St0ppen met borstvoeding, graag advies

Discussie in 'Voeding' gestart door Fevelyn, 17 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fevelyn

Fevelyn Lid

26 okt 2005
    64
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een zoontje van bijna 5 maanden. Ik heb tot afgelopen zondag borstvoeding gegeven. Ik gaf de laatste 2 weken alleen nog maar 's morgens en 's avonds en de laatste week alleen nog maar 's morgens. Nu ben ik afgelopen zondag helemaal gestopt. Kan dat eigenlijk zomaar? Mijn borsten moeten nu toch nog melk kwijt?
    Als ik erin knijp komt er nog wel vocht uit.
    Ik hoop niet dat ik nu ontstekingen ofzo krijg?
    Graag advies.

Groeten, Evelyn

2. Elpee

Elpee Actief lid

24 okt 2005
    151
    0
    0
    Leerkracht
    Antwerpen
    Dag Fevelyn,

Ik ben mama sinds 1 september en heb slechts 2 weken BV gegeven. Ben eensklaps gestopt wegens te pijnlijk. Mijn huisarts heeft me Dostinex gegeven (= 2 pilletjes, die de melkproductie stilleggen), maar die hielpen niet echt. Het duurde een week vooraleer alle melk weg was uit m'n borsten en ze terug de omvang hadden van vroeger. Om borstontstekingen te vermijden, nam ik een warme douche of legde ik warme compressen op m'n borsten zodat de melk er uit weg kon vloeien. Hoe dan ook voelden m'n borsten wel erg gespannen, maar ja... 't Was dat of enorm hard afzien.

Fijn dat je zo lang de borst hebt kunnen geven! Veel succes verder met je zoontje en de omschakeling naar nieuwe voeding.

Groetjes,

Elpee

3. QueenBee

QueenBee VIP lid

9 dec 2005
    11.098
    0
    0
    Momenteel in between jobs..
    Er gaat niets boven
    Wat ik deed toen ik volledig met BV stopte, was als ik stuwing kreeg alleen het topje er even af te kolven (met een kolf of onder de douche wegmasseren). Op die manier krijg je geen extra melkproductie, dus loopt het vanzelf terug. Ik was binnen een dikke week volledig 'uitgemolken' :).

4. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ook ik ben in 1 keer gestopt

met wat koude compressen en warme douche was ik er met 1 week af

tis wel even op je tanden bijten maar wel de snelste manier

succes

5. eliesja

eliesja VIP lid

3 okt 2005
    8.226
    0
    0
    @t Home
    @Fevelyn

Heb precies zoals jouw afgebouwd tot uiteindelijk alleen de ochtend en dat was ook maar voor korte duur, had niet zoveel meer. Ik heb er verder niks aan gedaan, alleen als ze erg vol aanvoelen, de erge druk er afkolven (10/20cc) en verder onder de douche lekker masseren. Heb nog aantal weken vocht eruit gehad, maar dat is nu ook helemaal weg.
    succes

6. mouschy

mouschy Fanatiek lid

30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ik wil ook gaan afbouwen met bv, als Ewout 6 mnd is, dus alle tips zijn welkom! :D

7. Fevelyn

Fevelyn Lid

26 okt 2005
    64
    0
    0
    Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie lieve reacties.
    Ik heb nu echt het gevoel dat ik het goed gedaan heb. Bedankt!

En Moushy, veel succes. Zorg ervoor dat je langzaam afbouwt. Mij is verteld dat dat het beste is.

Groetjes, Evelyn

8. sterre2006

16 okt 2006
    29
    0
    0
    leerdam
    ik heb afgebouwd vanaf 1 oktober de laatste twee voedingen s morgens en smiddags. Had veel stuwing, maar de linker borst had het snel door 2 dagen of zo en de rechter heeft nu nog een beetje een zeurderig gevoel van ik hem melk help me er vanaf. Ik heb 5 voedingen dus in 3 weken tijd afgebouwd. Sterre dronk elke voeding maar een borst leeg dus deed ik er twee tegelijk de laatst week.

Als tip voor mama ewout rustig afbouwen zoek even een schematje op via internet of bij CB, want dat gaat het makkelijkst. Als je hapjes erbij geeft bouw je eigenlijk al langzaam af. ik deed dat nog niet ook 1 oktober mee begonnen. Dus dat verklaard mijn stuwing. Er werden nog grote hoeveelheden melk gedronken hhaaha.

9. loesjes

loesjes Actief lid

29 jul 2005
    232
    1
    0
    pedagogisch medewerkster
    gelderland
    Moushy, ik ga ook langzaam afbouwen.
    Als advies wordt gegeven om als je 4 voedingen geeft eerst de derde voeding weg te laten en dan na een week de tweede. Zo houd je de ochtend en de avond over en deze kun je ook tekens met een week afbouwen.....of gewoon nog even lekker met ochtend en avond door gaan :)

Deel Deze Pagina