ik nou?
    En uiteraard is quarantaine niet nodig bij je eigen partner (want mensen gaan nooit vreemd... Maar daar is het ziekenhuis niet verantwoordelijk voor, dat zijn ze alleen bij lesbische vrouwen?) En we hebben toch ook al een tijd zelfinseminatie gedaan. Nu hoeven ze mij niet uit te leggen dat er een verschil is tussen iets in een potje doen en dan naar binnen fietsen en direct seksen, maar wat risico's betreft zie ik het verschil niet. Het gaat in alle gevallen om vertrouwen?

Zucht! We zijn nog niet klaar dus :) De Commissie Gelijke Behandeling neemt het echter serieus. Ik heb ze gebeld en gevraagd of ze dit reden is voor een klacht. En dat is zo. Ik kan nu dus een klacht indienen. Dat gaan we zeker doen, nadat we ons eigen ziekenhuis hebben gesproken. Wil natuurlijk niet al mijn glazen al ingooien.

Wordt vervolgd...

Ondertussen zit ik alweer 5 dagen op het wachtbankje :) Het schiet op!

xxx

12. jeetje :confused:
    een vraag die in mij opkomt als ik dit lees: heb jij en je donor een contract samengesteld?

13. Srb

Srb Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,179
    0
    0
    Ja, dat hebben we. In viervoud ondertekend (ook door zijn vrouw dus).

14. ok. waar gaan jullie die klacht indienen?
    en wat zou het gevolg er dan van zijn?
    ga je nu naar een ander ziekenhuis opzoek of wil je, indien mogelijk, toch nog hier ivf'en?

trouwens, ik vind dit echt allemaal zo ongelooflijk belachelijk. ik kan me niet voorstellen dat er anno 2008 geen duidelijke regels voor zijn.

15. Srb

Srb Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,179
    0
    0
    Er zijn wel duidelijke regels voor, dat is het suffe ervan, maar ze houden zich er niet aan. We gaan een klacht indienen bij het ziekenhuis zelf, en bij de Commissie Gelijke Behandeling. Maar wel nadat we zelf echt overgestapt zijn naar een ander ziekenhuis. Wil niet dat mijn traject bij mijn eigen ziekenhuis hier door in gevaar komt natuurlijk.

Klein stukje uit een brief van een minister aan de tweede kamer uit 2001:

Het kabinetsstandpunt met betrekking tot het toelatingsbeleid tot IVF-klinieken houdt in dat lesbische paren met een medische indicatie en
    alleenstaande vrouwen met een medische indicatie bij de toepassing van
    IVF niet enkel op grond van de hoedanigheid «lesbisch» of «alleenstaand»
    mogen worden achtergesteld ten opzichte van heteroseksuele paren met
    een medische indicatie.

[...]
    Met betrekking tot de mogelijke strijd tussen de verschillende grondrechten merken wij het volgende op. Artikel 1 AWGB bepaalt dat de wet onder meer ziet op onderscheid tussen personen op grond van burgerlijke staat en homoseksuele gerichtheid.
    [...]
    Wij onderschrijven het standpunt van de Commissie dat geen onderscheid dient te worden gemaakt op grond van de noodzaak donormateriaal te gebruiken, omdat homoseksuele paren daarmee indirect worden gediscrimineerd. Een directe verwijzing naar de homoseksuele gerichtheid is daarvoor niet vereist. Zoals ook R. Holtmaat in haar commentaar vermeldt is van indirecte discriminatie immers sprake
    wanneer een maatregel niet direct verwijst naar de verboden discriminatiegrond, maar in de praktijk in overwegende mate nadelige
    gevolgen heeft voor een groep die wordt beschermd door een van de
    wettelijke verboden discriminatiegronden.

Het staat er dus gewoon letterlijk: het mag niet!

16. wies31

wies31 Fanatiek lid

Nov 16, 2006
    3,371
    1
    0
    roosendaal
    jeetje srb, wat een gedoe allemaal. Als je een klacht indient duurt zeker ook een hele poos. Ik leef met jullie mee hoor, dikke knuf

17. Srb

Srb Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,179
    0
    0
    Ja, inderdaad. We gaan er ook niet op wachten hoor, we gaan gewoon door ondertussen, met deze iui en waarschijnlijk nog wel een. En een ander ziekenhuis denk ik. We horen het 16 juli, dan hebben we weer in gesprek in ons eigen ziekenhuis om de alternatieven te bespreken. En dat is echt een gesprek over alternatieven, niet een afscheidsgesprek. Dus eigenlijk maakt het ook niet uit hoe lang het duurt. Het gaat me ook om het principe. Ik voel me zo aangevallen door het LUMC, daar wil ik sowieso wat voor doen, ook als het voor onszelf te laat komt.

18. EvaZ

EvaZ Actief lid

Mar 21, 2008
    386
    0
    0
    Hi meid, ik moet zeggen wat ik het allerhardst NIET begrijp, is dat ze met alle door hen bovengenoemde argumenten dan WEL helpen met zelfinseminatie en IUI. Dan is er toch ook een donor, die evt counseling zou moeten krijgen en een donor die mogelijk HIV besmet kan zijn? Ik begrijp echt het verschil niet. Bij IUI gieten ze het spul in je baarmoeder en bij IVF in een bakje, even plat gezegd. In beide gevallen kan jij ziek worden of de onhandige laborant en in beide gevallen kan jij of je kind later te maken krijgen met een donor die spijt krijgt. In beide gevallen moeten jij en je donor dus heel goed nadenken bij de beslissing om met donor zaad te werken en dat heb je dus allemaal allang gedaan als je door de hele molen bent gegaan van zelfinseminatie en IUI. Die counseling snap ik op zich, maar ik vind het ook wel betuttelend en dan moeten ze consequent zijn en ook al bij IUI counselen. En trouwens, dan mogen ze ook wel alle onverantwoordelijke stelletjes die elkaar net kennen en - oeps zwanger - effe counselen, plus nog een heleboel meer. Hoeveel kinderen worden niet op die manier verwekt en dan komen jullie, super gemotiveerde mensen die van elkaar houden en een groot hart vol van kinderwens. Het is toch niet dat je dit effe op een achternamiddag hebt verzonnen en ook je donor is hier met volle overtuiging en motivatie ingestapt! Echt belachelijk dat LUMC. Terecht ben je naar die commissie gestapt. Ik denk alleen dat je voor 1 ding moet oppassen, maar dat weet je zelf ook wel: pas op dat die strijd je niet teveel kost... want je hebt je energie en gezondheid nu hard nodig voor iets anders. Maar als het je energie geeft om te strijden voor het goede doel, ook voor andere stellen als jullie, dan go for it girl! Sterkte he.

19. Srb

Srb Fanatiek lid

Aug 22, 2007
    1,179
    0
    0
    De verklaring hiervoor is helaas simpel: het zijn twee verschillende ziekenhuizen die hierin lijnrecht tegenover elkaar staan. Mijn eigen ziekenhuis doet alleen geen ivf, vandaar dat we met die nare counselers te maken hebben.
    Precies mijn argumenten ook ja. Elke debiel kan een kind proberen te maken, zonder dat iemand zich ermee bemoeit. Maar omdat wij een medisch probleem hebben mogen mensen zich er blijkbaar maar bemoeien en er een stokje voor steken omdat zij het belang van het kind vooropstellen... Who killed God and made them His replacement...

Ach ja. Je hebt ook gelijk hoor, we kunnen onze energie beter gebruiken. We hebben afgesproken niets meer te doen tot de 16e, want dan hebben we onze eigen arts gesproken. En dan zien we verder. We willen namelijk ook niet onze eigen glazen ingooien. Maar daarna maken we er zeker werk van, want we hebben gelijk en we zijn echt niet het enige en laatste stel met dit probleem.

ben heel blij met al jullie support in ieder geval!

xxx

Share This Page